۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۸۴۱
آیت الله سبحانی:

معانی قرآن منحصر در شأن نزول ها نمی شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: شأن نزول به آیه روشنی می بخشد اما نباید آیا را با شأن نزول مقید کنیم، قرآن می فرماید«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»که شأن نزول آن درباره پیامبر اسلام و امیر مؤمنان است اما منحصر در آن نیست، در معانی آیات باید شأن نزول را تجرید کرد؛ این آیه شامل تمامی ائمه طاهرین(ع) می شود.
درس خارج اصول آيت الله سبحاني در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که آیات را نباید شأن نزول منحصر کرد، گفت: اگر بخواهیم آیات را با شأن نزول معنا کنیم خوب است اما نباید آن را منحصر کرد.


وی افزود: شأن نزول به آیه روشنی می بخشد اما نباید آیا را با شأن نزول مقید کنیم، قرآن می فرماید«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»که شأن نزول آن درباره پیامبر اسلام و امیر مؤمنان است اما منحصر در آن نیست، در معانی آیات باید شأن نزول را تجرید کرد؛ این آیه شامل تمامی ائمه طاهرین(ع) می شود.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«وَإِن نَّکَثُوا أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لهم» اظهار داشت: این آیه درباره کفار قریش است، قریشی که با پیامبر پیمان بسته بودند که منحصر در آن ها نیست از این رو امیرمؤمنان در جنگ جمل به همین آیه استدلال کردند.


وی ادامه داد: این آیه تنها در موارد ذکر شده نیست بلکه اگر کسی در رأس قدرت شرعی قرر گیرد و گروهی با آن ها بیعت کنند این آیه بر آن هاحاکم است؛ گرچه آیه در شأن قریش نازل شد اما منحصر در آن نیست، قرآن می فرماید اگر کسی در نبوت پیامبر اسلام تردید دارد باید ازاهل ذکر بپرسد.


این مرجع تقلید با بیان این که اگر این آیه را در شأن نزول منحصر کنیم آیه از کار می افتد، ابراز داشت: اگر می خواهیم این آیه در هر زمانی حاضر، ناظر و مفهم باشد باید شأن نزول را قیچی کرد؛ از این رو اهل الذکر ائمه طاهرین(ع) و فقها را در بر می گیرد.


وی عنوان کرد: یکی از ادله تقلید همین آیه است، فقها اهل ذکر هستند و کسی که نمی داند باید به اهل ذکر مراجعه کند؛ بنابراین اگر آیات مقید به شأن نزول شود می میرند و از نور فشانی می افتد این درحالی است که قرآن آیات قرآن را برای ابد حجت می داند.


حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: هرکسی که به قرآن برسد برای او حجت است و این محقق نمی شود مگر این که آیات را از شأن نزول مجرد کنیم بلکه موارد مصداق زمان پیامر هستند که بعدها نیز مصادیقی دارند؛ از این رو امام می فرماید قرآن همانند شمس و قمر است، همانگونه که افراد در هر زمانی از آفتاب و ماه بهره می گیرند قرآن نیز در همه زمان ها نور افشانی می کند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات