۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۳۱۱۸۲۱
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج خبر داد؛

شناسایی پایان‌نامه‌های حوزوی دانشگاهی درباره حج

خبرگزاری رسا - حجت‌الاسلام برکت رضایی از شناسایی پایان‌نامه‌های حوزوی دانشگاهی با موضوع حج و زیارت و طبقه‌بندی و تفکیک آن در 10 فصل تاریخ، فلسفه و عرفان، قرآن و حدیث، فقه، اخلاق و تربیت، علوم اجتماعی، ادبیات، هنر، بهداشت و پزشکی، امور اجرایی و مدیریتی خبر داد.
حجت الاسلام روزبه برکت رضايي مسؤول پايگاه اطلاع رساني حج پايان نامه

حجت‌الاسلام روزبه برکت ‌رضایی مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از شناسایی پایان‌نامه‌های حوزوی دانشگاهی با موضوع «حج» خبر داد و گفت: یکی از موضوعاتی که در مراکز دانشگاهی و حوزوی جهان اسلام همواره مورد تحقیق و پژوهش دانشجویان قرار گرفته، شناسایی و بررسی ابعاد «فریضه حج» بوده است.

 
وی با بیان این‌که پایان‌­نامه‌های تولید شده به بررسی ابعاد اجتماعی، سیاسی، کلامی، فقهی، قرآنی، اخلاقی، عرفانی، هنری، ادبی، تاریخی و جغرافیایی حج پرداخته‌‌اند، افزود: در حال حاضر صدها مرکز دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی درباره موضوعات مختلف اسلامی از جمله حج و زیارت، به تحقیق و پژوهش مشغول هستند و پژوهش­های در خور توجهی از سوی این مراکز در ابعاد مختلف حج و زیارت تولید شده است.
 
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج تصریح کرد: امروزه با انبوهی از محصولات تولیدی این مراکز مواجه هستیم، اما این تولیدات به لحاظ عدم اطلاع­ رسانی مناسب، ناشناخته و بی ­استفاه مانده‌­اند و بیشتر آن­ها در قالب پایان‌نامه­ است و حاوی جدیدترین اطلاعات علمی و تخصصی، که افزون بر تازگی مسألة مورد تحقیق، بعضاً دارای ارزش اطلاعاتی زیادی نیز هستند.
 
وی یادآور شد: آگاهی یافتن از تحقیقات انجام شده، افزون بر جلوگیری از انجام پژوهش­های تکراری و مشخص کردن محدوده تحقیق، می‌تواند یاری ­رسان پژوهشگران در یافتن موضوع پژوهش، انتخاب روش تحقیق و یافتن ابزارهای مناسب گردآوری اطلاعات باشد و همه این موارد سبب رشد و شکوفایی آن دانش خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام برکت ‌رضایی در ادامه تکمیل بانک اطلاعاتی ـ پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت؛ شناسایی قشر وسیعی از پژوهشگران حوزه حج و زیارت شامل دانشجویان، اساتید راهنما، اساتید مشاور؛ شناسایی مراکز دانشگاهی و حوزوی که دارای تحقیقاتی در موضوع حج هستند؛ برنامه­ ریزی و جهت ­دهی به تحقیقات دانشگاهی که در موضوع حج انجام می­شوند؛ جلوگیری از تحقیقات تکراری و ایجاد پایگاه اطلاعاتی و نیز کتابخانه ­ای تخصصی از پایان­ نامه­ های حج و زیارت در پژوهشکده حج و زیارت را از اهداف کاربردی انجام این پروژه برشمرد.
 
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج با اشاره به ساختار پایان‌نامه‌های گردآوری شده در پژوهشکده حج و زیارت توضیح داد: اطلاعاتِ پایان‌نامه‌های­ گردآوری شده، در 10 فصل تاریخ، فلسفه و عرفان، قرآن و حدیث، فقه، اخلاق و تربیت، علوم اجتماعی، ادبیات، هنر، بهداشت و پزشکی، امور اجرایی و مدیریتی طبقه­ بندی و تفکیک شده ­است.
 
وی افزود: در هر فصل، اطلاعات پایان‌نامه‌­ها بر اساس الفبای نام نویسندگان تنظیم شده است و ذیل هر نویسنده، اطلاعات مربوط به پایا‌ن‌نامه شامل عنوان، مقطع تحصیلی، استاد راهنما و مشاور، رشته، دانشکده و دانشگاه و نیز سال دفاع از پایان‌نامه آمده است و در برخی موارد به سبب عدم وجود اطلاعات کامل مأخذشناسی در سامانه‌های اطلاع رسانی، نواقصی موجود است.
 
حجت‌الاسلام برکت رضایی با بیان این‌که تا اوایل سال 1395 حداقل 479‏ پایان‌نامه درباره ابعاد مختلف حج در مراکز دانشگاهی و حوزوی شناسایی شده است، گفت: به علت ضعف‌های موجود در سامانه‌­های اطلاع ­رسانی و نیز عدم همکاری مناسب برخی مراکز آموزشی-پژوهشی، احتمالا تعداد پایان ­نامه‌­های دفاع شده در این حوزه اندکی بیشتر باشند.
 
وی اظهار داشت: حدود 45 درصد از پایان‌نامه‌ها به بررسی ابعاد فقهی حج اختصاص دادشته است و 55 درصد دیگر پایان‌نامه‌­ها به نسبت­های نزدیک به هم بین 9 موضوع ادبیات، علوم اجتماعی، فلسفه و عرفان، قرآن و حدیث، تحولات تاریخی، اخلاق و تربیت، بهداشت و پزشکی، امور اجرایی و مدیریتی و هنر تقسیم شده‌اند.
 
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج ادامه داد: بررسی‌های ادبی حج در بین این موضوعات، تعداد بیشتری به خود اختصاص داده است و پس از پژوهش‌های ادبی، تحقیقات حوزه علوم اجتماعی (سیاسی، جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصادی) و موضوعات مرتبط با امور اجرایی و مدیریتی حج در جایگاه‌های بعدی هستند.
 
وی با اشاره به بررسی مراکزی که پایان‌نامه‌ها در آنجا دفاع شده است، گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با انجام 282 مورد، حدود 0‏6 درصد از پایان‌­نامه‌­های تولید شده درباره حج را به خود اختصاص داده­‌اند و دانشگاه‌های دولتی با 95 پایان‌نامه و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با 50 پایان‌نامه رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند./920/ت302/ی
ارسال نظرات