۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۳۱۱۶۰۳

ژن معیوب دشمنی با ایران

خبرگزاری رسا ـ ساعت‌های پایانی روز شنبه، شاخص‌های توافق شده برای رسیدن به «روز اجرا» در توافق هسته‌ای کامل شد و آمانو با گزارش خود اقدامات ایران را تأیید کرد و طرف‌های اروپایی و امریکایی هم ناچار به اجرای تعهدات خود برای تعلیق تحریم‌های ایران شدند.
ظريف و موگريني

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ژن معیوب دشمنی با ایران ساعت‌های پایانی روز شنبه، شاخص‌های توافق شده برای رسیدن به «روز اجرا» در توافق هسته‌ای کامل شد و آمانو با گزارش خود اقدامات ایران را تأیید کرد و طرف‌های اروپایی و امریکایی هم ناچار به اجرای تعهدات خود برای تعلیق تحریم‌های ایران شدند.

 

این رخداد بازتاب مهمی داشته و نوع رفتار هر یک از بازیگران اصلی جهانی یا بازیگران منطقه‌ای بیانگر ماهیت اصلی دیدگاه‌های آنها بود که اثبات کنند واقعاً نگران امنیت جهانی و تولید بمب هسته‌ای بودند یا مواضع آنها حکایت از دشمنی ژنتیک و بنیادین با جمهوری اسلامی دارد که پشت سر بهانه‌های هسته‌ای یا دیگر عناوین پنهان شده‌اند.

 

با اینکه محتوای توافق هسته‌ای و روش‌های مذاکره و نوع نگاه به امریکا و غرب و گفتمان چگونگی حل مشکل با آنها و پیامدهای اقتصادی تبلیغ شده برای برجام، از چنان شاخص‌های شادی‌آفرین برخوردار نیست و کفه محتوایی برجام، به زیان غرب نیست و اهرم‌های زیادی را برای دبه کردن و زیاده‌خواهی و شیطنت در مسیر اجرایی آن در اختیار دارند، با این حال مقامات و مؤسسات امریکایی دست به واکنش‌هایی زدند که برای بسیاری از مخاطبان جهانی و خصوصاً ایرانی معنادار و عبرت‌آموز است.

 

اگرچه از مدت‌ها قبل در کنگره امریکا پیش‌نویس‌های زیادی برای بر هم زدن توافق و سپس برای کاستن از امتیاز‌های ایرانی یا پیامد‌های ناشی از تعلیق تحریم‌ها مهیا و برخی را نیز مصوب کردند ولی از نگاه برخی از سیاستمداران و ناظران سیاسی اینگونه تحلیل شد که کاخ سفید به دلیل نیاز به حفظ توافق هسته‌ای و ممانعت از تخریب آن، مسیرهای موازی برای تحریم‌های جدید را نخواهد گشود یا حداقل در کوتاه‌مدت اقدام به این کار نمی‌کند ولی در فاصله زمانی بسیار محدود و تقریباً بلافاصله پس از اعلام تعلیق تحریم‌ها، لیست جدیدی از افراد و شرکت‌های ایرانی و غیر‌ایرانی، به بهانه همکاری در حوزه موشکی تحریم شدند و نکته جالب و مهم اینکه حتی دموکرات‌های هم‌حزبی اوباما یا چهره‌هایی مانند خانم کلینتون از آغاز اجرای برجام نه تنها خوشحال نشدند بلکه با کینه‌توزی آشکار بر ضرورت تکرار و استمرار راهبرد تحریم و فشار در دیگر حوزه‌ها تأکید کردند.

 

اگر فقط جریان‌های افراطی امریکا چنین موضعی را داشتند، تعجب‌برانگیز نبود ولی امروز کاخ سفید در یک پروژه بزرگ منطقه‌ای، همه توان خود را علیه ایران و شیعه در جهان متمرکز کرده و ابزار اجرایی آن را تروریسم تکفیری – وهابی و آل‌سعود قرار داده و دیگر شرکای جهانی و منطقه‌ای را در این چارچوب به کار گرفته است.

 

آنچه روشن است اینکه برجام، کمترین اثری بر شدت دشمنی امریکا در قبال ایران به‌جا نگذاشته و درواقع نشان می‌دهد این دشمنی با مبانی منفعتی امریکا هم همخوانی ندارد و بیشتر به ژن معیوب دشمنی با ایران مرتبط است چراکه حتی در موضوعات مذاکره شده و توافق شده هم این دشمنی حفظ شده و اینطور نیست که دشمنی آنها محصور و محدود به حوزه‌های توافق نشده باشد.

 

اگر برخی با خودشیفتگی از مذاکرات برجام، به دنبال تکرار شبیه‌سازی آن در موضوعات دیگر با امریکا یا اجرای آن در تعامل با عربستان و موضوعات منطقه‌ای هستند، در خطای راهبردی و برداشتی غیرواقعی از رفتار و رویکردهای امریکا به سر می‌برند. این دشمنی ژنتیک است./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات