۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۳۱۱۴۲۱
استاد حوزه علمیه:

اشاعه نماز مهم‌ترین راه اصلاح ناهنجاری‌های اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: اشاعه فرهنگ اقامه نماز در بین اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان، یکی از بهترین راه‌های اصلاح ناهنجاری‌های اجتماعی و بداخلاقی های موجود در جامعه است.
حجت الاسلام کاظمي- استاد حوزه علميه تخصصي نماز قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام محمد کاظمی، استاد و پژوهشگر حوزه تخصصی نماز قم، عصر امروز در نخستین اجلاس استانی نماز در خراسان شمالی، با اشاره به نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی و مشکلات و معضلات فرهنگی، اظهار کرد: اگر آن‌گونه که باید و شاید به موضوع اقامه نماز در جامعه توجه می شد بدون شک امروز بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی در جامعه ما پدید نمی آمد.

 

وی با بیان اینکه نخستین و بهترین راه خروج از جرم و جنایت اقامه نماز است، اضافه کرد: تجربه و آمار دستگاه های ذی ربط نشان می دهد که هر گاه مساجد ما خلوت شده است، زندان‌ها و دادگاه ها شلوغ شده اند.

 

حجت الاسلام کاظمی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقاتی که ستاد اقامه نماز کشور انجام داده بیش از 90 درصد از مجرمان در ورود به زندان‌ها نماز نمی خوانند و 10 درصدی هم که نماز می خوانند غالبا مجرمان مربوط به چک و یا محکومان حوادث هستند.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون جامعه ما از بداخلاقی‌ها و معضلات متعددی رنج می برد، افزود: یکی از بهترین‌های راه های اصلاح این بداخلاقی ها و ناهنجاری‌های موجود در جامعه اشاعه فرهنگ اقامه نماز در بین اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است.

 

حجت الاسلام کاظمی تصریح کرد: نمازگزار می بایست در برابر خداوند خاضع، خاشع، هوشیار و مؤدب بوده و تلاش کند نماز خود را در اول وقت ادا کند که همه این موارد خودسازی فرد را به همراه دارد.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به اثرات و کارکردهای فراوان و شگرف نماز، انتظار می رود مسؤولان و متولیان کشور بیش از پیش به این فریضه مهم پرداخته و زمینه اشاعه بیشتر آن را در جامعه اسلامی فراهم کنند.

 

وی تصریح کرد: مسؤولان کشور می بایست به پای نماز زانو زده و اشاعه آن را جزء افتخارات و باقیات صالحات خود بدانند زیرا هیچ بخش و حوزه ای در زندگی انسان نیست که نماز در آن نقشی نداشته باشد و آن را متحول نکند.

 

حجت الاسلام کاظمی در ادامه با اشاره به نقش روحانیان و علمای دینی در اشاعه بیش از پیش فرهنگ اقامه نماز در کشور، اظهار کرد: همه مسؤولان، خانواده ها و مردم در این زمینه وظیفه شرعی دارند اما در این میان نقش طلاب، علما و روحانیان بیش از سایر اقشار است.

 

وی با بیان اینکه تبلیغ برای نماز شگردهای ویژه خود را داشته و باید روحانیان مبلغ این روش ها را بیاموزند، تصریح کرد: مبلغ نماز می بایست بتواند با سعه صدر، قدرت بیان، سلیقه، ارتباط صمیمی، نفوذ کلام، افزایش سواد، توکل و توسل مخاطب خود را جذب کرده و افراد بیشتری را به سوی اقامه نماز رهنمون کند.

 

حجت الاسلام کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش نماز در تربیت اسلامی فرزندان، با تأکید بر توجه بیش از پیش والدین به نمازخوان کردن فرزندان، افزود: نخستین واجب دین اسلام و دیگر ادیان الهی نماز بوده و در تربیت فرزند نیز آموزش و اقامه نماز، نخستین گام به شمار می رود.

 

این استاد حوزه علمیه تخصصی نماز قم خاطرنشان کرد: اگر فرزندان از کودکی با نماز مأنوس شوند این انس الهی در آینده آنها را در سایر بخش های زندگی از جمله تحصیل و اشتغال نیز مؤفق می کند./9314/202/ب1

ارسال نظرات