۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۳۱۱۲۴۸
استاد طب سنتی:

فراگیری جزئیات طب اسلامی برای طلاب علوم دینی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد طب سنتی با بیان این‌که طب اسلامی منشأ آسمانی دارد که انسان در نظام هستی دیده می‌شود و مرتبط با بعد مادی و معنوی است، گفت: فراگیری کلیات طب اسلامی برای طلاب و فرهنگ ‌سازی آن برای جامعه اسلامی ضرورت دارد.
جلسه طب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین جلسه طب اسلامی سنتی با حضور آقای کریمی، استاد طب سنتی عصر امروز با حضور جمعی از طلاب مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد در محل نمازخانه این مدرسه برگزار شد.

 

کریمی در ابتدای این جلسه گفت: در دویست سیصد سال اخیر تمدن غرب با در دست گرفتن نظام سلامت جامعه، ضربه‌های عمیقی به جامعة بشری وارد کرده است اگرچه در ظاهر خدماتی هم به بشر داشته است.

 

وی در ادامه با اشاره به این سؤال که چرا باید به سراغ طب اسلامی رفت،‌ اظهار کرد: علم طب بنا به تقسیمی که انجام می‌شده جزء علوم عالیه است.

 

کریمی تعریف سلامتی را از دیدگاه سنتی، تعادل روحی، جسمی و روانی دانست و اظهار کرد: انسان سالم، محور توسعه است و به مدارج عالی دست می‌ یابد.

 

وی خاطر نشان کرد: طب اسلامی منشأ آسمانی دارد که انسان در نظام هستی دیده می‌شود و مرتبط با بعد مادی و معنوی است، و طب امروز، فقط بعد مادی آن دیده و توجهی به جایگاه انسان در نظام هستی نمی‌شود.

 

استاد طب اسلامی گفت: در سده اخیر تنها یک روش طبی در جهان وجود داشت و برای هر مریض داروی واحدی نسخه‌پیچی می‌شد.


وی تصریح کرد: بشر پس از دوره‌ای، دوری از طب کل‌نگر به این نتیجه رسید که طب رایج، جوابگوی نیازهای او نیست.

 

کریمی عنوان کرد: سازمان‌های بین‌المللی تصمیم گرفتند که کشورهای مختلف از طب خودشان استفاده کنند، کشورهایی مثل چین و هند طب خودشان را رها نکرده بودند اما متأسفانه در کشور ما طب سنتی ایرانی رها شد و امروز از آن فقط یک اسم باقی مانده و از طب اسلامی اسمی نیامده است.

 

وی با بیان اینکه فراگیری طب اسلامی علاوه بر اینکه مزایای فردی دارد، مزایای اجتماعی می‌تواند داشته باشد، ابراز کرد: فراگیری کلیات طب اسلامی و فرهنگ ‌سازی برای جامعه اسلامی ضرورت دارد اما فراگیری جزئیات طب اسلامی برای طلاب علوم دینی یک ضرورت است.

 

استاد طب اسلامی در پایان این جلسه با اشاره به اینکه امروز تعداد عمل‌های قلب در کشور ما نزدیک به آمار کشور چین و سن ابتلاء به برخی از بیماری‌ها پایین آمده است، خاطر نشان کرد: طب اسلامی و سنتی معتقد به تئوری مزاج است که اگر تئوری به درستی درک شود، کار راحت و کمک شایانی به ما می‌کند، باید به جهان پیش روی خودمان نگاه مزاج‌شناسانه داشته باشیم تا بسیاری از مشکلات درمانی آسان ‌شوند./859/202/ب2

ارسال نظرات