۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۱۱۱۶۰
مدیر دفتر مطالعات تربیتی معاونت تهذیب خبر داد؛

تدوین نظام‌نامه جامع تهذیبی حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام‌ علی‌محمدی از تدوین نظام‌نامه جامع تهذیبی حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: این نظام‌نامه به صورت مأموریت‌محور و بر اساس اهداف و مأموریت‌های معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه تنظیم شده و اهداف و برنامه‌های تربیتی و تهذیبی خود را در دو عرصه تربیت اخلاقی عبادی و تربیت خانوادگی محدود کرده است.
حجت الاسلام‌ کاظم علي‌محمدي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام‌ کاظم علی‌محمدی، مدیر دفتر مطالعات تربیتی معاونت تهذیب حوزه­های علمیه با اشاره به اهمیت برنامه‌های اخلاقی و تربیتی در اسلام و به ویژه در حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: بررسی سیر تربیتی و اخلاقی حوزه‌های علمیه در طول سابقه بیش از هزار ساله‌ آن، گویای این واقعیت است که تربیت‌مداری و اهتمام اساتید و طلاب به امر تهذیب نفس و خودسازی، اساس و زیربنای تمامی اهداف و برنامه‌های علمی آن بوده است.

 

وی افزود: گرچه در گذشته، فرآیند نظام‌مندی در این امر وجود نداشته است ولی به واسطه هدایت و راهنمایی اساتید و مربیان صاحب نفس و مهذّب و در یک رابطه استاد و شاگردی که چهره به چهره، در مدرسه‏ای کوچک و محدود، بر جزئیات امور طلاب اشراف داشتند، تا حدود زیادی امر تهذیب حوزه‌ها پیش می‌رفت.

 

مدیر دفتر مطالعات تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه بیان داشت: اما در حال حاضر با توجه به گسترش روزافزون مدارس علمیه، فراوانی طلاب و کمبود اساتید مهذب از یک سو و بروز و ظهور آسیب‌ها و مشکلات اخلاقی و تربیتی فراوانی که در جامعه و به تبع آن تا حدودی در میان طلاب شاهد هستیم، دیگر نمی‌توان به همان شکل سنتی گذشته امر خطیر تهذیب را در حوزه پیش برد و ضروری است که به شکل منسجم‌تر و نظام‌مندتری به امر تربیت طلاب اهتمام ورزید.

 

وی ادامه داد: بنابراین و با توجه به تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تدوین نظام جامع پرورشی و اخلاقی حوزه و نیز مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه و ابلاغیه مدیر محترم حوزه های علمیه، نظام جامع تهذیبی حوزه‌های از سوی معاونت تهذیب تدوین شد.

 

حجت الاسلام علی‌محمدی با اشاره به برخی از جزئیات این طرح، تصریح کرد: برای انجام مطالعات و بررسی‌های مورد نیاز در این پژوهش، از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شد و در مجموع بیش از 60 مدرسه از 10 استان کشور بررسی و از ظرفیت کارشناسی و دیدگاه‌های تربیتی و تهذیبی بیش از 190 نفر(68 مدیر، 52 معاون تهذیب، 40 استاد مدرسه و 27 نفر) از کارشناسان مباحث اخلاقی و تربیتی و بزرگان حوزه کمک گرفته شد.

 

وی با اشاره به مراحل تدوین این طرح، یادآورشد: این نظام‌نامه به صورت مأموریت‌محور و بر اساس اهداف و مأموریت‌های معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه تنظیم شده و اهداف و برنامه‌های تربیتی و تهذیبی خود را در دو عرصه تربیت اخلاقی- عبادی و تربیت خانوادگی محدود کرده است.

 

مدیر دفتر مطالعات تربیتی معاونت تهذیب با اشاره به اینکه نظام جامع تهذیبی حوزه در پنج فصل تدوین شده است، بیان داشت: فصل اول به کلیات پژوهش اشاره دارد و مشتمل بر بیان مسأله، مفهوم‌شناسی، اهداف، ضرورت و پرسش‌ها و پیشینه پژوهش است؛ در فصل دوم نیز مبانی، اصول و روش های تربیتی در مکتب اهل بیت(ع) مورد بحث قرار گرفته است.

 

وی گفت: فصل سوم هم در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست به اهداف تربیت در حوزه‌های علمیه اختصاص دارد و این اهداف در دو ساحت تربیت اخلاقی ـ عبادی و تربیت خانوادگی پی‌گیری شده است. بخش دوم به ترسیم سیمای آرمانی طلبه اشاره دارد.

 

حجت الاسلام علی‌محمدی با بیان اینکه فصل چهارم به عوامل و موانع مؤثر تربیت اخلاقی در حوزه‌های علمیه پرداخته است، خاطرنشان ساخت: فصل پایانی نیز به مراحل تربیت اخلاقی در سطوح مختلف حوزه‌های علمیه اختصاص یافته و در آن اهداف تربیتی وتهذیبی در دو ساحت تربیت اخلاقی‌ـ عبادی و تربیت خانوادگی برای پایه‌های ده‌گانه حوزه مرحله‌بندی شده و روش‌ها و راهکارهای دست‌یابی به این اهداف بیان شده است.

 

به گفته وی، طرح نظام جامع تهذیبی حوزه هم اکنون برای بررسی و تصویب نهایی به مسئولان ذیربط در مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارائه شده است./998/102/ب2

 

منبع: معاونت تهذیب حوزه های علمیه

ارسال نظرات