۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۱۰۹۸۴
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛

نقش نماز در کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ترویج آداب و مناسک دینی و در رأس آن ها نماز مهم ترین عامل در کاهش ناهنجاری های اجتماعی است، هر اندازه تقید افراد به مبانی دینی و مناسک معنوی بیشتر باشد به همان اندازه جامعه ای سالم تر، ایمن تر و در عین حال با نشاط تر خواهیم داشت.
نقش نماز در کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید عبدالله بحرینی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مرکز تخصصی نماز کشور عصر امروز در همایش نماز و اخلاق اداری که در فرمانداری شهرضا برگزار شد عنوان کرد: اقامه نماز اولین و مهم ترین دستوری بوده است که بر انبیای الهی نازل شده و این بزرگان خود را مأمور به اجرای این دستور الهی دانسته اند.

 

وی با اشاره به آیه«اِنّی اَنَا الله لا اِله الّا اَنا فَعبُدنی و اَقیموا الصَّلواة لِذکری» عنوان کرد: بندگی به معنای بردگی و قبول این مسئله است که ما در برابر بزرگترین نیروی جهان مغلوب هستیم، تمام مشکلات ما از جایی شروع می شود که ما از قبول بندگی خداوند سر باز می زنیم و به دنبال نفس خود می رویم.

 

کارشناس مرکز تخصص نماز کشور ابراز کرد: متأسفانه امروزه بحران خانواده یکی از جدی ترین و مهم ترین معضلات کشور است، در شهرهای بزرگ یک سوم ازدواج ها و در شهرهای کوچک یک چهارم ازدواج ها منجر به طلاق می شود و اصلی ترین عامل در بروز چنین فاجعه ای بی توجهی به مبانی دینی و اصول و ارکان مذهبی از جمله نماز است.

 

حجت الاسلام بحرینی با اشاره به آیه«وَاوصانی بِالصلواة وَ الزکاة ما دُمتُ حَیّاً» گفت: حضرت عیسی(ع) خود را مأمور به اقامه نماز می داند، ترویج هر یک از دستورات و احکام اسلامی در جامعه نیازمند ایجاد دغدغه در مدیران ارشد اجرایی کشور است، هر گاه مدیران نسبت به لزوم ترویج احکام، اداب و مناسک دینی در جامعه و در حوزه وظایف و اختیارات خود احساس وظیفه و دین کنند، می توانند با ابلاغ شیوه نامه ها و دستورالعمل هایی اجرای آن را از مجموعه تحت امر خود مطالبه کنند.

 

وی ضمن ابراز تأسف از عدم اجرای فعالیت های سازنده و مفید در حوزه نماز اظهار کرد: آمار بی نمازی در جامعه زیاد است و یکی از مهم ترین علت های آن عدم برنامه ریزی مناسب برای انجام فعایت های مناسب فرهنگی در این زمینه است.

 

کارشناس مرکز تخصص نماز کشور تأکید کرد: بسیاری از افراد همواره ظهور امام زمان(عج) را انتظار می کشند در حالی که اولین مؤلفه حکومت امام زمان(عج) اقامه نماز است، زیرا به تصریح قرآن کریم مؤمنان واقعی کسانی هستند که وقتی به ریاست و بزرگی می رسند نماز را ترویج می دهند، هر کس در آرزوی ظهور آن حضرت است باید در حطیه توانایی و وظایف خود، فرهنگ نماز را ترویج دهد.

 

حجت الاسلام بحرینی با تأکید بر لزوم بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود اجتماعی در زمینه ترویج فرهنگ نماز و اداب و مناسک دینی اظهار کرد: انقلاب اسلامی بسترهای مناسب برای ترویج احکام اسلامی را ایجاد کرده و در این میان نماز از بیشترین ارزش و اهمیت برخوردار است تا جایی که تنها اجلاسی که رهبر معظم انقلاب همه ساله در پیامی اعضاء آن را مخاطب قرار می دهند، اجلاس سراسری نماز است.

 

وی با تأکید بر لزوم نشاخت شاخصه های اصلی مدیریت ترویج فرهنگ نماز در جامعه و ادارت دولتی گفت: نماز مهم ترین رکن دین است، ارزش و اهمیت آن به اندازی زیاد است که خداوند در 98 آیه قرآن کریم مستقیماً و در بیش از 900 آیه به صورت غیر مستقیم، به ادای این فریضه فرمان داده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، وسوسه شیطانی را یکی از مهم ترین موانع اقامه نماز و ترویج فرهنگ آن دانست و افزود: خداوند می فرماید«اِنَّما یُریدُ الشیطان اَن یوقِعَ بَینَکم العَداوة و البَقضاء فی الخمر و المَیسر و یَصُدُکم عَن ذِکر الله و عَن الصلواة»، بنابراین باید با علم به این مسئله که ترک نماز یا اقامه آن در غیر مواقع و کم توجهی به آن، ناشی از تأثیری است که وسوسه شیطان در روح و روان ما باقی گذاشته است.

 

حجت الاسلام بحرینی آموزش و پرورش را یکی از مهم ترین نهادهایی دانست که نقش مؤثری در ترویج مبانی دینی در جامعه دارد و افزود: تعلیم و تربیت بر اساس آموزه های دینی مهم و در عین حال نیازمند اتخاذ راهکارها و شیوه هایی است که باید با دقت معرفی و به کار برده شوند.

 

وی تصریح کرد: سن نوجوانی یکی از حساس ترین دوران حیات هر انسانی است در این ایام روحیه پرسش گر افراد اقتضا می کند به سئولات آن ها در خصوص مختلف از جمله مبانی مذهبی و اعتقادی پاسخ داده شود، عدم ارائه پاسخ های مناسب در این خصوص باعث می شود این نسل از جامعه پیوند مناسبی با مبانی دینی برقرار نکنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان، گفت: ترویج اداب و مناسک دینی و در رأس آن ها نماز مهم ترین عامل در کاهش ناهنجاری های اجتماعی است، هر اندازه تقید افراد به مبانی دینی و مناسک معنوی بیشتر باشد به همان اندازه جامعه ای سالم تر، ایمن تر و در عین حال با نشاط تر خواهیم داشت./868/202/ب3

ارسال نظرات