۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۳۱۰۸۸۸
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

حضور مردم در انتخابات بیعت با نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ ضیائی، حضور مردم در انتخابات را بیعت با نظام اسلامی خواند و گفت: نماینده‌ای که به وسیله مردم انتخاب می‌شود در فرآیند قانو‌ن‌گذاری، حق رأی خواهد داشت و رأی وی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تعیین کننده است.
انتخابات

سید یاسر ضیائی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مبنای دینی مشروعیت در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران، فقیه جامع الشرایط است.

 

ضیائی به مشروعیت قوای سه‌گانه نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: زمانی که فقیه جامع‌الشرایط در جامعه اسلامی در رأس حاکمیت قرار می‌گیرد، به طور طبیعی باید کارگزاران و نمایندگان این فقیه که در قوای مجریه، قضائیه و مقننه مشغول به کار می‌شوند، مشروعیت داشته باشند و مشروعیت دستگاه‌های اجرایی به وسیله نظارت‌هایی از جهت اسلامی بودن و تأیید رهبری، احراز می‌شود.

 

وی مقبولیت را یکی دیگر از معیارهای حکومت اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: افزون بر مشروعیت، بحث مقبولیت نیز در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، که یادآور مفهوم بیعت در تاریخ اسلام است و زمانی که مردم با رهبر اسلامی همچون حضرت علی(ع) بیعت می‌کردند، در آن هنگان ایشان حاکمیت خودشان را اعلام می‌‌کردند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم حضور مردم در انتخابات را بیعت با نظام اسلامی دانست و افزود: رأی دادن و شرکت مردم در انتخابات به نوعی ترجمان مفهوم بیعت در تاریخ اسلام است.

 

وی با اشاره به مفهوم مقبولیت نظام اسلامی تأکید کرد: رأی مردم به واسطه اراده الهی برای آنها حق شمرده شده است؛ چنان که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «اِن‌َّ اللّه‌َ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوم‌ٍ حَتّی‌َ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم‌»؛ هرچند حاکمیت از آن خداوند است، اما مردم هستند که سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند.

 

ضیائی با اشاره به مصادیق حق الناس گفت: رهبری به نکته دقیق حق الناس در انتخابات اشاره کردند و به نظر بنده، صرف رأی دادن، حق‌الناس است؛ از این‌رو شرکت در انتخابات برای هر فردی تکلیف است به جهت این که حق‌الناس است.

 

وی افزود: عدم شرکت در انتخابات به نوعی خیانت به حق‌الناس است، زیرا فردی که انتخاب می‌شود، در همه شئون انسان‌های جامعه ورود پیدا می‌کند؛ بنابراین صرف رأی دادن، مصداق حق‌الناس است و عدم شرکت در انتخابات می‌تواند خیانت به تمام حقوق اعم از حقوق فردی و اجتماعی همه انسان‌های جامعه باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم نماینده هر شهر ایران در مجلس شورای اسلامی را نائب همه مردم کشور دانست و گفت: طبق قانون اساسی کشور، نماینده‌ای که انتخاب می‌شود و به مجلس راه پیدا می‌کند، نمایندگی کل کشور را بر عهده دارد؛ یعنی مردم این گونه فکر نکنند که انتخاب نماینده‌ای از یک منطقه و استان، موجب تغییر سرنوشت همان منطقه و شهر خواهد شد.

 

وی ابراز داشت: منظور رهبری از تعبیر حق‌الناس نیز معنای ملی آن است؛ از این‌رو مردم در انتخاب شخص یا نماینده دقت کافی را داشته باشند،‌ زیرا هر نماینده‌ای که به مجلس می‌رود، نماینده کل کشور است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به نقش مهم رأی نمایندگان در تصویب یا رد قوانین ابراز داشت: نماینده‌ای که به وسیله مردم انتخاب می‌شود در فرآیند قانو‌ن‌گذاری، حق رأی خواهد داشت و رأی وی تعیین کننده در تصویب یا رد قوانین خواهد بود و هر قانون ممکن است تأثیر خاصی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.

 

وی دقت و توجه به حقوق مردم از سوی شورای نگهبان در تأیید صلاحیت کاندیداها را از مصادیق دیگر حق‌الناس خواند و تأکید کرد: در مرحله دوم، باید کارگروه نظارت کننده بر روند انتخابات، مشروعیت کافی را داشته باشد، یعنی اگر در فرآیند تأیید صلاحیت و برگزاری انتخابات نیز حق‌الناس در نظرگرفته شود، به‌طور قطع مانع تحقق اغراض خارجی بیگانگان خواهد شد.

 

ضیائی افزود: وظیفه هیأت اجرایی، هیأت نظارت استانی، مرکزی و شواری نگهبان این است که به دور از هوا و هوس و اغراض و اهداف حزبی و جناحی با معیار قرار دادن حق و انصاف در تأیید صلاحیت‌های کاندیداها، مقدمات برگزاری انتخابات سالم را فراهم کنند./908/ت303/ج

ارسال نظرات