۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۳۱۰۳۱۲
احکام(۴۰)

بانک‌ها تنها بر مبنای یکی از عقود اسلامی می‌توانند به سپرده گذاران سود بدهند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید مبنای دریافت سود از بانک ها عقود اسلامی باشد، گفت: اگر بانک ها با سپرده های مردمی تجارت یا کارهای سودآوری انجام ندهند و تنها پول را در حساب بخوابانند به ازای پول خوابیده به مردم سود بدهند سود پرداختی حلال نیست.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدابراهیم ربانی مهمویی ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه باید مبنای دریافت سود از بانک ها عقود اسلامی باشد، گفت: مضاربه یکی از این عقود اسلامی است که در قالب آن مشتری پول خود را در اختیار بانک ها قرار داده و طی یک قرار داد بانک موظف می‌شود سود حاصل از فعالیت تجاری با پول مشتری را به صورتی که در قرار مشخص شده میان طرفین تقسیم کند.

 

وی افزود: وکالت یکی دیگر از قرار دادها و عقود اسلامی است که به واسطه آن بانک وکالت فرد سپرده گذار را در فعالیت‌های تجاری و سودآور بر عهده گرفته و سود ناشی از آن تجارت و کسب را میان خود و شخص سپرده گذار تقسیم‌ می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر بانک ها پول فرد را فعالیت‌های تجاری یا اقتصادی به کار نگیرند و پول را در حساب مسدود کرده و تنها به فرد سود بدهند دریافت چنین سودی حرام است.

 

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: اگر کسی شک کرد که بانک پول را در حساب مسدود کرده یا با آن کاری تجاری انجام می‌دهد اگر بانک یک بانک اسلامی بوده و کارکنان مسلمان باشند این موضوع را حمل بر صحت کرده و می‌تواند آن پول را دریافت کند.

 

وی اظهار کرد: اگر بانک محل سپرده غیر اسلامی باشد و فرد سپرده گذار شک کرد چون در مورد کافِر نمی‌توان حمل بر صحت کرد باید از دریافت سود پول خودداری کند تا برایش اطمینان حاصل شود که آن بانک با پول او مشغول فعالیت‌های تجاری و اقتصادی حلال است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین انسان اگر از بانک وامی را دریافت می‌کند باید آن را در همان محلی که دریافت کرده خرج کند در غیر این صورت دریافت آن وام درست نبوده و مصرف پول در محلی غیر از عنوان اصلی نوعی کلاهبرداری محسوب شده و حرام است.

 

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: مردم باید در این زمینه دقت کافی داشته باشند زیرا اگر در این زمینه نظارت درستی نداشته باشند ممکن است خدای نکرده پول حرام و غیر شرعی را وارد زندگی خود کنند./837/پ202/ف

ارسال نظرات