۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۳۱۰۲۰۰
مدیر حوزه علمیه قزوین:

تحلیل‌ وقایع تاریخی نیازمند علم و آگاهی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اهمیت تاریخ و تحلیل آن، گفت: تحلیل‌های ما از وقایع تاریخی باید با علم و آگاهی نسبت به باطن آن‌ها همراه باشد.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین عصر امروز در مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین پیرامون مبحث عرفان اسلامی، گفت: رنجی که اولیای خدا از نابسامانی‌های جوامع بشری می کشیدند برای ما قابل درک نیست چون هر کسی که در مرحله بالایی باشد و حقایق اشیاء را به گونه دیگری ببیند رنج او بیشتر می‌شود.

 

وی در ادامه به روایت معروفی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که می‌فرماید: هیچ پیامبری آن گونه که من آزار دیدم اذیت نشد، بیان کرد: این موضوع را بسیاری از محققان تحلیل می‌کنند که به غیر از این پیامبر پیامبران دیگر هم آزار دیدند.

 

نقطه اوج عرفان درک حقیقت باطنی اشیا است

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادمه با اشاره به تحلیل‌های محققان در این زمینه ابراز کرد: کسی که در مقام بالای عرفان قرار دارد بیشتر حقایق را درک می‌کند، از این رو اگر در موردی ناعدالتی ببیند مورد اذیت قرار می‌گیرد.

 

این استاد اخلاق با بیان کلام امیرمومنان در توجه آن حضرت به رعایت حق و عدالت، اظهار کرد: علی(ع) می‌فرماید اگر اقالیم هفتگانه را با آنچه که در زیر آن است به من بدهند و سپس بگویند که یک پوست جویی را به ناحق از دهان یک مورچه‌ای بگیر این کار را نخواهم کرد.

 

تحلیل‌ وقایع تاریخی وابسته به علم و آگاهی است

وی با تصریح به اینکه تحلیل‌های ما از وقایع تاریخی باید با علم و آگاهی نسبت به باطن آنها همراه باشد عنوان کرد: ما ممکن است یک تحلیلی از وقایع تاریخی پیدا کنیم به عنوان نمونه تحلیلی از محرم را بررسی کنیم، اما از باطن آن بی‌خبر باشیم این نوع تحلیل نوعی اهانت به ساحت مقدس معصومین(ع) خواهد بود.

 

این استاد تفسیر با تاکید بر اینکه در تحلیل واقعه کربلا نقطه اوج عرفان به خوبی مشهود است، تصریح کرد: ما وقتی می‌خواهیم واقعه کربلا را تجزیه و تحلیل کنیم حسین ابن علی را در نهایت عرفان می‌بینیم در چنین حالتی می‌فهمیم که تمام تصمیمات آن حضرت ماوراء الطبیعی بوده که از یک قدرت غیبی الهام گرفته است.

 

رسالت حسین ابن علی نجات انسان‌ها از گمراهی است

مدیر حوزه علمیه قزوین امام حسین(ع) را امام رحمت و نور مطلق دانست و گفت: تمام دغدغه امام این بود که جمعیتی را که دچار ظلمت و گمراهی شدند به سوی نور و روشنایی راهنمایی و دعوت کند.

 

وی با اشاره به اینکه مهلت گرفتن از دشمن در حادثه کربلا زمینه بازگشت از مسیر انحرافی را فراهم می‌کند خاطرنشان کرد: در آنجایی که حضرت به یاران خود فرمود بروید از لشکر دشمن مهلت بگیرید احتمال داده می‌شود شاید منظور امام این بوده که آنان یک شب هم به تفکر و تامل فرو بروند تا موجب شود که سپاه دشمن از راه اشتباه خود بازگردد.

 

این کارشناس حوزوی با تاکید بر اینکه اگر جنگ در شب عاشورا اتفاق می‌افتاد و به روز کشیده نمی‌شد برای امام راحت‌تر بود، بیان کرد: جنگ در شب عاشورا موجب می‌شد که تشنگی زیاد بر ایشان غلبه نکند تا این شجاعان بتوانند به دشمن کمین بزنند و آنها را تار و مار کنند.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: حقیقت این است که امام حسین(ع) از ابتدای خلقت تا آخر آن را می‌دیدند چون ما اعتقاد داریم که خداوند معصوم را از گذشته، حال و آینده باخبر می‌کند بنابراین امام کل حقایق اشیاء را می‌بیند و عالم به تمام زمان‌ها است./873/202/ب1

ارسال نظرات