۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۰۹۶۶۵
مدیر میز عفاف صدا و سیما:

هدف اسلام از حجاب ایجاد جامعه عفیف است/ عفت در حجاب خلاصه نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بیاتی با بیان این که این عفت است که در اسلام موضوعیت دارد و می تواند هدف باشد، گفت: درست است که حجاب بلندترین نماد عفاف است ولی عفت خلاصه در حجاب نمی شود و باید با ترویج ملاک های عفت جامعه را خودبه خود به سمت حجاب ببریم.
حجت الاسلام بياتي مدير موسسه عفاف و حجاب طهورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی بیاتی، مدیر مؤسسه عفاف و حجاب طهورا، پیش از ظهر امروز در نشست علمی شبکه مفهومی عفاف که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: ترکیب واژه عفاف و حجاب مشکلاتی را برای نظام به وجود آورده است و باعث بی توجهی به عفاف که عاملی درونی است شده است و فقط به حجاب ظاهری اکتفا می‌شود.


وی حجاب را بلندترین و بارزترین نماد عفاف دانست و افزود: ما با تأکید بر حجاب بدون ترویج مفهوم عفاف هر دو را ناقص به جامعه عرضه داشته ایم و نه تنها مردم بلکه نخبگان هم این دو را اشتباه می‌گیرند و در قانون گذاری هم می‌بینیم که بیشتر تأکید بر روی حجاب بوده است و نه ابعاد عفاف.


حجت الاسلام بیاتی با بیان این که تقلیل گرایی در بحث عفاف کار ما را در مدیریت اخلاق جنسی در جامعه با مشکل مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های جدی این بحث که به مسؤولان ربط دارد و به حوزه علمیه نیز مربوط است این است که حوزه علمیه در این زمینه کار نکرده است و نتوانسته در تولید محتوا برای تبیین ابعاد و ضرورت‌های عفاف خوب عمل کند.


وی بررسی عوامل، مصادیق و آثار عفاف را از مهمترین وظایف حوزه علمیه و روحانیت دانست و تصریح کرد: مخلوطی از این سه حوزه را ما در طرحی به عنوان شبکه مفهومی عفاف گرد آوری کرده ایم که تمام مصادیق و آثار عفاف را نشان می دهد.


مدیر میز عفاف صدا و سیما برای تحلیل وضعیت عفاف در جامعه بررسی آمار محرک های جنسی در جامعه را لازم دانست و اظهار داشت: آمار دسترسی مردم به سایت های مستهجن و شبکه های ماهواره ای، آمار تولید رمان‌های محرک و آمار دسترسی مردم به مراکز ارائه فیلم های محرک و آمار دسترسی مردم به مشروبات الکلی و آمار طلاق های عاطفی که نشان می دهد جامعه تا چه اندازه در فشار است به ما درک درستی از وضعیت عفاف در جامعه خواهد داد.


وی دومین حوزه برای تحلیل وضعیت عفاف در جامعه را بررسی آمار رعایت‌های عفافی در جامعه عنوان کرد و افزود: آمار زنانی که به صورت اختیاری خانه داری را انتخاب کرده‌اند و به عفاف کمک کرده‌اند و آمار ازدواج های موفق از این مقوله است و سومین حوزه در این تحلیل، بررسی تشدید کننده‌های بی عفتی در جامعه است مانند شرایط سخت ازدواج و پذیرش حداکثری دختران در دانشگاه‌ها و شغل‌های دفتری از آن جمله است.

 

حجت الاسلام بیاتی در بیان راهکار برای کنترل ناهنجاری جنسی در جامعه، خاطرنشان کرد: اولین لایه تقویت اعتقاد و باور به خدا است و در لایه دوم این باورها ارزش ها را تولید می‌کند و  سپس ارزش ها به رفتار انسان تأثیر می‌گذارد و سبک زندگی را تشکیل می‌دهد و اگر ما ارزشی به نام حیا را به سبک زندگی وارد کردیم در تمام رفتارهای روزمره ما می‌تواند روح حیا حاکم باشد و نام حیا در امور جنسی عفاف است که بر آن تأکید شده است.


وی عفاف را به معنی خود کنترلی جنسی دانست و تصریح کرد: حجاب ابزار نمایش عفاف است؛ چون عفاف امری درونی است یکی با حجاب می توانیم این را نشان دهیم و دوم مدیریت نگاه است و نشان می‌دهد که فرد عفت دارد یا خیر.

 

مدیر میز عفاف صدا و سیما با بیان این که راه تولید حجاب پرداختن به خود حجاب نیست، اظهار داشت: ما باید در جامعه عفاف را تقویت کنیم و تقویت عفاف حجاب را تولید می کند زیرا در اسلام مسأله عفاف مرکزیت و موضوعیت دارد و قابل هدف گذاری است ولی حجاب نه موضوع ما است و نه هدف ما است و نظام جمهوری اسلامی خود را در آن گرفتار کرده است.


وی با اشاره به این که حوزه علمیه و علما نسبت به نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارند، افزود: قبل از انقلاب ما وظیفه نداشتیم ولی اکنون ما جمهوری اسلامی داریم و متوقع می رود کسی که نرم افزار دین را دارد که حوزه است باید خدمات فکری را هم به نظام بدهد.


حجت الاسلام بیاتی با بیان این که هیچ وقت ابزار نمی تواند هدف باشد، خاطرنشان کرد: حجاب هیچ گاه هدف ما از تشکیل حکومت اسلامی نبوده است و مقصود ما از حجاب تولید عفاف است و وقتی ما فکر کنیم ابزار هدف است کار را خراب کرده ایم؛ نباید برای محجبه کردن جامعه به خود حجاب بپردازیم.


وی در بیان سیر نزول آیات مربوط به حجاب تصریح کرد: اولین آیه مربوط به حجاب آیه 53 سوره احزاب است که و در سال شانزدهم بعثت نازل شده است که خود این نشان دهنده موضوعیت نداشتن حجاب در اسلام است؛ نکته بعدی در این آیه این است که مخاطب آیه مردان هستند و مردان را مسؤول حجاب زنان می داند اگر چه که در دو آیه بعد به زنان هم دستور حجاب می‌دهد و نکته دیگر این که خطاب آیه به زنان پیامبر(ص) است که نشان دهنده اهمیت رهبران جامعه در فرهنگ سازی دارد و اگر رهبرای جامعه قانونی را رعایت کنند مردم عادی راحت تر آن را می‌پذیرند.


مدیر میز عفاف صدا و سیما با بیان این که چادر که در آیه 59 احزاب به آن اشاره شده است از نظر اکثر فقها مستحب است، اظهار داشت: در این آیه نیز پای مردان وسط می‌آید و علامت ایمان مرد را حجاب زنانش می‌داند و مردان را مسؤول می‌داند و نکته مهم دیگر این است که می‌گوید افرادی که می‌خواهند شرافت داشته باشند و جزو این گروه قرار بگیرند، علامت آن چادر است.


وی سومین آیه مربوط به حجاب که صریحاٌ آن را توضیح می‌دهد را آیه 31 سوره نور دانست و افزود: در این آیه هم در اولویت اول در رابطه با مردان و کنترل نگاه بحث کرده و سپس به کنترل نگاه زنان، اجتناب از زنا و آرایش و در مرحله پنجم حجاب را مطرح می‌کند؛ نکته این آیه این است که آرایش و جلوه گری نکردن را بر حجاب مقدم می‌داند زیرا کسانی که حجاب را برای آنها لازم نمی‌داند که هفت گروه هستند مانند کنیزان و کفار و کودکان از تبرج و آرایش منع شده‌اند که نشان دهنده مخرب تر بودن آرایش و جلوه گری از بی حجابی است.


حجت الاسلام بیاتی با بیان این که عفاف در قرآن به معنی خود کنترلی مالی و جنسی آمده است، خاطرنشان کرد: در عرف امروز عفاف به معنی کنترل جنسی است و باید توجه داشته باشیم که همانطور که از حجاب می‌شود به عفاف رسید، با ترویج عفاف هم می‌شود به حجاب رسید و چون عفاف امری درونی است توجه به آن توجه به زیر ساخت‌ها است و مؤثر تر خواهد بود./843/پ202/ف

ارسال نظرات