۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۹۲۹۷
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

افزایش دهه‌های عزاداری موجب رویگردانی مردم از دین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: ازدیاد دهه‌های عزاداری موجب رویگردانی مردم از این فرهنگ می‌شود و فقط مناسبت‌هایی که در تقویم قید شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن صحه گذشته است، مورد تأیید است.
حسين روحاني نژاد- معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان تبلیغات کشور امروز در همایش استانی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی آذربایجان شرقی در تبریز، اظهار داشت: مناسبت‌های مذهبی یکی از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی مکتب تشیع به حساب می‌آید.


وی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که به این مناسبت‌ها معنا می‌دهد هیأت‌های مذهبی است، چرا که نقش مساجد و هیأت های مذهبی در پیروزی انقلاب به قدری بی نظیر است که تاریخ نشان می دهد آنها توانستند نامشروع بودن رژیم پهلوی را اثبات کنند؛ به طوری که در روز تاسوعا و عاشورا با سر دادن شعارهای ارزشی و ضد شاهنشاهی انزجار خود را اعلام کردند.


حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد با اشاره به این‌که هسته اولیه نیروهای اعزامی به جبهه‌ها در مساجد و هیأت‌ها شکل می یافت و رزمندگان هیأتی با شعارهای مذهبی و ارزشی راهی جبهه می‌شدند، گفت: دشمن از سال‌هاست که اقدام به تضعیف هیأت‌های مذهبی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی ملت ایران کرده است و در این راستا نشست های علمی و میزگردهای تحلیلی متعددی را برگزار می کند.


وی ادامه داد: امروز دشمن به این نتیجه رسیده که برای از بین بردن مکتب تشیع باید فرهنگ عاشورایی و مهدوی را از بین ببرد و همچنین دریافته که این هدف میسر نیست مگر اینکه اصل ولایت فقیه را از بین ببرند، البته در اثر فعالیت های مؤثر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی اقدامات جدی برای مقابله با هرگونه انحراف صورت گرفته است.


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان تبلیغات کشور تصریح کرد: توجه داشته باشیم که اگر هیأتی در یکی از محله‌های تبریز مرتکب خرافه شود به اسم تبریز تمام می‌شود و اگر کسی خارج از ایران به نقد بپردازد اقدام این هیأت محلی را به پای تمام ایران می نویسد، پس همه هیأت های مذهبی باید مواظب باشند که آبروی مکتب ایرانی اسلامی را از بین نبرند.


حجت الاسلام روحانی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 86 با تصویب قانون مصوب 603 از چند دستگاه اصلی نام برده و بقیه دستگاه ها را موظف کرد که هر گاه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی دعوت به برنامه ریزی و کار کرد، بپذیرند، گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون است و نیاز به تایید مرجع دیگر ندارد.


وی ایجاد محتوا و غنابخشی فکری در مراسم های سوگواری در جهت ارتقای معرفت را مورد تأکید قرار داد و گفت: هیأتی ها باید در جهت توسعه اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری بکوشند، چراکه اندیشه امام خمینی(ره) و مقام عظمای ولایت بود که توانست شیعه را از محدودیت خارج کرده و یک تفکر دینی عقلانی و منطقی مطرح کند.


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان تبلیغات کشور افزود: ما مجاز نیستیم مناسبت سازی یا مناسبت سوزی بکنیم؛ برای مثال عده ای دهه آخر ذی الحجه مناسبت های بسیار ارزشمند دارد که می تواند نشاط اجتماعی ایجاد کند اما در سال جاری به ما گزارش شد که در یکی از استان ها با نصب بنری این دهه را «حی علی العزا» نامیده اند.


وی افزود: برگزاری مراسم عاشورا با تاریخ شمسی، دهه محسنیه، عزاداری با سبک خاص و دیگر موارد از این قبیل، هیچ گاه قابل قبول نیست، ازدیاد دهه های عزاداری موجب رویگردانی مردم از این فرهنگ می شود و فقط مناسبت هایی که در تقویم قید شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن صحه گذشته است، مورد تأیید است.


حجت الاسلام روحانی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف هیات های مذهبی اظهار داشت: مبلغان باید با تهاجم فرهنگی و جمود فکری برخورد کنند، باید روحیه دشمن ستیزی را در مردم تقویت کرد، چراکه در اثر وجود همین روحیه است که تمام قدرت های جهانی در مذاکرات هسته ای به خواسته های ایران اسلامی تن دادند./935/202/ب2

ارسال نظرات