۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۸۷۱۵
استاد حوزه و دانشگاه:

توجه به تربیت درونی از مهم ترین امور در راستای انتظار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، صداقت، نجابت، مهربانی، عذرپذیری و گذشت را از جمله شاخصه های تربیتی عنوان کرد و گفت: هدف نهایی امام زمان این است که دنیا به ماکتی از بهشت تبدیل شود، بنابراین توجه به تربیت درونی خویش به عنوان مهم ترین کار در راستای انتظار محسوب می شود.
حجت الاسلام نقويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر نقویان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه ای با موضوع «مسؤولیت جوان منتظر» که ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد با بیان این که تمامی انسان ها عاشق زیبایی اند و زیبایی مفهومی جهانی دارد، بیان کرد: ائمه(ع) و از جمله امام حسن عسکری(ع) از شیعیان خویش می خواهند که زینت آن ها باشند یعنی اگر شیفته و محب اهل بیت(ع) هستیم باید شیعه واقعی ایشان نیز باشیم.

 

وی اصل پروژه عالم را برای محصول زیبایی دانست و افزود: اگر علم با کسوت حلم آمیخته شوند زیبایی ایجاد می کند که همه گروه های مختلف جامعه نسبت به آن جذب می شود از طرفی دیگر اگر چه اعمال انسان دارای سایر معیارها از جمله اخلاص باشند ولی استاندارهای حُسن و زیبایی را نداشته باشند، کافی نیست.

 

اجرای احکام دین با اجبار سازگار نیست 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که باید مبانی دین و حق در قالبی از حُسن و زیبایی ریخته شود تا قابلیت جذب و انتقال را داشته باشد، اظهار کرد: حجاب را باید در قالبی از حُسن ریخت تا افراد جذب شوند و در غیر این صورت طرف مقابل با استفاده از این ابزار بی حجابی را زیبا و حق جلوه می دهد از طرفی باید توجه داشت همانطور که خداوند در قرآن و در آیه 22 سوره غاشیه به پیامبر فرمودند «تو بر آنها مسلّط نیستی (نه بر قلب آنها که به ایمان مجبور کنی و نه بر مجتمع آنها که به زور حکومت برانی، و نه به سرنوشت آنها که کیفر اخروی دهی» قرار نیست به زور دین و احکام آن را به مردم تحمیل کنیم.

 

حجت الاسلام نقویان با اشاره به مسأله حجاب، بیان کرد: پوشش مسأله مهمی است اما آن چه مهم تر می‌باشد، تربیت مردم و افکار آن ها است یعنی حجاب به عنوان پوشش و لباس ظاهری به شمار می رود ولی این نجابت درونی افراد که اهمیت دارد و نمی توان آن را به زور گشت ارشاد و امثال آن تغییر داد.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه قرآن را به عنوان مثالی دیگر بیان کرد و گفت: متأسفانه امروز بیشتر به ظواهر و زیبایی های ظاهری قرآن پرداخته می شود در واقع دارند با آن بازی می کنند و در حالی که قرار بود این قرآن به عنوان الگو و چراغ هدایت زندگی انسان ها قرار گیرد.

 

ضرورت ایجاد شناخت صحیح از امام زمان

حجت الاسلام نقویان با اشاره به این که برخی گمان دارند که امام زمان(عج) پس از ظهور با تیغ برنده خود همه دشمنان و مخالفان را از بین می برند، تصریح کرد: امام زمان(عج) ابتدا یک تابلوی زیبایی که نشانگر مسیر مستقیم و حق است را ارائه می دهند بنابراین باید نخست یک شناخت صحیحی از حضرت داشته باشیم و این که ایشان با چه ابزار، چه هدفی و چگونه می خواهند، جهانی را به دست آورند.

 

وی هدف خداوند از بعثت انبیا، کتاب های آسمانی و تمامی جنگ ها از جمله کربلا را تربیت انسان خواند و اظهار کرد: پس از رحمت پیامبر(ص) امام علی(ع) از مردم بیعت خواستند ولی آن ها ردّ کردند و به طور قطع حضرت با هدف تربیت و هدایت آن ها دعوت به بیعت کردند ولی پس از قتل عثمان این امام علی(ع) بود که بیعت مردم را نپذیرفتند چرا که دیگر زیر ساخت های تربیتی مردم تخریب شده بودند.

 

استاد حوزه و دانشگاه  صداقت، نجابت، مهربانی، عذرپذیری و گذشت را از جمله شاخصه های تربیتی عنوان و خاطر نشان کرد: امام زمان(عج) با ظهور خویش، جهان را مملو از تربیت می کنند و آن زمان دیگر هیچ کشوری به سلاح هسته ای نیاز ندارد اگر به این باور برسیم که هدف نهایی حضرت این است که دنیا به ماکتی از بهشت تبدیل شود بنابراین توجه به تربیت درونی خویش به عنوان مهم ترین کار در راستای انتظار محسوب می شود.

 

حجاب اجباری در فضای تربیتی به نتیجه نمی رسد

حجت الاسلام نقویان در پاسخی به سؤال یکی از دانشجویان درباره بحث حجاب اختیاری یا حجاب اجباری، گفت: اگرچه باید تایع قانون باشیم ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که مبانی تربیتی و دینی با اجبار و زور محقق نمی شود بلکه تربیت یعنی در فضایی آزاد بتوانید محدودیت هایی برای خود قائل شوید، نه این که در فضایی محدود از آزادی عمل برخوردار باشید و به طور قطع حجاب اجباری در فضای تربیتی به نتیجه نمی رسد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص فایل صوتی و شایعاتی که از وی در فضای مجازی منتشر شده بود، اظهار کرد: این فایل مربوط به سخنرانی سه سال گذشته است که با کنارهم گذاشتن بخش های پراکنده ای از آن صحبت ها، چنین فایلی ساخته و در فضای مجازی منتشر و سپس شایعات و اتهاماتی را مطرح کردند در حالی که من بارها گفته ایم که تمای امنیت و آرامشی که امروز در فضای کشور حاکم به خاطر وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

 

حجت الاسلام نقویان در ادامه خاطر نشان کرد: اگرچه به ضرورت وجود درایت های رهبری برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ داریم ولی در کنار این اعتقاد، انتقادهایی نیز به اطرافیان و مسؤولان دولتی دارم، همان طور که ایشان نیز فرمودند، تضعیف نکنید ولی انتقاد اشکالی ندارد و از طرفی قرار نبود ما انقلاب کنیم که انتقاد نکنیم.

 

استاد حوزه ودانشگاه افزود: متأسفانه برخی به نام این نظام و درون آن و زیر سایه رهبری و حتی با عمامه و ادعاهای بسیار از دین و نظام سوء استفاده می کنند و این سبب به وجود آمدن این همه درد بی درمان در جامعه شده است در حالی که رهبری همواره بر مبارزه با فقر، فساد و تبعیض در جامعه تأکید داشتند.

 

مسؤولان جامعه اسلامی باید انتقاد پذیر باشند

وی ادامه داد: اگرچه مقام معظم رهبری همواره تأکید فرمودند که سخنان ایشان را در بیلبوردها و تابلوهای ادارات نصب نکنند ولی متأسفانه عده ای متملق و چاپلوس بیانات رهبری را بر در و دیوار قاب می کنند بدون این که خود به آن ها واقف باشند چرا که هدف آن ها از این کار رسیدن و یا حفظ پست و مقام های بالاتر در این نظام است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مسؤولان جامعه اسلامی باید انتقاد پذیر باشند، خاطر نشان کرد: مسؤولان باید از نقدهای سازنده ای که نسبت به عملکرد آن ها وجود دارد، استفاده کنند چرا که  اگر همه دهان ها را بستیم و همه قلم ها را شکستیم تا هیچ انتقادی صورت نگیرد، دشمن را در دست یابی به اهداف خود کمک کرده ایم./844/202/ب1

ارسال نظرات