۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۳۰۸۶۵۴
حجت الاسلام حسینی:

مسابقات قرآن جذاب و هیجان‌انگیز برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مسابقه قرآن فعالیت تبلیغی ـ ترویجی است که باید زیبا و جذاب و هیجان‌انگیز و غنی باشد و هم صورت زیبا داشته باشد و هم باطن، باطنی باشد که در شأن معارف قرآنی در بخش محتوا باشد
رييس مرکز امور قرآني سازمان اوقاف و امور خيريه کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، ستاد خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، برنامه زنده «افق» این هفته رادیو قرآن با اجرای جواد نصیری و با حضور میهمانانی چون حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کریم دولتی، مسئول کمیته فنی سی و هشتمین مسابقات قرآن از محل برپایی مسابقات در کرمانشاه به تبیین مسائل مربوط به این دوره از مسابقات پرداخت.

 

حسینی به ارائه گزارشی از مسابقات پرداخت و گفت: فرآیند مسابقات از ماه‌ها قبل آغاز شد و با توجه به اینکه اعلام میزبانی استان کرمانشاه اعلام به هنگام‌تری بود پیش‌بینی‌هایی در حوزه فضاسازی و اسکان میهمانان و ... داشتند.

 

وی ادامه داد: از یک ماه گذشته که اردوی برگزیدگان را در مشهد برگزار کردیم روند عملیاتی مسابقات آغاز شد و از 25 آذرماه کرمانشاه به استقبال محافل قرآنی با حضور قاریان برجسته و بین‌المللی رفت که در این راستا 86 محفل انس با قرآن و 40 کارگاه آموزشی با حضور اساتید طی برگزاری مسابقه در سطح شهرستان برپامی شود.

 

حسینی تصریح کرد: چون با فقدان قاریان برجسته و رتبه‌های اول ودوم سی وهفتمین دوره مسابقات حسن دانش و محسن حاجی‌حسنی کارگر روبرو هستیم این مسابقات با عنوان مهاجران الی الله برگزار شد. همچنین بوستان مجاور مجموعه تالار انتظار نیز با نام مهاجران افتتاح شد .

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه افتتاحیه با حداقل تأخیر البته منظم برگزار شد که این جای افتخار دارد و با اشاره به اجرای هم‌خوانی گروه میعاد قم، بیان کرد: به دو منظور کار به گروه میعاد قم سفارش داده شد هم از جهاتی به مهاجران الی الله مرتبط بود و از سوی دیگر نیز پرده برداری از جنایات آل‌سعود و تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری بود و امیدوارم که آثار این چنین را بیشتر ببینیم همانطور که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس ستاد عالی مسابقات نیز بر حمایت از این گونه آثار تأکید داشته‌اند.

 

حسینی عنوان کرد: رقابت‌ها بلافاصله پس از افتتاحیه آغاز شد و همانطور که می‌دانید این دوره از مسابقات در سه بخش برگزار می‌شود که بخش اول حفظ 10، 20 جزء و ترتیل از 28 تا 30 آذرماه، بخش دوم معارف و اذان در یکم دی‌ماه و بخش سوم حفظ کل و قرائت از دوم دی‌ماه آغاز می‌شود و اختتامیه پنجم دی‌ماه برپا خواهد شد.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سؤال که از کتاب مهاجران الی‌الله چه زمانی رونمایی می‌شود؟ گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بر زنده‌نگهداشتن فاجعه منا و از سوی دیگر دِینی که نسبت به قرآنیان داریم، اثری خواندنی و هنرمندانه‌ای که روایت جذاب از زنده‌یاد حسن دانش و محسن حاجی‌حسنی کارگر است تهیه شده که این کتاب و نسخه چاپی در روزهای آینده در اختیار حاضران در سالن مسابقات قرار می‌گیرد. هرچند فایل پی دی اف این کتاب در پایگاه اینترنتی مسابقات قرآن کشور قابل دانلود و دریافت است. این کتاب بخشی از نسخه پنج جلدیست که این مجموعه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال آینده (1395) عرضه می‌شود.

 

حسینی عنوان کرد: کار دومی هم که در حاشیه این مسابقه انجام شده است ارائه «برای کتاب خدا» که در موضوع وقف و قرآن است که در واقع اطلاع‌رسانی در آثاری که در خصوص وقف قرآنیست که در کنار آن مسابقه‌ای نیز برگزار می‌شود.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره اینکه قاریان و حافظان باید مسائل انگیزشی را در خارج از مسابقات قرآن ببینند چنانکه نباید تنها به حضور و شرکت در مسابقات بسنده کرد، افزود: این موضوع هم در جلسات ستاد عالی مسابقات و شورای راهبردی مسابقات مطرح شد و بحث سطح‌بندی هم که در مسابقات در نظر گرفته شد به این منظور بود که اصالت زدایی از مسابقات انجام شود.

 

وی عنوان کرد: چنانکه حسنی کارگر نیز جلسات هفتگی قرآن در مشهد داشت و مدت‌ها در مسابقات قرآن حضور پیدا نکردند. اما کار کردن در این زمینه جزو برنامه‌های بلند مدت است هرچند کارهای خوبی نیز در این زمینه از سوی نهادهای گوناگون مرتبط انجام شده است اما به صورت موردی باید طرح جامعی در این زمینه تدوین کرد.

 

حسینی اشاره کرد: طی بررسی‌هایی که در جلسات ستادعالی مسابقات از افرادی که در کشورهای اسلامی فعالیت‌های قرآنی برجسته دارند، انجام دادیم، می‌بینیم اصلاً این موضوع پیوندی با حضور در مسابقات ندارد که یکی از این موارد تقویت جلسات سنتی قرآن است هرچند برخی از جلسات سنتی با بی‌مهری روبرو شده‌اند و به تعطیلی گراییده‌اند حال آنکه بسیاری از قراء مولود همین جلسات قرآن هستند و باید جامعه قرآنی را به این امر متوجه کنیم.

 

وی در خصوص فضای دکور مسابقات، تصریح کرد: مسابقه قرآن فعالیت تبلیغی ـ ترویجی است که باید زیبا و جذاب و هیجان‌انگیز و غنی باشد و هم صورت زیبا داشته باشد و هم باطن، باطنی باشد که در شأن معارف قرآنی در بخش محتوا باشد. لذا برپایی مسابقات قرآن به صورت بصری شاید جذابیتی که برخی از مسابقات هنری داشته باشد، نداشته باشد لذا سالن باید جذابیت بصری و فضای زیبا داشته باشد تا مخاطبان با نشاط بیشتری در سالن مسابقات برای شنیدن تلاوت‌ها حاضر باشند چون باید این سالن، بوستان قرآنی باشد.

 

حسینی با تأکید بر اینکه هنگامی که کار صوتی و تصویری صورت ‌گیرد، گیرایی آن دو چندان می‌شود، اضافه کرد: چنانکه اجرای گروه میعاد قم در مراسم افتتاحیه این را به اثبات رساند.

 

رتبه اول تا سوم در پایان مسابقه قرائت، ترتیل و حفظ نداریم

 

در ادامه کریم دولتی، مسئول کمیته فنی سی و هشتمین مسابقات قرآن و حافظ کل قرآن در خصوص استاد ابوالفضل علامی گفت: جا دارد که جای چنین اساتیدی را در فعالیت‌های قرآنی زنده نگه‌داریم اساتیدی که عمرشان را در راه قرآن کریم گذاشتند و در این راه نیز جانشان را تقدیم کردند و ان شاءالله خداوند ما را نیز رهرو این اساتید قرار داد.

 

وی با اشاره به نوآوری این دوره از مسابقات در بخش فنی مسابقات، ادامه داد: تمام اتفاقاتی که در مسابقات باید از حیث نتایج و تلاوت‌ها و اجراها رقم می‌خورد به کمیته فنی باز می‌گردد که در کمیته فنی امسال با توجه به اینکه تصمیم گرفته شد که رشته‌ها به زمان‌های مختلف تقسیم شوند، باید از اساتید بیشتری استفاده می‌کردیم که این زمان بیشتری را می‌طلبید.

 

دولتی عنوان کرد: با توجه به عنایت الهی این کار انجام شد و واقعاً تمام همت و تلاش هم این بود که از اساتید فن در این حوزه‌ها استفاده شود. همچنین هر نمره‌ای که از نظر اساتید و ناظر فنی مسابقات نهایی شود و اشکالی در نمره شرکت‌کنندگان نباشد، عصر همان روز اعلام می‌شود که به جذاب‌تر شدن فرآیند مسابقه کمک می‌کند.

 

مسئول کمیته فنی سی و هشتمین مسابقات قرآن بیان کرد: همینطور فرآیند دیگری که در این دوره از مسابقات پیش‌بینی شده است که در تمامی رشته‌ها مرحله نهایی و فینال را خواهیم داشت اما تعداد شرکت‌کنندگان به این مرحله متفاوت است و امسال برخلاف سال‌های گذشته در پایان مسابقه قرائت، ترتیل و حفظ رتبه اول تا سوم نداریم بلکه سطح‌بندی داریم که این امر براساس مطالبه کارشناسان و شرکت‌کنندگان مسابقات این عرصه بوده است که امسال عملیاتی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: این موضوع در ستاد عالی مسابقات کشور مطرح و بررسی و ملاک‌هایی برای میزان تعیین هر سطح با بررسی 10 سال فعالیت مسابقات، مشخص شد و در رشته‌هایی چون قرائت و حفظ کل و یا در سایر رشته‌ها که اعزام به مسابقات بین‌المللی دارد به نوعی رقابت دیگری بین منتخبان با آیتم‌ها و عناوین مختلف انجام می‌گیرد تا میان آنها فردی که بیشترین تطابق را با آن مسابقات دارد، انتخاب شود.

 

آزمون مفاهیم به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود

دولتی با اشاره به نوآوری دیگری که در این دوره از مسابقات انجام گرفته است، عنوان کرد: حتی ذهن متسابقان را در این دوره نسبت به آزمون کتبی مفاهیم رها کردیم به این گونه که آزمون به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود و در بازه زمانی مشخص شده متسابقانی که در محل اسکان و مسابقات هستند، می‌توانند در آن زمان در آزمون مفاهیم رشته مربوطه شرکت کنند و نمره آن نیز در اعلام نتایج هر رشته نیز تأثیرگذار است و لذا چون امتیاز در نمره‌ نهایی‌شان مؤثر است، موجب می‌شود تا شرکت‌کنندگان به صورت جدی‌تر در آزمون حضور پیدا می‌کنند که توجه به مفاهیم قرآن یکی از مطالبات قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) و رهبر معظم انقلاب است.

 

وی با اشاره به امتیاز در نظر گرفته شده به تفکیک سطوح، بیان کرد: علاقه‌مندان برای اطلاع از امتیازات سطوح ممتاز و یا سایر سطوح می‌توانند به پایگاه اینترنتی مسابقات قرآن کشور مراجعه کنند.

 

دولتی درباره انتخاب فراز برتر از طریق کمیته فنی مسابقات و ناظرین در هر روز، گفت: قطعه‌ برتر از امروز که روز اول رقابت‌هاست در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا افرادی که نتوانستند در جریان برگزاری مسابقه طی روز قرار بگیرند، بخشی از مسابقات را اینگونه درک کنند.

 

وی تأکید کرد: علاقه‌مندان برای اینکه دچار سردرگمی نشوند تنها اخبار مسابقات را از طریق کانال‌های رسمی دریافت کنند./1325/د102/ف

 

منبع: پایگاه خبری سازمان اوقاف

ارسال نظرات