۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۳۰۸۰۴۸
رییس حوزه هنری خراسان رضوی خبر داد؛

آغاز به کار پایگاه سینمای دینی در حوزه هنری خراسان رضوی همزمان با دهه فجر

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه هنری خراسان رضوی از آغاز به کار پایگاه سینمای دینی در حوزه هنری همزمان با دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این پایگاه بررسی نظریه ‌پردازی در حوزه سینمای دینی است.
سينماي ديني

سید جواد رفائی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به این که حوزه هنری استان مؤسس و بنیان گذار نخستین جشنواره دینی کشور با عنوان «رویش» بود، اظهار کرد: یک کار آکادمیک معین و دبیرخانه مشخص در بحث سینمایی دینی وجود ندارد، حوزه هنری استان در همین راستا یک کار بنیادی و اساسی در بحث سینمای دینی انجام داد تا سینمای دینی، تعریف و جایگاهش را در بین سینماگران و روشنفکران دینی کشور پیدا کند.

 

وی از آغاز به کار پایگاه سینمای دینی حوزه هنری همزمان با دهه فجر سال جاری خبر داد و افزود: هدف از ایجاد این پایگاه بررسی نظریه ‌پردازی در حوزه سینمای دینی است و درپایان با در نظر گرفتن نظرهای مخالفان و موافقان، جمع‌بندی کلی در این زمینه به صورت یک کتاب با عنوان «سینمای دینی» جمع آوری و هر سال با یک شماره منتشر می شود.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به این که این مجموعه علمی و عملیاتی حدود 6 سال زمان می طلبد تا یک جریان بزرگ سینمای دینی در کشور فعال شود، تصریح کرد: این مجموعه با برگزاری مناظره از نظرات مخالفان و موافقان، طلاب و دانشجویان سینمایی، تعاریف و ویژگی هایی از سینمای دینی در اختیار هنرمندان سینمای کشور قرار می دهد و به بررسی برخی فیلم هایی که در این حوزه ساخته شده یا درحال ساخته شدن است، می پردازد.

 

رفائی افزود: ارتباط فیلم هایی که با محتوای دینی تولید شدند با دین و این که چقدر بحث سینمای دینی در آن توجه شده بررسی می شود؛ برخی فیلم ها در ظاهر ادعای دینی دارند ولی در باطن ضد دین است در واقع سعی می شود تا جریانی تشکیل که حوزه علمیه به عنوان متولی دین، وارد این بحث محتوایی شود و محتواسازی به معنای واقعی کلمه صورت گیرد.

 

وی نبودن یک ارتباط مستمر بین اسلام و هنر را به عنوان یک مسأله مهم خواند و گفت: علمای ما باید بدانند که اگر می خواهند، اسلام جهانی شود باید با زبان دنیا(زبان هنر) صحبت کنند از طرفی امروز شبکه های اجتماعی بزرگ ترین قدرت جهانی اند و قدرت فیلم و سینما می تواند به مراتب تأثیر گذاری و اثر بخشی بیشتری از چندین منبر داشته باشد و رهبری نیز بر به کار گیری هنر تأکید دارند.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان این که هنرمندان و ورزشکاران به عنوان الگو در جامعه به شمار می روند، افزود: باید برای این دو گروه فرهنگی برنامه داشته باشیم اگرچه تربیت یک روحانی و اعزام آن برای تبلیغ و سخنرانی کار خوب و مفیدی است اما این یک روحانی را با هنرمندان در تماس باشد و نیازهای فکری و دینی آن ها را برطرف کند در شرایط امروز جامعه بسیار اهمیت دارد بنابراین باید یک جایگاه آکادمیک مشخصی برای هنر تعریف شود.

 

دشمن به دنبال تفکیک اسلام و هنر است

رفائی خاطر نشان کرد: امروز دشمن در تلاش است که اسلام و هنر را از یکدیگر تفکیک کند و متأسفانه گاهی علما و گاهی نیز هنرمندان به این هدف دشمن دامن می زنند در حالی که رهبری فرمودند؛ اگر می خواهید مطلبی پایدار باقی بماند، باید در قالب هنر مطرح شود.

 

وی بیان کرد: امروز می توان از سینما بیشترین استفاده ها را در حوزه و سینمای دینی و برای انتقال دین و مبانی فطری انجام داد چرا که فطرت انسان آزاد است و همه پذیرای حق اند و در مقابل حق خاضع هستند.


رییس حوزه هنری خراسان رضوی افزایش تعامل و ارتباط بیشتر بین اسلام و هنر را به عنوان یک وظیفه عنوان کرد و افزود: افزایش این تعامل هم سبب می شود تا هنرمندان اسلام را بهتر بشناسند و بتوانند به گسترش
اسلام کمک کنند و این خود مانعی در برابر تبلیغات سوء علیه اسلام داعشی است و روحانیان نیز به هنر نیازمندند چرا که امروز بدون استفاده از ابزار هنر نمی توان به تبلیغ پرداخت. 

 

رفائی به همکاری و مشارکت سازمان با جامعة المصطفی اشاره و تصریح کرد: دوبله و ترجمه فیلم های تولید حوزه هنری خراسان رضوی و نیز ترجمه برخی کتاب های فرهنگی هنری با کمک طلاب مدرسه علمیه به زبان های اردو، انگلیسی، عربی، فرانسه و برخی از زبان های آفریقایی، می توان امکان انتقال اندیشه های انقلاب اسلامی و مقاومت مردم ایران را به جهان اسلام و حداقل به کشورهای اسلامی، فراهم می کند.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با تأکید بر این که مردم ایران و جامعه جوان به روحانیت نیاز دارند، خاطر نشان کرد: امروز این ضرورت وجود دارد که روحانیت از مساجد و حوزه های علمیه خارج شوند چرا که هر چه قدر با مردم ارتباط بیشتری داشته باشند و زندگی آن ها را بیشتر لمس کنند، تأثیرگذاری آن ها نیز افزایش پیدا می کند./844/302/ب1

ارسال نظرات