۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۳۰۷۶۵۱
کارشناس و روانشناس تربیت دینی مطرح کرد؛

ضرورت توجه والدین به اضطراب‌ها‌ و اختلالات‌ روحی کودکان

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام تراشیون، ترس و وحشت کودکان را متفاوت خواند و گفت: وحشت به دلیل فشارهای عصبی زیادی است که به مغز انسان وارد می‌شود و موجب تیک های عصبی و بروز انواع بیماری‌های روحی و روانی در کودکان می شود.
حجت الاسلام تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، شامگاه دوشنبه در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه میان ترس و وحشت تفاوت وجود دارد، افزود: برخلاف اینکه والدین نگران ترس‌های کودکان خود هستند باید گفت که ترس امری بد و نگران کننده نیست؛ بلکه همانطور که امام علی(ع) می‌فرمایند میوه ترس امنیت و ایمنی است.


وی افزود: آنچه که باید والدین را نگران کند وحشت کودکان است.


حجت الاسلانم تراشیون تصریح کرد: وحشت حالتی است که در آن کودک تحت تأثیر ترس شدید دچار جیغ، فریاد و گریه شده و مدام با ترس از خواب بیدار شده و جیغ می زند.


وی اظهار کرد: وحشت به دلیل فشارهای عصبی زیادی است که به مغز انسان وارد می‌شود و موجب تیک های عصبی و بروز انواع بیماری‌های روحی و روانی در کودکان می شود.


استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ترس در کودکان دارای ریشه‌ها و عوامل گوناگونی است، گفت: نخستین ترس بچه‌ها از هفت ماهگی آغاز می‌شود.

 

حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: منشاء بیشتر این ترس، ترس از افراد غریبه است که این نوع ترس در بیشتر بچه‌ها وجود دارد و کودک با دیدن افراد غریبه و ترس از آن‌ها شروع به گریه کردن می کند.

 

وی افزود: برای اینکه این‌گونه ترس در کودکان درمان شود باید کودک را به داخل اتاق برد و در جایی که هیچ‌کس نباشد، فقط والدین در کنار کودک باشند تا گریه کودک آرام شده و ترس او برطرف شود.

 کارشناس و روانشناس تربیت دینی، تصریح کرد ادامه داد: دومین ترس بعد از یک سال و دو سالگی در کودک ایجاد می‌شود و منشا آن ترس از تاریکی است.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه در این نوع از ترس، ترس بچه از خود تاریکی است نه از اتفاقاتی که ممکن است که در تاریکی بیفتد، گفت: به این علت کودک از تاریکی می‌ترسد که نمی‌تواند با دیگران ارتباط بر قرار کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یکی دیگر از منشاء ترس‌های کودک را صداهای ناگهانی و ناآشنا عنوان کرد، گفت: بچه ممکن است از صدای ناآشنا هر چند هم بلند نباشد بترسد که در این نوع ترس با توضیح دادن می‌توان ترس کودک را از بین برد.

 

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه نوع دیگر ترس کودکان، ترس از حیوانات ماورایی و خیالی مانند لولو و یا هیولا و یا چیزهایی است که وجود خارجی ندارند، ادامه داد: این نوع ترس بیشتر از جانب والدین در کودک ایجاد شده و والدین برای اینکه کودک زیاد بازیگوشی نکند او را از چیزهایی مختلف می ترسانند که توصیه می‌شود والدین در این زمینه از ترساندن کودک خودداری کنند.

 

وی یادآور شد: نترس بودن کودک را باید در قالب بیان داستان‌های آموزنده برای او درمان کرد./968/پ202/ف2

ارسال نظرات