۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۷۴۹۶
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

وقف با نیت ترویج علوم اسلامی و معارف الهی ضرورت جامعه امروز است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یکی از ضرورت های اصلی جامعه امروز، ثبت وقف با نیت ترویج علوم اسلامی و معارف الهی و تربیت مبلغان، مروجان و محققان علوم دینی است.
حجت الاسلام سالاري حوزه علميه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع شماری از مسؤولان فرهنگی و مذهبی استان با گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: به مقتضای طبیعت بشر، قسمت عمده فعالیت های اقتصادی در جامعه نیل به اهداف مادی و خواسته های روزمره دنیوی است.

 

وی اضافه کرد: دین مبین اسلام به منظور اینکه همه مردم در حد معمول به خواسته های دنیوی خود رسیده و از آن بالاتر فعالیت های اقتصادی و دنیوی مسلمانان سمت و سو گرفته و مقدمه ای برای ساختن آخرت آنها باشد، با تعابیر مختلفی چون انفاق فی سبیل الله، جهاد مالی، المجاهدون فی سبیل الله باموالهم، تزکیه نفس از طریق صدقه، فرار از هلاکت توسط اموال، زکات و وقف آن هم با شاخصه اصلی قصد تقرب و کسب رضایت پروردگار و توسعه ارزش های الهی، فعالیت های اقتصادی مسلمانان را به تعبیری بالانس و متوازن می کند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی ادامه داد: با اجرای این آموزه های اسلامی، افزون بر توازن در فعالیت های اقتصادی جامعه اسلامی، روحیه تلاش و امرار معاش به صورت عزتمندانه در جامعه مسلمانان استمرار داشته و از طرف دیگر به وسیله وقف و انفاق، روحیه قناعت و دوری از ثروت اندوزی و دلبستگی به دنیا را به آنها گوشزد می کند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: دین مبین اسلام با ارائه فرهنگ انفاق و وقف مردم را برای تلاش در راستای آبادی سرای باقی و توسعه ارزش های الهی در زندگی دنیوی تشویق و ترغیب می کند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از ضرورت های فعلی جامعه با توجه به تشنگی جامعه جهانی برای دریافت معارف الهی و مبانی دین مبین اسلام، وقف برای ترویج علوم اسلامی و معارف الهی، تربیت مبلغان، مروجان و محققان علوم اسلامی است.

 

حجت الاسلام سالاری مکی ادامه داد: اگر وقف با این نیت ها در جامعه افزایش یابد، حوزه های علمیه خواهند توانست در فعالیت های علمی، پژوهشی، تحقیقی و تهذیبی خود توسعه مبتنی بر نیازهای روز را داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: حتی در ادیان و مکاتب سابق از جمله تمدن یونان باستان هم که در زمینه علم و پیشرفت شهره است، آثار و نشانه هایی از وقف با هدف ترویج علم و فرهنگ می بینیم که از آن جمله می توان به وقف کتابخانه ها و مراکز آموزشی اشاره کرد.

 

حجت الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: به فضل الهی در استان خراسان شمالی نیز حرکت مبارک وقف با نیت توسعه علوم دینی و حوزه های علمیه برادران و خواهران روح تازه ای به خود گرفته و مشارکت خیران و واقفان برای ثبت موقوفات جدید در این زمینه افزایش یافته است.

 

وی اظهار امیدواری کرد که با همت همه دست اندرکاران اعم از اداره کل اوقاف و امور خیریه، رسانه ها و جراید و خیران و واقفان شاهد درخشان شدن بیش از پیش کارنامه وقف با نیت دین و حوزه های علمیه در دوره فعلی باشیم.

 

گفتنی است، اکنون در خراسان شمالی پنج هزار موقوفه با حدود 10 هزار رقبه وجود دارد اما شمار موقوفات مرتبط با مدارس علمیه در استان اندک بوده و به چند درصد کل موقوفات نیز نمی رسد.

 

با وجود این به دلیل فرهنگ سازی انجام شده و برنامه های ترویجی، امسال میزان وقف مرتبط با حوزه های علمیه و دانشگاه ها در خراسان شمالی به نسبت سال گذشته 40 درصد افزایش یافت به گونه ای که از مجموع 104 وقف جدید ثبت شده در استان در هشت ماهه امسال، پنج مورد آن با نیت حوزه های علمیه و دانشگاه ها ثبت شده اند در حالی که پارسال در مدت مزبور تنها سه وقف با این نیات به ثبت رسیده بود.

 

این وقف ها شامل وقف دو واحد آپارتمان برای حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) آشخانه، یک قطعه زمین برای مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد، یک قطعه زمین برای دانشکده علوم قرآنی بجنورد، یک واحد مسکونی برای دانشکده علوم پزشکی اسفراین و وقف مشارکتی هزار مترمربع زمین از سوی پنج واقف در روستای بام برای احداث مرکز علمی- پژوهشی است./9314/202/ب1

ارسال نظرات