۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۷۳۵۸
امام جمعه قیدار مطرح کرد؛

ضرورت نهادینه سازی تحقیق و پژوهش در حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قیدار با اشاره به ضرورت نهادینه سازی امر پژوهش و تحقیق در حوزه و دانشگاه، گفت: حوزه های علمیه و دانشگاه ها مهم ترین مراکز تولید علوم هستند و نقش مهمی در تغذیه فکری و برطرف ساختن نیازهای جامعه اسلامی را بر عهده دارند، از این رو باید فعالیت های پژوهشی در آنها نهادینه شود.
حجت الاسلام طالبي

حجت الاسلام سید علی طالبی امام جمعه شهرستان قیدار زنجان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در جوامع بشری گفت: پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری دچار سکون و رکود شده و بدون پژوهش، امور آموزشی از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود.

 

وی در ادامه با اشاره به ضرورت پژوهش به عنوان عامل استقلال یک کشور افزود: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای رسیدن به پیشرفت و توسعة همه جانبة یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است؛ چرا که پایه و زیربنای اقتدار آینده ما قدرت علمی‏ است و قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیز در گرو قدرت علمی‏ هستند.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به وجود روح پژوهش در زندگی علما و بزرگان دینی تصریح کرد: اهمیت پژوهش یک موضوع غیر قابل انکار و یکی از ارکان جدایی ناپذیر دانش بشری در تاریخ بوده است و اگر به زندگی علما و بزرگان دینی مروری گذرا داشته باشیم روشن خواهد شد که روح پژوهش در جریان زندگی آنها فعال بوده است.

 

امام جمعه قیدار در ادامه با اشاره به ضرورت نهادینه سازی امر پژوهش و تحقیق در حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حوزه های علمیه و دانشگاه ها مهم ترین مراکز تولید علوم هستند و نقش مهمی در تغذیه فکری و برطرف ساختن نیازهای جامعه اسلامی را بر عهده دارند، از این رو باید فعالیت های پژوهشی در آنها نهادینه شود.

 

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت پژوهش گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب رشد علمی و بحث تحقیق و پژوهش است که در این زمینه فرموده اند یکی از نقشه‏های مهمّ دشمن، متوقّف‏کردن حرکت علمی در کشور است، و وقتی این‏را فهمیدیم برمی‏گردیم به دانشگاه و اینجا آن مدیریّت جهادی که ما عرض کردیم معنا پیدا می‏کند.

 

وی در ادامه با اشاره به هفته وقف و ضرورت این مقوله در تاریخ اسلام افزود: وقف یک سنت حسنه ای است که به اشکال مختلف در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را با تأکیدات فراوان در مسیری روشن و هدف دار قرار داده است.

 

امام جمعه قیدار در ادامه اظهار داشت: یکى از بارزترین مصداق هاى تزکیه، صدقه است و کامل ترین مصداق صدقه نیز وقف است که به واسطه آن اصل مال انسان ثابت مانده و منافع آن نیز با دوام و ثباتِ آن اصل، جریان خواهد داشت و هیچ صدقه اى چون وقف چنین مزیّتى جاودانه ای ندارد پس وقف چشمه همیشه جاری است.

 

حجت الاسلام طالبی در پایان وقف را یکی از تمهیدات اسلام برای آینده مسلمین خواند و گفت: یکی از مهم ترین تمهیدات دین اسلام در راستای دور اندیشی و تأمین آینده مسلمین، پایه ریزی سنت حسنه وقف است که نخستین واقف خود پیامبر (ص) و خاندان آن حضرت می باشند و باید پیروان آن ها نیز اقتداء به پیامبر و اهل بیت (ع) او کنند./949/302/ب3

ارسال نظرات