۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۳۰۷۳۳۷
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

140 روحانی مبلغ زکات در خراسان شمالی فعالیت می کنند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 146 روحانی مبلغ زکات در شهرستان های هشت گانه این استان در زمینه فرهنگ سازی این واجب الهی و جمع آوری آن فعالیت می کنند.
نشست روحانيان مبلغ زکات در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در جمع روحانیان مبلغ زکات استان، با اشاره به اقدامات این شورا در مناطق مختلف خراسان شمالی، اظهار کرد: اکنون در زمینه زکات در مجموع دو هزار و 951 نفر به عنوان عاملان افتخاری با شورای زکات استان همکاری می کنند.

 

وی با بیان اینکه افزون بر عاملان افتخاری زکات، در حال حاضر 146 روحانی مبلغ نیز برای فرهنگ سازی و جمع آوری زکات در شهرستان های هشت گانه استان با شورای زکات خراسان شمالی همکاری دارند، اضافه کرد: علاوه بر روحانیان مبلغ زکات، ائمه جمعه و جماعات شهرها و روستاهای استان هم در مقاطع مختلف زمانی به موضوع پرداخت زکات ورود کرده و مردم را به انجام این واجب الهی تشویق می کنند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اینکه با فعالیت روحانیان مبلغ و عاملان افتخاری زکات، امسال اهالی 283 روستای خراسان شمالی اقدام به پرداخت زکات محصولات خود کردند، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 53 میلیارد و 997 میلیون ریال زکات واجب از سوی کشاورزان و دامداران خراسان شمالی پرداخت شده است.

 

این مسؤول گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون از بین شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی به ترتیب شیروان با 10 میلیارد و 328 میلیون ریال زکات پرداختی، بجنورد با 10 میلیارد ریال و اسفراین بیش از هشت میلیارد ریال، بیشترین رقم زکات پرداختی از سوی کشاورزان و دامداران را به خود اختصاص داده اند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای مرکزی زکات کشور می بایست 60 درصد از مبالغ جمع آوری شده از محل زکات صرف رفع نیاز محرومان و گرفتاری مستمندان شده و 40 درصد آن برای مابقی امور در کشور از جمله اجرای طرح های عمرانی عام المنفعه هزینه شود، افزود: امسال این رویه از سوی شورای زکات خراسان شمالی نیز صورت جدی در دست اجرا است.

 

اهرابی اصیلی ادامه داد: بر این اساس در بخش هزینه کرد زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی، طی هشت ماهه امسال 560 مورد کمک هزینه تحصیلی، 86 مورد جهیزیه و 12 مورد کمک مالی به بیماران نیازمند از محل مبالغ زکات به محرومان و مستمندان اهدا شده است.

 

وی اضافه کرد: افزون بر این در سال جاری از محل زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی 13 مورد ارائه کمک هزینه ساخت مسکن نیازمندان و هزار و 500 مورد نیز کمک به صورت نقدی و کالایی به خانواده های مستمند استان صورت گرفته است.

 

اهرابی اصیلی خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون سه میلیارد ریال از مجموع حدود 54 میلیارد ریال زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی صرف رسیدگی به امور محرومان و رفع گرفتاری نیازمندان شده که این میزان هزینه کرد زکات در راستای امور محرومان و نیازمندان با 60 درصد تعیین شده از سوی شورای مرکزی زکات کشور فاصله قابل توجهی دارد.

 

وی تصریح کرد: اما با توجه به برنامه ریزی و طرح های شورای زکات خراسان شمالی امید می رود تا پایان سال جاری 60 درصد از مجموع مبالغ زکات جمع آوری شده در استان صرف رسیدگی به امور نیازمندان و رفع کم و کاستی های محرومان استان شود.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به نقش زکات در راستای فقرزدایی از جامعه اسلامی، اظهار کرد: باید همه نهادها و دستگاه های مسؤول از تمامی ابزارهای موجود در راستای محرومیت زدایی از جامعه استفاده کنند که زکات یکی از این موارد است.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین موارد در راستای افزایش اثرگذاری زکات در راستای زدودن گرد محرومیت از چهره جامعه اسلامی، ترویج فرهنگ پرداخت زکات و نهادینه سازی آن در جامعه است، افزود: در این زمینه نیز شورای زکات خراسان شمالی برنامه ها و طرح های متعددی را در دستور کار دارد که با همکاری روحانیان مبلغ و عاملان افتخاری زکات در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی اجرا می شود.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح های مزبور میزان جمع آوری زکات در این استان در سال جاری به بیش از 78 میلیارد ریال سهمیه تعیین شده خراسان شمالی برسد./9314/202/ب1

ارسال نظرات