۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۷۱۱۳
استاد حوزه و دانشگاه:

هدف اصلی از وضع عبادات، ایجاد حضور قلب دائمی در انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: وجود یا عدم وجود حضور قلب مراتب عبادت را تعیین می کند، هدف اصلی از وضع عبادات، ایجاد حضور قلبی دائمی در انسان در تمام حالات و شرایط زندگی است، انسان اگر بتواند در سایر اوقات زندگی به خداوند توجه کند، در نماز نیز به طریق اولی به خداوند توجه می کند.
حجت الاسلام محمدي رييس مرکز اسلامي ناميبيا در حال برگزاري نماز جماعت با حضور اهل تسنن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام دکتر ولی الله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز در مراسم سخنرانی و قرائت دعای ندبه در مسجد امام حسین(ع) شهر منظریه شهرضا عنوان کرد: امور زندگی و مشغله های روزمره برای همه انسان ها مشترک است، همه ما برای امرار معاش مجبور به حضور در جامعه و مراوده با مردم هستیم، اما اسلام از ما می خواهد در عین توجه به امور مادی، از خوادند غافل نباشیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مهم ترین معضلاتی و آسیب های دینداری ما عدم توجه به معنای ادعیه و آیات است، متأسفانه ما تنها به قرائت ظاهر آیات و ادعایه اکتفا می کنیم در حالی که تمامی ثواب هایی که برای قرائت آن ها ذکر شده، به توجه به معنای آن ها بستگی دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: درباره قرائت قرآن، در روایات اینگونه وارد شده است که حتی نگاه کردن به آیات آن و روخوانی آن هم ثواب زیادی دارد؛ وقتی روخوانی و نگاه کردن به آیات قرآن اجر و ثواب الهی را به دنبال دارد، توجه به معنای و عمل بر اساس آن هم، حتماً اجر و ثواب زیادتری دارد.

 

حجت الاسلام صادقی اذعان کرد: یکی از معایب و آسیب های اجتماعی عصر حاضر استفاده بی رویه و نا هنماهنگ از شبکه های مجازی و دستگاه های الکترونیکی است اما این شیوه نیاز به فرهنگ سازی دارد، چشم پوشی بر مزایای اینگونه امکانات بر خلاف عقل و منطق است اما افراد مؤمن و متعهد باید با ورود در این اینگونه فضاها محتوای دینی و اخلاقی را در اختیار دیگران قرار دهند.

 

وی در ادامه افزود: مهم ترین عامل در ایجاد حضور قلب در انسان، توجه به عظمت خداوند است و برای این منظور باید فرد افکار و اندیشه های انحرافی را از خود دور کرده و در قلب خود حالت نیایش ایجاد کند، نیایش های اسلامی با ذات بشری همانگ و در عین حال بسیار ساده است، همه ما به عبادت خداوند نیاز داریم و اسلام به این مسأله امر می کند اما برای عبادت، ارکان سخت سایر ادیان را اتخاذ نکرده و همه می تواننند در هر مکان غیر غصبی خداوند را عبادت کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: تمام احادیث و سخنانی که در خصوص مرگ و عواقب آن برای ما وارد شده برای این است که، انسان ها از یاد خداوند غافل نباشد، اموال یکدیگر را به ناحق تصاحب نکنند و به حقوق هم تجاوز نکنند، اگر این احادیث همواره مد نظر انسان باشد زندگی اجتماعی عاری از هر گونه مشکل و ایرادی ادامه می یابد و همه انسان ها سعادتمند می شوند.

 

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: یکی از اموری که مانع حضور قلب در انسان می شود حب دنیاست، توجه بی حد و مرز به دنیا و اسباب آن فرد را دلبسته دنیا می کند و از نماز که مربوط به خداوند و امور شهودی است دور می کند.

 

وی گفت: دوری از حب دنیا نیازمند ریاضت و تمرین است اما مسأله ای که در اینجا وجود دارد، افراط در دنیا گرایی و افراط در آخرت گرایی است، اسلام هم به دنیا توجه دارد و هم به آخرت، بنابراین تمرین اخلاق اسلامی نیازمند استفاده از نظر و رأی معلمان اخلاق و کارشناسان مسائل مذهبی است، در غیر این صورت فرد به گرفتاری در دام افراط گرایی از بسیاری از خیرات محروم شده و حتی ممکن است گمراه شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: زمانی که سخنی در مذمت دنیا از قول پیامبر(ص) خطاب به ابوذر یا سلمان می شنویم، باید بدانیم مخاطب این روایت فردی است که سال ها محضر رسول الله، به عنوان عالی ترین معلم بشری را درک کرده و از سخنان و گفتار ایشان استفاده و بر اساس آن عمل کرده است، بنابراین نمی توان با مطالعات اندک و استناد به برخی از شنیده ها، رفتار دینی را احصاء و بر اساس آن عمل کنیم.

 

حجت الاسلام صادقی در پایان گفت: وجود یا عدم وجود حضور قلب مراتب عبادت را تعیین می کند، هدف اصلی از وضع عبادات، ایجاد حضور قلبی دائمی در انسان در تمام حالات و شرایط زندگی است، انسان اگر بتواند در سایر اوقات زندگی به خداوند توجه کند، در نماز نیز به طریق اولی به خداوند توجه می کند./868/202/ب1

ارسال نظرات