۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۳۰۷۰۸۴
آیت‌الله مظاهری:

صلح غم انگیز امام حسن بیشتر به خاطر تقصیر مسلمانان اتفاق افتاد

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که متأسفانه درباره امام حسن(ع) و صلح ایشان کم صحبت می‌شود، گفت: امروز که روز شهادت امام حسن(ع) بود باید مراسمی همچون روز عاشورا برگزار می‌شد، اما متأسفانه ما روی عادات تشیع کار نکرده‌ایم.
 آيت‌الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که پنج‌شنبه شب‌ها در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با تسلیت فرارسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) عمر سراسر مصیبتی داشتند، ایشان مصیبت شهادت زهرای مظلومه، مصیبت خانه‌نشین‌ شدن امام علی(ع) را دیدند که آن مصیبت هم بر امام حسن بسیار سخت بود.

وی با اشاره به این که دوران حکومت امام علی(ع) نیز همراه با سختی‌هایی بود، اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) دوران حکومت امام علی(ع) را درک کردند، دورانی که سه جنگ جمل، صفین و نهروان بین مسلمانان در آن دوران اتفاق افتاد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: این جنگ‌ها به قدری سخت بود که در برخی مواقع بلند بلند گریه می‌کردند، پس از آن نیز امام حسن(ع) ده سال صلح با معاویه را دیدند که این از همه مصیبت‌ها سخت‌تر بود، این صلح غم‌انگیز بیشتر به دلیل تقصیر مسلمانان و به ویژه برخی از شیعیان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: برخی از شیعیان آن زمان تشیع را قبول داشتند، اما زیر بار کلمه حق نمی‌رفتند، به بیان ساده‌تر این که امام حسن(ع) را قبول داشت اما حال جنگ با معاویه را نداشتند، باید بگوییم با وجود سختی‌هایی که امام حسن مجتبی(ع) کشیدند، شب شهادت ایشان که مثل دیشبی بود، شب راحتی‌شان از سختی‌ها و رنج‌ها بود.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این که اعتقاد شیعه بر این است که هر چه که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) انجام دادند، کاملا صحیح و به دور از اشتباه بود به بیان حدیثی در این زمینه پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «الحسن و الحسین امامان، قاما أو قعدا» به این معنا که امام حسن و امام حسین علیهما السلام چه قیام بکنند و چه صلح بکنند، امام هستند و کار خطایی از آنان سر نمی‌زند.

وی اظهار کرد: درباره صلح امام حسن(ع) کتاب‌های بسیاری نوشته شده است اما متأسفانه ما این کتاب‌ها را مطالعه نمی‌کنیم، گاه برای دیدن یک فیلم دو تا سه ساعت وقت می‌گذاریم اما حاضر نیستیم کتاب‌های مربوط به آن را مطالعه کنیم که چرا امام حسن(ع) صلح کرد، ما در تاریخ نام یک صلح و یک شهادتی را شنیدیم اما معنای واقعی آن را نفهمیده‌ایم.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: متأسفانه درباره امام حسن(ع) و صلح ایشان کم صحبت می‌شود و امام حسن(ع) می‌توانند از ما گله کنند، امروز که روز شهادت امام حسن(ع) بود باید مراسمی همچون روز عاشورا برگزار می‌شد، اما متأسفانه ما روی عادات تشیع کار نکرده‌ایم.

وی گفت: ما تا سر حد عشق اهل‌بیت(ع) و امام حسن(ع) را دوست داریم، اما از معنای رفتار امام بی‌خبر هستیم، ما متأسفانه پژوهشگر نیستیم و عقیده تقلیدی داریم و همین عقیده محبت ما را تا سر حد عشق بالا برده است، باید راجع به همه اهل‌بیت(ع) شعار حسینی داشته باشیم./914/پ202/ج

ارسال نظرات