۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۳۰۵۹۶۳
حجت‌الاسلام عباسی خراسانی:

حدیث ثقلین عصاره رسالت نبوی و هدف خلقت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کمیسیون اخلاق و تهذیب حوزه علمیه استان قم عصاره رسالت نبوی که در حقیقت عصاره هدف خلقت است را بلندترین مفهوم انسانی بیان کرد و گفت: حضرت رسول اکرم(ص) در حدیثی این عصاره خلقت را چنین بیان می‌فرمایند که«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ».
حجت الاسلام عباسي خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام هادی عباسی خراسانی، در مراسم عزاداری شب اربعین حسینی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به توصیف ویژگی‌های مؤمن پرداخت و گفت: مومن کسی است که برنامه زندگی خود را از قرآن و روایات برگرفته است و به آن عمل می کند و همیشه در برابر امر الهی تسلیم است.

 

مسؤول کمیسیون اخلاق و تهذیب حوزه علمیه استان قم عصاره رسالت نبوی که در حقیقت عصاره هدف خلقت است را بلندترین مفهوم انسانی بیان کرد و گفت: حضرت رسول اکرم(ص) در حدیثی این عصاره خلقت را چنین بیان می‌فرمایند که«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ».

 

حجت‌الاسلام عباسی خراسانی به تبیین مفهوم قرآن و عترت و جدا نشدن آن تا زمان موعود ذکر شده در قول رسول اکرم(ص) پرداخت و گفت: اگر قرار باشد عصاره رسالت را در اصول ارتباط بنده و معبودش خلاصه کرد باید به این حدیث از رسول اکرم(ص) تمسک جست که حضرت می فرمایند«اگر می‌خواهید با خدا صحبت کنید نماز بخوانید و اگر می‌خواهید خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید»؛ حضرت در جایی دیگر می‌فرمایند «الصَّلاةُ عِمادُ الدِّینِ یعنی نماز ، ستون دین است» بنابراین نماز خواندن باید از نشانه‌های مؤمن محسوب شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای تفهیم معنای مؤمن در مبانی دین باید به معارف رسیده از اهل بیت(ع) و قرآن بر اساس نص قول پیامبر اکرم(ص) تمسک جست، اظهار کرد: بر اساس نص قرآن یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های مؤمن اهتمام به نماز است چرا که خداوند متعال در آیه 2 سوره بقره چنین می فرماید«الذین یقیمون الصلوة».

 

حجت‌الاسلام عباسی خراسانی به تبیین علامات مؤمن از نگاه امام حسن عسکری(ع) و تطبیق آن در جامعه اسلامی امروز پرداخت و گفت: امام در بین پنج ویژگی که برای علامات مؤمن بیان می‌کنند زیارت اربعین را بعد از نماز و در مقام دوم از علامات مؤمن بیان می فرمایند.

 

وی افزود: سؤال مهم این است که چرا زیارت اربعین در کنار نماز از تعابیر امام حسن‌ عسکری(ع) بیان شده است؛ بنابراین با تاملی در این نشانه‌ها می‌توان دلیل آن را چنین بیان کرد که قیام امام حسین(ع) بشریت و انسانیت را از غرق شدن در تاریخ ننگین حیوانی و جاهلی نجات داد.

 

مسؤول کمیسیون اخلاق و تهذیب حوزه علمیه استان قم مجاهدت حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) را پل پیام رسان این حماسه توصیف کرد و گفت: اگر مجاهدت های حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نبود نمی‌توان حماسه قیام خونین عاشورا را یک قیام پویا و زنده تصور کرد./837/پ202/ف

ارسال نظرات