۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۳۰۵۹۴۶
آیت الله خاتمی:

آزادی به معنای دقیق کلمه بر شورای نگهبان حاکم است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادعای برخی مبنی بر این که شورای نگهبان را یک نفر اداره می کند دروغ محض و توهین به اعضای این نهاد انقلابی دانست و گفت: آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان هستند و نظرات جمع را جمع بندی کرده و عرضه می کنند، همچنین قانون می گوید نوع نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی است.
آيت الله سيد احمد خاتمي سيد احمد خاتمي سيد احمد خاتمي سيد احمد خاتمي

آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فلسفه وجودی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی دو وظیفه برای شورای نگهبان تبیین کرده است، یکی در اصل چهارم قانون اساسی است که می گوید کلیه قوانین و مقررات باید بر اساس موازین اسلامی باشد.


وی افزود: دومین وظیفه ای را که قانون بر عهده شورای نگهبان گذاشته عبارت از نظارت بر انتخابات است که قانون می گوید شورای نگهبان باید نظارت بر 4 انتخابات داشته باشد، قانون در اصل 99 می گوید شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.


امام جمعه موقت تهران با بیان این که نظارت شورای نگهبان استصوابی است، اظهار داشت: استصواب یعنی اینکه قانونگذار از آغاز تا اعلام نتایج حق اعمال آنچه تشخیص می دهد داشته باشد که از این نوع نظارت تعبیر به دست می شود، می گویند نمی شود که ناظر هم چشم و هم دست باشد اما ما حرف قانونی می زنیم، اصل 98 قانون اساسی می گوید تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می شود.

 

وی ادامه داد: در سال 70 از شورای نگهبان پرسیده شده که آیا نظارت آنها نظارت استطلاعی بوده یا نظارت استصوابی به شمار می رود، شورای نگهبان به صراحت پاسخ داده که نوع نظارت استصوابی است؛ بنابراین مصلحت کشور در رفتار قانون مدارانه است، قانون می گوید نوع نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ادعای برخی مبنی بر این که شورای نگهبان را یک نفر اداره می کند دروغ محض است، ابراز داشت: آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان هستند و نظرات اعضا را جمع بندی کرده و عرضه می کنند، آزادی به معنای دقیق کلمه بر شورای نگهبان حاکم است.

 

وی عنوان کرد: مطرح کردن چنین مسائلی که یک نفر شورای نگهبان را اداره می کند اهانت به شورای نگهبان و اهانت به فقها و حقوقدانان این شورا است، هجمه علیه شورای نگهبان بی سابقه نیست؛ از نخستین انتخابات تا کنون هرگاه فصل انتخابات می رسد تخریب ها نیز آغاز می شود، تا زمانی که حضرت امام(ره) زنده بودند از این شورا دفاع می کردند و امروز نیز مقام معظم رهبری از این شورا دفاع می کنند.

 

گفتنی است، گفت وگوی تفصیلی خبرگزاری رسا با آیت الله خاتمی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری به زودی منتشر می شود./1323/ت302/ج

ارسال نظرات