۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۳۰۵۸۵۴
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

مبارزه با ناهنجاری ها و مجاهده برای ارتقای جامعه با الهام گرفتن از فرهنگ اربعین میسر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره مهم ترین ظرفیت اربعین، گفت: پیروان ائمه(ع) می توانند با اقتباس و الهام گرفتن از فرهنگ اربعین با تمام ناهنجاری ها مبارزه و نیز برای ارتقای بهسازی جامعه و فراگیری در امور زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی تلاش کنند.
حجت الاسلام سيد محسن دعايي مدير مؤسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي مشهد

حجت الاسلام سید محسن دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اظهار کرد: اربعین حسینی یکی از ویژگی‌های حضرت حسین بن علی(ع) است و باید از بالاترین ظرفیت پیام رسانی این نهضت حسینی که در اختیار شیعه قرار دارد، استفاده شود.

 

پاسداشت اربعین جزء مختصات روحی، رفتاری و سبک زندگی یک شیعه است

وی با اشاره به فرهنگ سازی اهل بیت(ع) برای زنده نگه داشتن اربعین و نیز توجه راهبردی به آن، تصریح کرد: پاسداشت اربعین جزء مختصات روحی رفتاری و سبک زندگی یک شیعه است چرا که از براساس روایات یکی از علامت های مؤمن زیارت اربعین است.


 

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ادامه خاطرنشان کرد: جابربن عبدالله انصاری، هنگام بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) در روز اربعین(20 صفر) به زیارت قبر مطهر حضرت رفت و در آن جا با توجه به وجود فضای خفقان حاکم ولی با قرائت این زیارت در واقع ماندگاری نهضت حضرت سیدالشهدا را فراهم آورد و پس از آن نیز این فرهنگ و زیارت اربعین با انشا و نیز تشویق فراوان ائمه(ع)، زمینه فرهنگی و سبک رفتاری خاصی در اختیار جهان تشیّع و جهان اسلام قرار داد.

 

استاد حوزه، نقطه مرکزی پیام اربعین را باقی ماندن قیام امام حسین(ع) به عنوان یک نهضت مستمر تاریخی اسلام در جهان اسلام، جهان بشریت و جهان تشیع خواند و تصریح کرد: اهل بیت(ع) می توانستند پس از بازگشت از شام با توجه به شدت درد و رنجی که متحمل شده بودند به زیارت قبور شهیدان کربلا مشرف نشوند یا جابر می توانست با توجه به فضای خفقان حاکم، زیارت اربعین را در آن روز نخواند.

 

حجت الاسلام دعایی افزود: تمامی این طراحی ها و برنامه ریزی های اولیای خدا و اهل بیت(ع) برای ثابت نگه داشتن تفکر حماسی و ضدّ ظلم و انحراف در نظام سیاسی اسلام و نظام سیاسی جامعه و نیز قرار گرفتن پیام این نهضت عظیم در اختیار بشریت صورت گرفت.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای ادا کردن حقّ اربعین امام حسین(ع) باید از همین مرکز ثقل اربعین الگوبرداری کنیم و نیز یک راز زیبایی که در آن وجود دارد با توجه به قداستی که برای اربعین و عدد 40 در فرهنگ دینی است و این که اگر در انجام کاری به مدت 40 روز مداومت کنی آن مسئله پایدار باقی می ماند و نتیجه می دهد.


 

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان این که عدد «40» و کاربرد آن در تاریخ دینی و بشری و نیز مسأله «چلّه نشینی» به عنوان یکی از الزامات سیر و سلوک و تکامل روحی و معنوی است، اظهار کرد: چلّه نشینی و عدد 40 این پیام را دارد که تداوم بر یک فعل سبب به ثمر رسیدن آن می شود؛ اسیران کربلا به مدت چهل شبانه روز در پیام رسانی فرهنگ کربلا مسرّانه باقی ماندند و آن را برای همیشه ماندگار کردند.

 

استاد حوزه در ادامه گفت: محبین اهل بیت(ع) و شیعیان باید با تأسی گرفتن از ائمه(ع) یک پایداری اربعینی و تخلّق به اخلاق حسینی و استفاده از سبک زندگی حضرت یعنی، آزادی، ظلم ستیزی و زیر بار ذلت نرفتن و نیز ایستادن در مقابل انحراف نظام سیاسی جامعه را داشته باشند.

 

مبارزه با ناهنجاری ها و مجاهده برای ارتقای بهسازی جامعه با الهام گرفتن از فرهنگ اربعین

حجت الاسلام دعایی یادآور شد: پیروان ائمه(ع) می توانند با اقتباس و الهام گرفتن از فرهنگ اربعین با تمام ناهنجاری ها مبارزه و نیز برای ارتقا بهسازی جامعه و فراگیری در امور زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و نیز سران بین الملی مجاهده کرد.

 

وی افزود: شیعیان و محبین اهل بیت(ع) باید با الهام  گرفتن از اربعین و این نکته آموزنده در آن که اگر اربعین های پی در پی برای پیشبرد اهداف خویش و هر فعلی که در بهسازی رفتارهای فردی، خلقیّات، محیط خانواده، اجتماعی و نیز در لایه های مختلف مدیریتی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، صورت گیرد به نتیجه و ماندگاری منجر می شود در واقع این مهم به عنوان ظرفیت اصلی اربعین امام حسین(ع) محسوب می شود./844/302/ب1

ارسال نظرات