۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۵۷۲۹
عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت:

پیاده روی اربعین یک حرکت پیش آهنگی در حوزه نجف بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به این که پیاده روی اربعین یک حرکت پیش آهنگی در حوزه نجف بود، گفت: اولیاء حوزه به فکر منافع ضمنی این حرکت بودند و به طور معمول شاگردان به همراه استاد خود همراه و ضمن پیاده روی مطالبی را که جزء تعلیمات حاشیه ای مانند تصحیح قرائت ها بود را در این مسیر به مباحثه گذاشته و فرا می گرفتند.
حجت الاسلام يوسفي غروي

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا اختصاص به اربعین ندارد، گفت: اهل بیت(ع) تأکید بر هر زیارت و نه تنها در اربعین و حتی پیاده را داشتند.

 

وی به سابقه زیارت پیاده امام حسین(ع) اشاره و بیان داشت: زیارت پیاده ابا عبدالله(ع) در سابق عمومیت نداشت و حوزه به ویژه حوزه نجف دو سه روز قبل از اربعین به زیارت پیاده سیدالشهدا(ع) اقدام می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بیان این که خودم بیش از بیست بار در زیارت های مختلف مخصوص امام حسین(ع) پیاده به زیارت حضرت مشرف شده ام، تصریح کرد: امام حسین(ع) بیش از 8 زیارت مخصوصه دارد که از جمله در اول رجب، نمیه رجب، نیمه شعبان، شب قدر، عید قربان، روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین است که در این زیارت های مخصوصه حوزه نجف اغلب سه روز قبل از زیارت تعطیل و پیاده به زیارت می رفتند.

 

پیاده روی اربعین یک حرکت پیش آهنگی در حوزه نجف بود

عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ فاطمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به این که پیاده روی اربعین یک حرکت پیش آهنگی در حوزه نجف بود، اظهار کرد: اولیای حوزه به فکر منافع ضمنی این حرکت بودند و به طور معمول شاگردان به همراه استاد خود همراه و ضمن پیاده روی مطالبی را که جزء تعلیمات حاشیه ای مانند تصحیح قرائت ها بود را در این مسیر به مباحثه کذاشته و فرا می گرفتند.

 

وی با اشاره به این که تمام شیعیان خارج از ایران شهادت امام رضا(ع) را در 17 صفر می گیرند، گفت: از این زمان تا اربعین حوزه نجف تعطیل می شد تا طلبه هایی که قصد زیارت پیاده سیدالشهدا(ع) را داشتند فرصت تشرف پیدا کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین غروی به استناد شیعیان ایران به دو روایتی که بر شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) در آخر سفر دلالت دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از روی کار آمدن دولت شیعی در زمان صفویه دولت برای این که تعطیلات رسمی در یک زمان باشد با توجه به هزینه ای که این تعطیلات بر دولت داشت با توافق علما به جای این که 7 صفر شهادت امام حسن(ع)، 17 صفر شهادت امام رضا(ع) و 28 صفر رحلت پیامبر(ص) باشد، به دو روایتی استناد کرده و هر سه را در یک جا جمع و در آخر سفر انتخاب کردند.


صدام با زائران پیاده امام حسین به شدت برخورد می کرد


این استاد حوزه و دانشگاه به برخورد و شدت عمل صدام به زائران پیاده امام حسین(ع) اشاره و بیان داشت: در این سال های اخیر به ویژه بعد از سقوط صدام حرکت پیاده روی اربعین به اهل غیر علم سرایت کرد به ویژه سیاست مداران شیعه عراق از این فرصت استفاده و این حرکت جنبه شبه عکس العملی در برابر بعثی ها با توجه به کشتار و آزاد شیعیان پیاده از طرف آن ها را داشت.


وی به حمایت نوری المالکی از زائران پیاده سیدالشهدا اشاره و بیان داشت: وی هزینه ای را برای موکب ها در نظر می گرفت.


حجت الاسلام والمسلمین غروی با اشاره به جنبه جهانی پیاده روی اربعین، اظهار کرد: سیاست به این امر کمک کرد و نیز وحدت جهانی نیز در این همایش عظیم به نمایش گذاشته می شود.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مجمع جهانی اهل بیت(ع) بروشورهایی را چاب و در مواکب و در بین زائران سیدالشهدا(ع) توزیع می کند تا هر کسی هر چه می تواند در ترویج دین کمک کند./1310/302/ب1

ارسال نظرات