۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۳۰۵۷۱۹
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

پیاده‌روی اربعین؛ بزرگ‌ترین کنگره جهانی دینی و مردمی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جهانگیری در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین کنگره جهانی دینی و مردمی است، گفت: حکومت عربستان امسال با سابقه طولانی که اداره حج داشت نتوانست حاجیان را در منا به درستی مدیریت کند و فاجعه بزرگ در منا رخ داد، اما پیاده‌روی اربعین حکومتی نبوده و مردمی‌ترین کنگره جهانی بدون هیچ حادثه‌ای انجام می‌شود.
حجت الااسلام يحيي جهانگيري

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیاده‌روی اربعین را عاملی در ایجاد اتحاد بین ادیانی دانست و گفت: اربعین فرصتی است که دوباره کربلایی شویم، در روایات بسیاری به زیارت امام حسین(ع) در اربعین سفارش به این جهت است که پیام و اهداف قیام سیدالشهدا(ع) را دریابیم.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری بیان کرد: اربعین ثابت می‌کند که پیام کربلا در عاشورا خلاصه نمی‌شود و می‌توان در هر زمانی پیام‌های کربلا بازگشت کرد و از آن درس گرفت.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب درباره اربعین فرموده است که اهل‌بیت(ع) در اربعین به کربلا بازگشتند به این جهت است که آنها برگشتند دل‌ها خویش را آغشته به عطر حسینی کنند و دوباره طنین هیهات من الذله را سر دهند، آنها خواستند این پیام برسانند که درست است که در کربلا شهید دادیم اما هنوز می‌خواهیم کربلایی باشیم.

 

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین کنگره جهانی دینی و مردمی است، گفت: حکومت عربستان امسال با سابقه طولانی که اداره حج داشت نتوانست حاجیان را در منا به درستی مدیریت کند و فاجعه بزرگ در منا رخ داد، اما پیاده‌روی اربعین حکومتی نبوده و مردمی‌ترین کنگره جهانی بدون هیچ حادثه‌ای انجام می‌شود.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری بیان کرد: این پیاده‌روی به طور کامل صلح محورانه است و این پیام می‌رساند که امام حسین(ع) با هدف صلح و احیای دین قیام کرده است، همچنین خوانش اهل‌بیت(ع) از اسلام صلح محور، همدلانه و انسانی است و در خوانش وهابیت از اسلام ترور و قتل عام مردم معنا دارد.

 

وی با بیان اینکه پیام اهل‌بیت (ع) این است که مردم علیه ظلم و ستم قیام میکنند، عنوان داشت: در خوانش اسلام وهابی و داعشی این است که جای اینکه با دشمن اصلی مسلمانان رژیم صهیونیستی مبارزه کنند و با آن متحد می‌شوند و علیه شیعیان مبارزه میکنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این پیاده‌روی اربعین یک نماد همدلی و اتحاد بین ادیانی است، افزود: لازمه حسینی شدن مسلمانی و شیعه بودن نیست در قاموس در فرهنگ ما حسینی بودن به معنای پیروی حق و علیه باطل بودن است، بدون در نظر گرفتن اینکه دارای چه قومیت و دینی است؛ در پیاده‌روی اربعین افرادی از مسیحیان و صائبیان شرکت می‌کنند، اربعین یک نماد همدلی بین ادیان است.

 

حجت الاسلام جهانگیری اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) ثقل همدلی میان مردم است و در این زمان بارگاه امام حسین(ع) در کربلا و مرقد حضرت زینب(س) در سوریه سبب همدلی شیعیان و اهل سنت و نماد مقاومت شده است، این مسأله نشان می‌دهد که برخلاف داشتن باورها متفاوت می‌توانیم زیست مسالمت‌آمیز و همدلانه در جامعه داشته باشیم.

 

 

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اختلاف‌های میان مذهبی باید کنار گذاشته شود، افزود: پیام تمام ادیان ابراهیمی این است که مخالفت با شیطان، باطل و استکبار است و بنابراین زمانی که پیروان ادیان باهم وحدت برقرار کنند، می‌توانند علیه ظلم و ستم استکبار جهانی قیام کنند.

 

حجت الاسلام جهانگیری بیان کرد: متأسفانه در این زمان استکبار جهانی در میان مذاهب مختلف دینی به ویژه مسلمانان درگیری مذهبی ایجاد کرده است تا اینکه از این اختلاف انگیزی به اهداف شوم خویش را در منطقه مدیریت کند.

 

وی در ادامه سخنانش به اهمیت رفتارهای شایسته زائران در پیاده‌روی حسینی اشاره کرد و گفت: رفتار و کنش‌های زائران اربعین حسینی به گونه‌ای باشد که سبب عزت و سربلندی اهل‌بیت(ع) شوند و بسیاری و مناسب از مسائلی که دور از شأن اهل‌بیت(ع) است، دوری شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: رسانه‌های جهان پیاده‌روی اربعین را پوشش خبری می‌دهند، بنابراین نباید رفتارهای ناشایستی در این کنگره جهانی انجام دهیم که سبب سوءاستفاده دشمنان از این کنگره مردمی جهانی شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش به انحراف‌های به وجود آمده در عزاداری‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه در سوگواری‌ها رفتارهایی شکل می‌گیرد که زیبنده و در شأن اهل‌بیت(ع) نیست و مناسب است از رفتارهای ناشی است عزاداری و خرافاتی پرهیز شود.

 

 

وی با بیان اینکه زائران در کنگره اربعین باید عظمت و شأن اهل‌بیت(ع) را به جهانیان معرفی کنند، گفت: مناسب است که روحانیان و مبلغان معارف اهل‌بیت(ع) و شیوه‌های صحیح عزاداری را میان زائران وحدت شیعه و سنی وحدت بین ادیانی در پیاده‌روی اربعین ترویج کنند.

 

  

حجت الاسلام جهانگیری در پایان سخنانش گفت: مناسب است که روحانیان و نیروی های مذهبی‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین از مشاجرات و اختلاف‌های بین مذهبی نپردازند، زیرا که دشمنان اهل‌بیت(ع) از این قضیه سوءاستفاده می‌کنند، این گونه نشان می‌دهند که مسیحیان و صائبیان در این راهپیمایی باهم متحد هستند، اما شیعیان درگیری بین مذهبی در میان هم دارند./998/ت302/ف

ارسال نظرات