۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۳۰۵۵۰۲

احکام ارث در طلاق رجعی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاق رجعی، طلاقی است که در آن مرد از روی کراهت زن را طلاق می دهد، گفت: اگر در ایام عده طلاق رجعی زن از دنیا برود شوهرش از او ارث می برد
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام افتخاری ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه طلاق رجعی، طلاقی است که در آن مرد از روی کراهت زن را طلاق می دهد، اظهار داشت: در طلاق رجعی نیز زن باید مانند سایر طلاق ها عده نگه دارد؛ در ایام عده طلاق رجعی اگر زن از دنیا برود شوهرش با وجود اینکه او را طلاق داده از او ارث می برد، همچنین در این ایام اگر مرد هم از دنیا برود زن از او ارث می برد.

 

حجت‌الاسلام افتخاری افزود: این موضوع زمانی صدق می‌کند که مدت عده زن به اتمام نرسیده باشد اما اگر زمان عده زن به پایان رسیده، زن از مرد و بالعکس مرد از زن ارث نمی برند.

 

وی افزود: همچنین در ایام عده طلاق رجعی زن نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند و باید منتظر باشد تا مدت زمان عده او به پایان برسد و اگر با اطلاع از این موضوع با شخص دیگری ازدواج کند زن تا پایان عمر بر شوهر جدید خود حرام می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه همچنین اگر زن در طول زندگی مشترک با شوهرش کار کرده و مالی را کسب کرده یا اموالی به او ارث رسیده باشد یا جهیزیه ای را با خود به خانه شوهر آورده به خود او تعلق دارد و جز اموال مرد محسوب نمی شود، گفت: در این شرایط اگر مرد از دنیا برود ورثه به بهانه اینکه جهیزیه یا اموال زن در خانه شوهر قرار دارد نمی‌توانند آن را بین خود تقسیم کنند.

 

حجت‌الاسلام افتخاری با تأکید بر این موضوع که انگشتر، لباس و شمشیر مرد به پسر بزرگش به ارث می‌رسد، گفت: اگر شخصی بمیرد این اموالش را با وجود پسر بزرگ نمی‌توان به دیگر ورثه داد.


استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حتی اگر مرد لباسی را خریده و آن را تا زمان مرگش نپوشیده باشد باز هم این لباس به پسر بزرگش می‌رسد و مابقی ورثه نمی‌توانند چون لباس مورد استفاده قرار نگرفته آن را به عنوان ارث پدری در میان خود تقسیم کنند و باید این وسایل را در اختیار فرزند بزرگ میت قرار دهند.
/968/پ202/ف

ارسال نظرات