۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۴۰۹
حجت‌الاسلام گنجی تبیین کرد؛

شناخت خداوند درهای علم و دانش به روی بشر می‌گشاید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در برخی از فرازهای ادعیه صحیفه سجادیه آموزه‌هایی حیاتی برای زندگی بشری وجود دارد، گفت: شناخت خداوند عزوجل، راه شکر گذاری خداوند متعال از سوی بندگان و گشایش درب های علم و دانش برای فهم ربوبیت خدا از مهم‌ترین آموزه های این فراز از دعا است که امام سجاد(ع) در سبک و سیره ولایت خود با دعا این موضوع را به بشر آموخته و این دانش را به آیندگان رسانیده است.
حجت الاسلام گنجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین گنجی، در درس تفسیر صحیفه سجادیه که در شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفسیر فرازی از دعای ستایش و تمحید خداوند عزوجل از نگاه صحیفه امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: امام سجاد در یکی از فراز های این دعا می فرمایند«وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلَى مَا عَرّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ، وَ أَلْهَمَنَا مِنْ شُکْرِهِ، وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِیّتِهِ، وَ دَلّنَا عَلَیْهِ مِنَ الْإِخْلَاصِ لَهُ فِی تَوْحِیدِهِ، وَ جَنّبَنَا مِنَ الْإِلْحَادِ وَ الشّکّ فِی أَمْرِهِ».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در این فراز از صحیفه سجادیه چند آموزه حیاتی برای زندگی بشری وجود دارد، اظهار کرد: شناخت خداوند عزوجل، راه شکر گذاری خداوند متعال از سوی بندگان و گشایش درب های علم و دانش برای فهم ربوبیت خدا از مهم‌ترین آموزه های این فراز از دعا است که امام سجاد(ع) در سبک و سیره ولایت خود با دعا این موضوع را به بشر آموخته و این دانش را به آیندگان رسانیده است.

 

حجت‌الاسلام گنجی به تبیین موضوع«مَا عَرّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ» با تکیه بر سیره عملی امام سجاد(ع) در بیان صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: فطرت زیباترین سرشت بشری است که در سخت ترین شرایط تاریخ توانسته بشر را از نابودی نجات دهد.

 

کارشناس تفسیر صحیفه سجادیه آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تبیین فطرت زیبایی بشر پرداخت و ابراز کرد: بشر زیبایی را دوست دارد به عنوان مثال یک بچه یک سیب با رنگ و بوی زیبا با یک سیب گندیده در مقابلش بگذاریم خواهیم دید که سیب سالم و خوش بو و زیبا را برخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: خداوند در فطرت بشر زیبا پسندی را قرار داده است شاید در موارد نادر گاهی بشر اشتباه کند اما سرشت بشری با زیباترین فطرت آمیخته شده است؛ بنابراین اگر انسان زشت ها را زیبا می بیند زیباها را زشت می‌بیند باید دید که چه نیروی خبیثی مقدمات اشتباهی را در ذهن او جایگزین کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این فطرت زیبا انسان را به فطرت و سرشت کمال خواهی هدایت می کند، اظهار کرد: بشر ذاتاً به دنبال کمال است؛ بنابراین در زندگی بشری امروز شاهد آن هستیم که یکی برای پول، یکی برای شهرت و قدرت و عده کمی هم به دنبال علم و دانش با یکدیگر در حال رقابت هستند.

 

حجت‌الاسلام گنجی به تبیین کشش مذهبی و تطبیق آن در جامعه اسلامی امروز پرداخت و گفت: بشر دوست دارد یک مقام والاتر از خود را بپرستد؛ بنابراین بی دین‌ها به سوی بت پرستی گرویدند؛ رسالت انبیاء دعوت انسان به سوی فطرت پاک او بود، فطرتی که انسان را دعوت به پرستش خدایی می‌کند که واحد و خالق حقیقی است./837/پ202/ف

ارسال نظرات