۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۳۰۵۳۰۶
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

54 میلیارد ریال زکات واجب در خراسان شمالی پرداخت شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 54 میلیارد ریال زکات واجب از سوی مردم دین مدار این استان پرداخت شد.
جلسه روحانيان زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در جمع روحانیان مسؤول و مبلغ زکات استان، از جمع آوری حدود 54 میلیارد ریال زکات در خراسان شمالی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 53 میلیارد و 997 میلیون ریال زکات واجب از سوی کشاورزان و دامداران خراسان شمالی پرداخت شده است.

 

وی اضافه کرد: در مدت مزبور از بین شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی، شیروان با پرداخت 10 میلیارد و 328 میلیون ریال زکات در صدر قرار داشته و پس از آن شهرستان بجنورد با بیش از 10 میلیارد ریال زکات و اسفراین با افزون بر هشت میلیارد ریال زکات واجب در رده های بعدی هستند.

 

اهرابی اصیلی اظهار امیدواری کرد که با توجه به توافق های صورت گرفته تا پایان سال جاری میزان زکات پرداختی از سوی کشاورزان و دامداران خراسان شمالی به بیش از 78 میلیارد ریال برسد.

 

وی با یادآوری اینکه در سال های گذشته بیشتر زکات جمع آوری شده در روستاها برای اجرای پروژه های عمرانی عام المنفعه در همان مناطق هزینه می شد، اضافه کرد: با توجه به تأکید دین مبین اسلام مبنی بر هزینه شدن زکات در راستای رفع نیاز محرومان و مستمندان، امسال بر اساس مصوبه شورای مرکزی زکات 60 درصد از زکات جمع آوری شده به فقرا اختصاص یافته و 40 درصد مابقی آن برای سایر امور در کشور هزینه خواهد شد.

 

اهرابی اصیلی تصریح کرد: در استان خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون از مجموع 54 میلیارد ریال زکات جمع آوری شده، تنها سه میلیارد ریال آن صرف رسیدگی به امور محرومان و نیازمندان شده که با برنامه ابلاغی و هدف تعیین شده در راستای هزینه کرد مبالغ زکات سازگاری ندارد.

 

وی ادامه داد: البته با برنامه ریزی انجام شده و پیش بینی طرح های مختلف، امید می رود تا پایان امسال 60 درصد از مبلغ زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی صرف رفع نیاز مستمندان و محرومان شود.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اثرهای زکات در فقرزدایی از جامعه، خاطرنشان کرد: باید از تمامی ابزارهای موجود از جمله فریضه الهی زکات در راستای ریشه کن کردن فقر در جامعه اسلامی استفاده شود.

 

وی با تأکید بر فرهنگ سازی بیشتر در راستای پرداخت زکات واجب از سوی مردم، افزود: نهادینه سازی فرهنگ زکات در جامعه و پرداخت دقیق آن از سوی مردم منجر به رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و نیازمندی های محرومان می شود.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به فعالیت 172 روحانی مسؤول و مبلغ زکات و نیز دو هزار و 350 عامل افتخاری زکات در خراسان شمالی، اظهار کرد: فعالیت مبلغان در زمینه ترویج فرهنگ زکات و جمع آوری آن در استان که با همکاری سایر روحانیان از جمله ائمه جمعه و جماعات صورت می گیرد نتایج درخشانی در خراسان شمالی داشته به گونه ای که این استان برای چند سال پیاپی در زمینه جمع آوری زکات در سطح کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

 

وی اضافه کرد: همچنین با فعالیت این روحانیان اکنون در بیش از 300 روستای خراسان شمالی، فرهنگ پرداخت زکات نهادینه شده و کشاورزان پس از برداشت محصول، خود برای محاسبه و پرداخت زکات پیشگام شده و مراجعه می کنند.

 

دبیر شورای زکات خراسان شمالی با یادآوری اینکه پارسال سهمیه جمع آوری زکات در این استان 67 میلیارد ریال تعیین شده بود اما مردم دین مدار این استان بیش از 140 درصد این سهمیه را محقق کردند، خاطرنشان کرد: امسال نیز به طور قطع میزان زکات پرداختی از سوی کشاورزان و دامداران خراسان شمالی بیش از سهمیه تعیین شده خواهد شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات