۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۳۰۴۹۵۰
حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

از اعزام روحانیان در ماه صفر به مناطق مختلف کشور تا حضور طلاب در پیاده‌روی اربعین

خبرگزاری رسا ـ اعزام بیش از 2 هزار مبلغ به نقاط مختلف خوزستان و عراق در دهه پایانی ماه صفر، اعزام200 روحانی از استان مرکزی به کربلای معلی و شرکت طلاب در مراسم پیاده روی اربعین حسینی از مهم ترین خبرهای حوزه‌های علمیه در هفته گذشته است.
حوزه در هفته اي که گذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه علمیه نامی است که به مراکز آموزشی و پژوهشی دینی در جهان اسلام و به ویژه در میان شیعیان داده می‌شود. نخستین حوزه علمیه ویژه شیعیان در سدهٔ چهارم قمری در شهر نجف عراق در کنار حرم علی بن ابی‌طالب(امام اول شیعیان) از سوی شیخ طوسی برپا شد. اکنون مهم‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه در شهرهای نجف، قم و مشهد قرار دارند.

 

آشنایی اساتید حوزه علمیه خواهران شیراز با راهبردهای پژوهشی مدارس

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شیراز از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «راهکارهای تقویت روحیه پژوهشی اساتید و تاثیر آن بر انگیزه های پژوهشی طلاب» خبر داد.

 

خانم احمدی با اشاره به رویکرد مدرسه علمیه الزهرا(س) شیراز در برگزاری کارگاه پژوهشی، بیان کرد: به منظور تقویت روحیه پژوهشی اساتید این مدرسه، تقویت بر انگیزه های پژوهشی طلاب و آشنایی آنان با راهکارهای پژوهشی و از بین بردن موانع پژوهشی، نشست پژوهشی با حضور اساتید، معاونان و 35 نفر از طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) برگزار شد.

 

وی با اشاره به اهداف برگزاری نشست های پژوهشی افزود: در این کارگاه پژوهشی به تقویت موضوعاتی چون تقویت روحیه در بین اساتید و تاثیر آن بر انگیزه های پژوهشی، خلق و ایجاد انگیزه، توجه به تحقیقات گروهی، در نظر گرفتن امتیازات مادی و معنوی و علمی برای اساتیدی که مقالات خود را چاپ می کنند، ایجاد نشریه تخصصی برای چاپ مقالات، رتبه بندی اساتید، تشکیل جلسات هم اندیشی اساتید و ... اشاره شد.

 

طلاب لرستانی با زبان های بین الملل آشنا می‌شوند

معاون آموزش حوزه های علمیه لرستان گفت: طلاب لرستانی به منظور تبلیغ در عرصه بین الملل با زبان های بین المللی آشنا می شوند.

 

حجت الاسلام سید محمدباقر موسوی معاون آموزش حوزه های علمیه لرستان با اشاره به تأکید معاون امور ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور در راستای آشنایی طلاب با زبان های بین الملل خاطرنشان کرد: با برگزاری دوره های آموزشی و شرکت طلاب لرستانی در این کلاس ها، آنها با زبان های بین الملل برای تبلیغ دین در عرصه های جهانی آشنا می شوند.

 

وی با اشاره به آموزش زبان عربی در مدارس علمیه افزود: آموزش زبان عربی در مدارس علمیه اجباری است و طلاب مدارس از پایه دوم زبان عربی را فرا می گیرند و از پایه شش نیز پس از فراگیری زبان عربی باید مکالمه این زبان را فراگیرند.

 

اعزام بیش از 2 هزار مبلغ به نقاط مختلف خوزستان و عراق در دهه پایانی ماه صفر

حجت الاسلام احسان فردآقایی، مسؤول امور روحانیان و مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به این که به مناسبت دهه پایانی ماه صفر اعزام مبلغ به مناطق مورد نیاز به تبلیغ انجام خواهد شد، ابراز داشت: این اعزام از دو روز پیش حرکت عظیم فرهنگی، اربعین حسینی(ع) آغاز و تا سی ام صفر ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان این که مبلغان به دو صورت سازماندهی شده‌اند و بخشی در محل استقرار به تبلیغ می‌پردازند و گروه دیگر به همراه کاروان های پیاده رویی اربعین حسینی(ع) عازم عتبات عالیات خواهند شد، اظهار داشت: پیش بینی تعداد مبلغان برای سال جاری نزدیک به یک هزار نفر مبلغ برادر و 400 نفر مبلغ خواهر از طریق سامانه جامع اعزام مبلغ «سجام» است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که برخی از مبلغان در سامانه سجام نام نویسی نکرده اند و نزدیک به یک هزار نفر از این طریق و به شیوه سنتی اعزام خواهند شد، خاطرنشان کرد: نزدیک به 200 نفر از مبلغان غیر بومی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم، خراسان و اصفهان به مناسبت دهه پایانی ماه صفر به فعالیت تبلیغی می پردازند.

 

مسؤول امور روحانیان و مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: اقامه نماز، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، برگزاری جلسات گفتمان دینی، حلقات معرفتی و بصیرتی برای جوانان و نوجوانان، مدیریت و برگزاری برنامه های قرآنی و اقامه نماز جماعت در محل های تبلیغی از فعالیت های مبلغان در این دهه است.

 

المپیاد علمی حوزه های علمیه خواهران لرستان برگزار شد

کرم مهرابی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران لرستان بیان داشت: هفتمین المپیاد علمی طلاب سطح دو و سومین المپیاد علمی طلاب سطح سه در مدارس علمیه خواهران لرستان برگزار شد.

 

وی با اشاره به رقابت 100 طلبه سطح دو و سه مدارس علمیه لرستان در المپیاد علمی مدارس اظهار داشت: طلابی که در سطح مدارس امتیاز کافی را کسب کنند در مرحله المپیاد علمی استانی شرکت می‌کنند.

 

مهرابی با اشاره به برگزاری المپیاد علمی در مدارس علمیه کشور تصریح کرد: برگزیدگان مرحله استانی المپیاد علمی نیز به مرحله کشوری راه می یابند.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران لرستان خاطرنشان کرد: المپیادهای علمی طلاب حوزه های علمیه راهی مناسب برای شناسایی طلاب مستعد و نخبه است.

 

دومین همایش طلاب و روحانیون بسیجی حوزه‌های علمیه تهران بزرگ برگزار شد

دومین همایش طلاب و روحانیون بسیجی حوزه‌های علمیه تهران بزرگ با حضور حجج اسلام احمد محسنی گرکانی متولی مدرسه علمیه مروی، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبدالعلی گواهی نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) و جمعی از مدیران و طلاب مراکز حوزوی سطح شهر تهران در مدرسه علمیه مروی برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام اسلامی، مدیر مدرسه علمیه مروی با بیان خیر مقدم به حضار، گفت: بسیج ما و به ‌ویژه طلاب بسیجی جزء سرمایه‌های جامعه ما هستند و باید همچنان نیروی بسیج را لشگر مخلص خدا نامید.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام گواهی، نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) گفت: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که سختی‌های خاص خود را دارد، یک دهه از انقلاب ما با موضوع تهاجم فرهنگی مواجه بود و بسیار یا از مسؤولان ما متوجه این خطر نبودند، تا آنجا که مقام معظم رهبری از عبارت «ناتو فرهنگی» نام بردند و برخی از افراد بیدار شدند.

 

شایان ‌ذکر است، در پایان این مراسم از برخی فعالان بسیجی حوزه‌های علمیه تقدیر شد.

 

اعزام بیش از 400 مبلغ دینی در ماه صفر به استان هرمزگان

حجت الاسلام سید شکرالله زندوی مدیر کل تبلیغات اسلامی هرمزگان مناسبت‌های مذهبی را یک فرصت ارزشمند برای دستگاه‌های فرهنگی دانست و اظهار داشت: محرم یک مکتب، انقلاب و یک حرکت است که با تأثیر محرم بر مردم ما بر ناکامی دشمنان افزوده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی هرمزگان با تشریح برنامه های تبلیغات اسلامی هرمزگان در دهه آخر صفر از اعزام 476 مبلغ به سراسر استان خبر داد و گفت: از این تعداد 120 نفر بومی و بقیه خارج از استان اعزام می شوند.

 

وی از برگزاری مجالس محوری دهه آخر صفر در استان هرمزگان و شهرستان های تابعه به صورت منسجم و برنامه ریزی شده خبر داد و بیان داشت: به منظور رفع شبهات ایجاد شده در اذهان عمومی به ویژه جوانان، باید در مجالس از حضور یک مبلغ برجسته و آگاه استفاده کرد که به صورت شفاف مسائل روز دنیا را بازگو کنند.

 

200  روحانی از استان مرکزی به کربلای معلی اعزام می شوند

حجت‌الاسلام صفر قربانپور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان این که اربعین حسینی مظهر اقتدار جهان اسلام و تشیع است، خاطرنشان کرد: پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین همایش مسلمانان و بزرگ‌ترین فرصت برای شناساندن مظلومیت شیعه و امام حسین(ع) و اسلام به جهانیان است.

 

حجت‌الاسلام قربانپور با بیان این که 200 روحانی به همراه زائران اربعین حسینی استان مرکزی به کربلای معلی اعزام می شوند، گفت: این روحانیان برای اقامه نماز و شرح مسائل احکامی، تبلیغی و ارشادی با زائران حسینی استان مرکزی همراه می شوند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به این که اعزام زائران حسینی به مراسم اربعین سید و سالار شهیدان از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیش از 30 هزار نفر از شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) این استان در اجتماع عظیم میلیونی عشاق الحسین در کربلای معلی حضور خواهند یافت.

 

فعالیت تبلیغی 80 مبلغ در شهرستان کوهدشت

حجت‌الاسلام محمد جواد گراوند، رییس تبلیغات اسلامی شهرستان کوهدشت بیان داشت: به منظور ترویج معارف اسلامی در دهه پایانی ماه صفر 80 مبلغ خواهر و برادر به مناطق شهری و روستایی این شهرستان اعزام می شوند.

 

وی ماه صفر را فرصت مناسبی برای شناخت از اهداف قیام امام حسین(ع) بین آحاد جامعه دانست و افزود: در این ایام مبلغان و روحانیان با حضور در هیأت و حسینیه‌ها به تبلیغ دین اسلام، گسترش معارف اهل بیت(ع) و تبیین هدف قیام عاشورا می پردازند.

 

حجت الاسلام گراوند با بیان این که سوگواری سید الشهدا(ع) درمحرم و صفر، عمیق ترین، اثرگذارترین و ریشه دارترین موضوع فرهنگی اسلام است، عنوان داشت: مبلغان اعزامی در این ایام باید به فلسفه و اهداف نهضت سیدالشهدا بیش از پیش توجه کنند.

 

وی تصریح کرد: آموزش احکام دین، برگزاری جلسات دعا و شرح احادیث معصومین(ع) از دیگر فعالیت های مبلغان اعزامی است.

 

شرکت طلاب لرستانی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی

حجت‌الاسلام فضل‌الله نجفی، معاون امور طلاب حوزه های علمیه لرستان با اشاره به شرکت 200 نفر از طلاب لرستان در مراسم پیاده روی اربعین حسینی عنوان کرد: در این زمیه اقدامات مربوط به معافیت نظام وظیفه طلاب انجام شده است.

 

معاون امور طلاب حوزه های علمیه لرستان حضور روحانیان و طلاب را بین مردم امری مهم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حضور طلاب در مراسم پیاده روی اربعین برای هدایت مردم و آشنایی آنان با احکام اسلام لازم است.

 

وی با گرامیداشت هفته بسیج و بیان برنامه های هفته بسیج در مدارس علمیه استان، اظهار داشت: شرکت طلاب لرستانی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی از جمله برنامه‌های هفته بسیج حوزه‌های علمیه لرستان است.

 

حجت الاسلام نجفی از بسیج به عنوان شجره طیبه یاد کرد و افزود: بسیجیان همواره مایه افتخار و عزت کشور بوده و هستند.

 

ضرورت توسعه جامعه المصطفی تبریز برای تحصیل خواهران خارجی

حجت الاسلام بخت آور، مدیر جامعه المصطفی(ص) تبریز در دیدار طلاب و اساتید این مجموعه با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که نصفی از میزان تحصیل کنندگان در این مجموعه در رده کارشناسی مشغول به تصحیل معارف اسلامی در این رتبه هستند، اظهار داشت: در طول تأسیس این مجموعه شاهد توسعه هر چه بیشتر علمی و کمی مجموعه با عنایات الهی بوده‌ایم.

 

وی با بیان این‌که این مجموعه در حال توسعه است، ابراز داشت: تلاش داریم در راستای توسعه این مجموعه، بخش خواهران را نیز برای تحصیل طلاب خارجی خواهر آماده سازی کنیم، امروز از کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه خواهران خواستار ایجاد بستری برای تحصیل علوم دینی هستند.

 

مدیر جامعه المصطفی(ص) تبریز با اشاره به برکات طلاب خارجی در ترویج معارف دینی، ادامه داد: امید است طلاب این مجموعه بعد از تحصیل و کسب معارف دینی به تلاش در منطقه برای ترویج معارف بپردازند و برکات آن ها در منطقه و جهان قابل مشاهده شود./907/201/ب

ارسال نظرات