۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۳۰۴۴۵۶
تحلیلگر مسائل سیاسی:

مدل توسعه وابسته معبر نفوذ دشمن است

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این نکته که با مبنای توسعه وابسته به هیچ جا نخواهیم رسید و این مبنا چیزی جز نفوذ برای ما نخواهد داشت،گفت: مدلی که برخی افراد از آن به عنوان مدل توسعه یاد می‌کنند، در حقیقت به اذعان خود غربی‌ها مدل توسعه وابسته است.
رضا سراج

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رضا سراج، تحلیلگر مسایل سیاسی امروز در همایش «رسالت بسیج و نخبگان در پیشگیری از پروژه نفوذ» که به مناسبت هفته بسیج و گرامیداشت روز تشکیل بسیج دانشجو و طلبه  در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد به بررسی دو جریان فکری و جهت گیری های متفاوت در همین راستا پرداخت.

وی با بیان این که مبنای یکی از این جهت گیری ها عزت خواهی و استقلال خواهی است و جهت دیگری دیگر هم مدلی از یک توسعه اقتصادی است که در آن معابر نفوذ باز می شود، افزود: جهت گیری دوم نافی عزت و استقلال می شود و جریان آمریکا را کلید حل مشکلات کشور می داند.

سراج  با بیان این که جهت گیری اول نه تنها آمریکا را کلید حل مشکل نمی داند بلکه آمریکا را خود مشکل می داند، اظهار کرد: نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

وی درادامه به تشریح و جریان نفوذ در بعد از انقلاب و در دولت های مختلف در این چند ساله اخیر پرداخت، بیان داشت: علت این که نمی‌توانیم در مقابل آمریکا سهل اندیشی کنیم، این است که پیامد این سهل اندیشی کربلای چهار است.

تعامل گرایی با آمریکا یک نگاه غلط  است

این تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به اینکه تعامل گرایی با آمریکا یک نگاه غلط و عقیم است و تجربه تاریخی نیز این را نشان می‌دهد، گفت: در دوران اصلاحات پیامی از سوی دولت برای تعامل با آمریکا داده شد که باز هم آمریکا دست به تحقیر ایران زد و سه شرط به رسمیت شناختن اسرائیل، ایجاد تغییر در قانون اساسی و عدم حمایت از تروریسم را مبنای ایجاد این تعامل عنوان کرد و این در حالی است که آمریکا خود بنیانگذار تروریسم در دنیا است.

 وی خاطرنشان کرد: در یازده سپتامبر آمریکا برای تمام دنیا نقشه کشید و عنوان کرد همه دنیا یا باید با آمریکا و در مقابل تروریست باشند و یا علیه آمریکا و با تروریست؛ پس از این اتفاق اصلاح طلبان از ترس مرگ خودکشی کردند و در پی این اتفاق نامه ای نوشته و گفتند ما را از محور شرارت خارج کنید و ما شروط شما را می‌پذیریم که این امر یک عزت فروشی از جانب مسؤولان ایران بود.

سراج یادآور شد: آمریکا در مقابل این اقدام ایران، کشور ما را به عنوان کانون شرارت قرار داد و با صراحت گفت پس از افغانستان و عراق نوبت ایران خواهد بود، کجای این ادبیات، ادبیات هوشمندانه و مودبانه است.

 این تحلیلگر سیاسی بیان داشت: امروز بار دیگر این جریان که آمریکا کلید حل مشکل است توانسته خود را بازیابی کند و انگاره آنان این است که برای توسعه نیازمند سرمایه گذاری خارجی و تعامل راهبردی با آمریکا هستیم.

 مدل توسعه وابسته، معبر نفوذ دشمن

سراج ضمن اشاره به این نکته که با این مبنا به هیچ جا نخواهیم رسید و این مبنا چیزی جز نفوذ برای ما نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: مدلی که این افراد از آن به عنوان مدل توسعه یاد می‌کنند، در حقیقت به اذعان خود غربی‌ها مدل توسعه وابسته است.

وی ادامه داد:  طبق این مدل کشورهای توسعه یافته کشورهای مرکز و کشورهای در حال توسعه کشورهای پیرامون هستند و چنانچه می‌خواهند به توسعه یافتگی دست یابند، باید بر مبنای کشورهای مرکز حرکت کنند ودر این مدل کشورهای پیرامون باید الگو و تعامل خود را باید از تخاصم به سمت مشارکت و همکاری تغییر دهند و نظم جدید جهانی را به رسمیت بشناسند و همه استقلال و عزت خود را قربانی کنند و منتظر باشند شاید آمریکا به آنان تکنولوژی دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این که در توسعه وابسته کشورها باید استقلال و عزتشان را زیر پا بگذارند، گفت: آمریکا کلید حل مشکل نیست، آمریکا خود یک مشکل است ما در درون کشورمان 300 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم داریم که با جذب این سرمایه می‌توانیم هم تولید ملی را نجات دهیم هم توسعه اقتصادی را رقم بزنیم.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است که استکبار هیچ گاه تکنولوژی های رده بالای خود را به ما نمی دهد و در مقابل تکنولوژی های از رده خارج شده و صنایع پایین دستی خود مانند صنایع مربوط به خودروسازی، پوشاک و غیره را به ما می‌دهند.

 

سراج خاطرنشان کرد: از این طریق  آنان درصددند صنایع خود را گسترش دهند و در مقابل تنها مصرف گرایی و بالا رفتن هزینه زندگی از آن ما خواهد شد که ما در دوران سازندگی این مسئله را تجربه کردیم.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: امروز هزینه زندگی چنان فشار می آورد که منشأ بسیاری از نابسامانی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شده است، هم تجربه و هم مبنای دینی به ما می‌گوید که این مدل از توسعه منجر به پیشرفت ما نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل این تفکر تفکر دیگری نیز وجود دارد که معتقد است نباید دچار ساده اندیشی شویم، از تجربه خود پس از انقلاب و پس از کربلای چهار باید درس گیریم  چرا که در مذاکرات هسته ای آمریکا نشان داده است که قابل اعتماد نیست.

سراج اظهار کرد:  مشاهده کردید طی این مذاکرات آمریکا اعلام کرد به محض آمدن ایران در مذاکرات تحریم طی سه ماه حذف خواهند شد چرا این گونه نشد؟ چگونه می توانیم با مشاهده این نکات باز هم به آمریکا اعتماد کنیم.

توطئه های آمریکا پشت پرده تعامل گرایی

 این تحلیلگر مسائل سیاسی با طرح این پرسش ها که چرا آمریکا در پنج نوبت دست رد به سینه لیبرال ها و سکولارها برای تعامل با ایران زدند و در این دوره این تعامل را پذیرفتند؟بیان داشت: آمریکا درصدد است غرب آسیا را به قدرت‌های منطقه ای واگذار کند و براساس این سیاست باید ایران در ریل تعامل با آمریکا قرار گیرد تا چالشی برای عربستان و ترکیه نباشد و آنگاه آمریکا با خیال راحت به سمت شرق آسیا بیاید و سیاست‌های خود را در آن منطقه اعمال کند.

وی با بیان این که این تعامل گرایی یک دام به اسم توسعه است و درصددند فرصت های تاریخی ما را بگیرند، اظهار کرد: آمریکا به این مذاکرات نیازمند است و درصدد است این مذاکرات منشائی برای نفوذ آنان در ایران شود و این مسئله همان فرمول تعامل گرایی آمریکا با ایران می‌باشد چرا باید به اسم توسعه گرایی در این تعامل قرار گیریم؟ سرسلسله این تعامل وابستگی است.

 این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این که امروز جریان نفوذ برای برخی تبدیل به اتاق فکر شده و درصدد است ایران را با آمریکا همراه کند تا آمریکا بتواند هژمونی خود را در جهان حفظ کند، گفت: امروز ایستادگی در مقابل نفوذ، ایستادگی در مقابل یک جریان سیاسی نیست؛ بلکه تلاش برای حفظ آزادی و استقلال کشور و جلوگیری از وابستگی است.

وی ادامه داد: دیگرانی که با بزک کردن آمریکا چشمان خود را بر رفتار این کشور بسته اند و تلاش دارند ایران را در پازل آمریکا قرار دهند، بدانند که از این به بعد صحنه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ما عرصه تقابل با این تفکر است چرا که این افراد در حال حاضر چشم و گوش خودشان را بر روی حقیقت بسته اند./934/پ201/ج1

ارسال نظرات