۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۴۴۳۴
کارشناس مسائل مذهبی:

حضور روحانیت در جامعه مانع ترویج منکرات می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر لزوم تشکیل و توسعه مراکز دینی در جامعه، گفت: هر اندازه پایگاه‌های دینی، نظیر جلسات متمرکز قرآنی و تفسیر و شرح نهج البلاغه در جامعه افزایش یابد به همان میزان آمار مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیز کاهش پیدا می‌کند.
روحانيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا قدسی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مسجد امام موسی کاظم(ع) شهرضا، تشکیل جلسات مذهبی را از جمله زمینه های شکل گیری انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در دوران قل از انقلاب اسلامی تنها راه ارتباط انقلابیون با یکدیگر جلسات و محافل مذهبی بود و در زمان حاضر هم توسعه و تقویت این مراکز زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی را فراهم می کند.

 

وی در ادامه حضور روحانیت را مانع ترویج منکرات در جامعه دانست و تصریح کرد: روحانیت، تنها پایگاه اجتماعی است که می تواند با کسب تخصص در امور شرعی، نیازهای اجتماعی را برطرف کند و مردم نیز با توجه به اعتمادی که روحانیت دارند، در سطوح متخلف، از آن تبعیت می کنند.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزایش و ترویج شبکه های اجتماعی را فرصتی برای نفوذ فرهنگی دشمن دانست و با تأکید بر لزوم حضور نیروهای مذهبی و انقلابی در این شبکه ها گفت: برخی مخالف ترویج این شبکه ها هستند، اما باید توجه داشته باشیم که پیشرفت فن آوری مسئله ای جهانی است اما نیروهای مؤمن میتوانند از آن به عنوان فرصتی برای تویج دین استفاده کنند.

 

حجت الاسلام قدسی، مدارس و دانشگاه ها را پایگاه های اصلی تربیت نیروهای مذهبی در جامعه برشمرد و افزود: ترویج و تفهیم مفاهیم دینی در مدارس زمینه تروبیت نیروهای مؤمن و متعهد را فراهم می کند و آموزش این مسائل در دانشگاه ها مانع ترویج نهله های ضد مذهبی و ضد انقلابی می شود.

 

وی تجهیز کتاب خانه های دانشگاهی و مدارس با وسایل و ابزار الکترونیک با محتوای متون دینی را از جمله راهکارهای تربیت دینی نسل نوجوان و جوان جامعه برشمرد و تصریح کرد: گرایش نسل جوان و نوجوان جامعه به وسایل الکترونیکی، به دلیل جذابیت هایی که دارد، امری غیر قابل انکار است، بنابراین باید محتوای اینگونه وسایل را تغییر داد و از ترویج عقاید خرافی و غیر اخلاقی جلوگیری کرد.

 

کارشناس مسائل مذهبی همچنین با تأکید بر لزوم نظارت و والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی گفت: پدر و مادر عناصر مهم فرهنگی جامعه و نخستین مربیان تربیتی کودکان هستند و از این جهت لازم است با استفاده از فضای صمیمی خانواده، فرزندان را نسبت به آسیب های اینگونه فضاها آشنا کنند.

 

حجت الاسلام قدسی، طلاق را یکی از بدترین آسیب های اجتماعی عصر حاضر برشمرد و اذعان کرد: فروپاشی بنیان خانواده به معنی آغاز فساد در جامعه است، در گذشته نقش کلیدی بزرگان فامیل مانع وقوع طلاق می شد اما متأسفانه امروزه این پدیده شوم اجتماعی در بین تمامی اقشار جامعه تسری پیدا کرده است.

 

وی در ادامه این مطلب افزود: از خود بیگانگی فرهنگی و ترجیح فرهنگ های بیگانه بر فرهنگ خودی، یکی از مهم ترین علل وقع طلاق است، زنان خانواده به درستی با شخصیت بزرگان دینی نظیر حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه(س) آشنا نیستند، هر یک از این افراد در دوران خود، توانستند جمعیت زیادی از زنان را هدایت کنند.

 

کارشناس مسائل مذهبی واقع گرایی در بیان ابعاد شخصیتی بزرگان دینی را عامل مؤثری در گرایش اقشار مختلف جامعه به پیروری از منش و رفتار آن ها برشمرد و صریح کرد: متأسفانه بیان کلیشه ای از شخصیت بزرگان دینی به معضلی برای محافل فرهنگی ما تبدیل شده، واقعه بزرگی همچون عاشورا که می تواند تمام جامعه اسلامی را بر علیه استکبار بسیج کند، باید به درستی تحلیل و بنا به مقتضیات سنی مخاطبان در تمام طول سال، در محافل مختلف تشریح و تبیین شود.

 

حجت الاسلام قدسی صدا و سیما را یکی از ابزارهای مهم تربیتی در جامعه برشمرد و تأکید کرد: ترویج بسیاری از عقاید و اداب و روسم در قالب فیلم ها و سریال های تلویزیونی و سینمایی ممکن است، اما لازم است فیلم ها و سریال ها با استفاده از مشاوران روحانی و دیگر متخصصان تولید شود.

 

وی در پایان با تأکید بر لزوم تشکیل و توسعه مراکز دینی در جامعه گفت: هر اندازه پایگاه های دینی، نظیر جلسات متمرکز قرآنی و تفسیر و شرح نهج البلاغه در جامعه افزایش یابد به همان میزان آمار مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیز کاهش می یابد./868/202/ب2

ارسال نظرات