۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۳۰۴۳۱۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

روحانیت از فرصت اربعین برای تبلیغ جهانی اسلام صلح جو استفاده کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اربعین این ظرفیت را دارد که بدون توجه به مسائل ناسیونالیستی و بحث نژاد یک عنصر وحدت بخش باشد که نه تنها مسلمانان بلکه سایر ادیان را هم جذب کند.
روحانيت در اربعين

حجت الاسلام غلامرضا پرهیزکار، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که ریشه اصلی حضور گسترده مردم در مراسم اربعین از محبتی است که به اهل بیت(ع) دارند، اظهار داشت: محبت به اهل بیت(ع) جزئی جدا ناشدنی از فرهنگ و هویت ما است و هیچ تحدیدی این محبت را کمرنگ نمی‌کند.

 

وی تبلیغ چهره به چهره زائران اربعین را موجب گسترش این فرهنگ دانست، گفت: ما در حافظه تاریخی خود با عراق مشکل داشتیم و مانع از زیارت ما بوده است و مردم فرصتی که در حال حاضر ایجاد شده را مغتنم می‌شمارند و در این مراسم شرکت می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی مژسسه امام خمینی(ره) تشویق و تبلیغ صدا و سیما را در حضور گسترده مردم بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: عوامل دیگری مانند کمی هزینه هم به این حضور کمک می‌کند ولی پشتوانه همه این عوامل، همان محبت مردم به اهل بیت(ع) است که سبب این راهپیمایی عظیم در اربعین شده است.

 

وی با اشاره به این که تهدید داعش می‌توانست یک عامل باز دارنده در راهپیمایی اربعین باشد، اظهار داشت: مردم ما در عین حالی که خطر داعش را احساس می‌کنند ولی باز یک نوع احساس آرامش و اشتیاقی دارند که از محبت اهل بیت(ع) سرچشمه می‌گیرد و بر احساس خطر ناشی از داعش غلبه می‌کند.

 

حجت الاسلام پرهیزکار با مقایسه رعب و وحشتی که از داعش در اروپا ایجاد شده با اشتیاقی که مردم ایران برای رفتن به عراق دارند، گفت: احساس پیوند با امام حسین(ع) لذتی را در وجود انسان به وجود می‌آورد که خطر را به جان می‌خرد و احساس رضایت و لذت می‌کند.

 

وی در ادامه به تلاش وهابیت و تروریسم برای بد نام کردن اسلام در دنیا اشاره کرد و افزود: حضور شیعیان در اربعین بدون این که دست به اقدام انتقام جویانه‌ای بر علیه دشمنان بزنند نشان دهنده الگوی جدیدی از اسلامی صلح جو است؛ برخلاف تصویری که وهابیت و تروریسم از اسلام در دنیا نشان می‌دهند و این خود بهترین تبلیغ برای اسلام است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: بین گروه شیعه‌ای که در حال مبارزه است مانند حزب الله و گروه وهابی که مبارزه می‌کند مانند داعش اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که هیچ وقت یک شیعه سر انسانی را نمی‌برد و یا مخفیانه دست به ترور و جنایت نمی‌زند زیرا اعتقاداتش این اجازه را نمی‌دهد در حالی که وهابیت به راحتی جنایت می کند.

 

وی وظیفه روحانیت در زمینه تبلیغ اربعین را جهانی سازی فرهنگ عاشورا دانست و گفت: تصویری که از اسلام توسط داعش نشان داده می‌شود باید از سوی روحانیت با تأکید بر مؤلفه‌هایی که در عاشورا و اربعین است مانند فرهنگ ایثار، عزت نفس و مبارزه با ظلم تغییر پیدا کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه حضور مردم از نژادهای مختلف و با مذاهب متفاوت در این راهپیمایی را نشانه جهانی شدن این فرهنگ عنوان کرد و افزود: اربعین این ظرفیت را دارد که بدون توجه به مسائل ناسیونالیستی و بحث نژاد یک عنصر وحدت بخش باشد که نه تنها مسلمانان بلکه از سایر ادیان را هم جذب کند و روحانیت باید در اربعین هم مانند محرم و رمضان برنامه داشته باشند و  مبلغانی را اعزام کند تا در این مراسم فعالیت کنند و نیازهای زائران را برطرف کنند./843/ت302/ف

ارسال نظرات