۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۳۰۴۰۴۶
کارشناس مسائل مذهبی:

روحانیت شیعه همواره پیشگام تحولات اجتماعی و سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی ایمان، تقوا و تعهد به حفظ مبانی شرعی را از جمله ویژگی های روحانیت مبارزه شیعه برشمرد و گفت: روحانیان شیعه در هیچ یک ادوار تاریخ زیر بار منت حکومت های وقت نرفته اند و زندگی و معیشت آن ها در کنار مردم و همراه با آن ها بوده است، تواضع اجتماعی روحانیان همواره سبب مقبولیت آن ها در بین توده های مردم شده است.
تاريخ تشيع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عباسعلی الصاق، امشب در مسجد و حسینیه امام موسی کاظم(ع) شهرضا، با اشاره به پیشگامی روحانیت شیعه در تحولات دو سده اخیر عنوان کرد: از ابتدای حکومت قاجاریه، حکومت پادشاهان فاسد و جائر، جان و مال مردم را در معرض تعرض قرار داد، ولی روحانیت شیعه و در رأس آن مرجعیت شیعه، همواره با این رویه مبارزه کرده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه«وَعتَصِموا بِحَبل اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقوا» اظهار کرد: وحدت در جامعه اسلامی به شیوه ای منحصر به فرد تعریف شده است، در این تعریف همواره بر وحدت عوام و خواص تأکید شده و ثمرات تفرقه را متوجه همه اقشار جامعه دانسته است.

 

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: «حَبل» به معنی ریسمان و بند معنی شده، خداوند در این آیه خود را عامل وحدت معرفی می کند، به این معنا که وحدت حول محور«الله» مورد تأکید و سفارش اسلام بوده و این در حالی است که در سایر مکاتب سیاسی، عوامل اجتماعی و سیاسی به عنوان عوامل وحدت معرفی شده اند.

 

حجت الاسلام الصاق گفت: وقتی که خداوند خود را به عنوان محور وحدت معرفی می کند، همه ارکان و عناصر اجتماعی که با توحید در تعارض هستند، از گردونه وحدت بخشی اقشار اجتماعی بیرون می روند، خداوند با این تعریف قصد دارد انشان را همراه با سایر عناصر طبیعی به توحید دعوت کند.

 

وی همچنین با اشاره به آیه«سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُ المَکلائِکَةِ وَ اَلرّوح» تأکید کرد: براساس تصریح قرآن کریم که یافته های علمی نیز آن را تأیید می کند، موجودات جهان در حیات معنوی خود به سوی هدف مشخصی حرکت می کنند؛ بر اساس این نگرش الهی به جهان هستی، هیچ یک از موجودات عالم، بیهوده خلق نشده اند و خداوند هدفی از خلقت آن ها داشته، منشأ واحد در هدف گذاری برای آفرینش باعث وحدت وجودی موجودات شده است.

 

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود، تقوا در عمل و گفتار را باعث کاهش معضلات و ناهنجاری های اجتماعی دانست و تصریح کرد: بسیاری از معضلات اجتماعی ما در نتیجه گفتن هر سخن یا انجام هر عملی بنا بر سود و مصحلت شخصی انجام می شود.

 

حجت الاسلام الصاق در ادامه این مطلب افزود: زمانی که انسان ها بدون در نظر گرفتن رضای الهی و تنها برای منافع خود سخن می گویند یا عملی انجام می دهند، قطعاً منافع آن ها با منافع دیگر افراد تعارض پیدا می کند و در جنگ منافع، افرادی غالب و افرادی مغلوب می شوند، اما آنچه مهم است تضییع حقوق انسان های بیگناهی است که قربانی منفعت طلبی ها می‌شوند.

 

وی طلاق، اعتیاد، رشوه خواری و رانت خواری را از جمله های اجتماعی دانست که علت اصلی آن ها رواج بی تقوایی در بین مردم است و تصریح کرد: اسلام برای تمام ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی برنامه هایی دارد که نوعی خود کنترلی را در افراد ایجاد می‌کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی تقید به احکام اسلامی را زمینه ساز کاهش معضلات اجتماعی دانست و تأکید کرد: اگر افراد به تقوای درونی خود عمل کنند، نیازی به کنترل های شدید قانونی نبود، اسلام به دنبال احیای وجدان افراد در مقابل خداوند است، فردی که خود را در برابر خداوند پاسخ گو بداند گناه نمی کند.

 

حجت الاسلام الصاق در پایان ایمان، تقوا و تعهد به حفظ مبانی شرعی را از جمله ویژگی های روحانیت مبارزه شیعه برشمرد و گفت: روحانیان شیعه در هیچ یک ادوار تاریخ زیر بار منت حکومت های وقت نرفته اند و زندگی و معیشت آن ها در کنار مردم و همراه با آن ها بوده است، تواضع اجتماعی روحانیان همواره سبب مقبولیت آن ها در بین توده های مردم شده است./868/202/ب2

ارسال نظرات