۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۳۸۲۷
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛

لزوم نظارت ولی فقیه بر اجرای اصول فقه سیاسی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه نشر عقاید سیاسی در حوزه های علمیه را منوط به تعلیم، تدریس و تفسیر این اصول تحت نظر مراجع تقلید دانست و گفت: مراجع تقلید با استنباط اصول فقه سیاسی اسلام از آیات و روایات، به منزله میزانی برای سنجش موارد صحت و سقم عقاید این گروه ها، می‌توانند از نشر عقاید مخالف با عقاید اسلام جلوگیری کنند.
فقه سياسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام دکتر ولی الله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) شهر منظریه شهرضا، فقه سیاسی اسلام را ضامن رشد و تعالی افکار و اندیشه های سیاسی در جامعه دانست و تصریح کرد: فقه سیاسی اسلام بر گرفته از آراء و اندیشه های فقیهانی همچون شیخ مفید، شید اول و شهید ثانی و صاحب جواهر است که مستنبط از آیات قرآن و روایات معصومین است.

 

وی عدالت خواهی، تعهد به مبانی شرعی، تعهد به ترویج و اجرای احکام اسلامی و احترام به آراء دیگران را از جمله ویژگی های فقه سیاسی اسلام برشمرد و افزود: فقه سیاسی اسلام در کنار تمام این محاسن، مبتنی بر اصول عقلی و استدالات منطقی است، به این معنا به در این روش سیاسی، تحکم در ابراز نظر جای خود را به پذیرش عقلی و اقرار منطقی می دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، ایمان در بیان مبانی و اجرای اصول را از جمله مهم ترین عوامل جنبی فقه اسلامی برشمرد و عنوان کرد: افرادی که به عنوان مروجان فقه اسلامی معرفی می شوند با توسل به منطق و عقل خود، به صحت این اصول ایمان آورده و در حوزه اجرا نیز به کسب نتایج کارآمد از آن ایمان داشته باشند.

 

حجت الاسلام صادقی، لزوم نظارت فقیه جامع الشرایط بر اصول فقه سیاسی اسلام را از جمله مهم ترین عوامل اجرایی آن برشمرد و تصریح کرد: فقه جامع الشرایط، به منزله استادی که بر تمام جوانب تئوریک فقه سیاسی احاطه دارد، از هرگونه تند روی و یا اهمال در اجرای اصول آن جلوگیری می کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تعصب را مهم ترین آسیب تفکرات سیاسی در حوزه اجرایی برشمرد و گفت: این آسیب تمامی نظرات سیاسی را تهدید می کند، هر نظریه سیاسی، هراندازه هم که درست باشد، باید از تعصب در بیان اصول و اجرای مبانی، به دور باشد، زیرا سخنی که بر اساس منطق و عقل حکومت می کند، نیازی به تعصب ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه این مطلب، قدرت اجرایی را مقوله ای جدا از تعصب برشمرد و عنوان کرد: قدرت مطلقه جامعه ای که تحت نظر آراء فقه سیاسی اسلامی اجرا می شود، باید در اختیار فقیه عادل و جامع الشرایط باشد، قدرت لازمه اجرای اصول است اما تعصب باعث می شود، افراد با اجبار با اطاعت از مبانی سیاسی راضی شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه همچنین، انقلاب اسلامی را روشی منطقی مبتنی بر فقه سیاسی اسلام دانست و تصریح کرد: تلاش امام راحل(ره) در اجرای اصول فقه سیاسی اسلام در حوزه و سیاسی، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام مطرح است، زیرا بعد از شهادت حضرت علی(ع)، جامعه اسلامی فرصتی برای تجربه اجرای احکام و شرایع اسلامی در قالب حکومت سیاسی را نیافته بود.

 

حجت الاسلام صادقی، مبارزه مستمر با قدرت های استکباری را یکی از مهم ترین ویزگی های انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: مبارزه با استکبار، روشی برخواسته از منطق اسلام، و سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است، شعارهای ضد استکباری بخشی از شعائر دینی اسلام و مبتنی بر منطق و عقل سلیم است.

 

وی پیروی از ولایت فقیه را اصلی لازم الاجرا در حکومت اسلامی دانست و تأکید کرد: همانگونه که در نبود امام معصوم(ع)، اداره امور شرعی و حکمی جامعه بر عهده فقیه جامع الشرایط است، اداره امور سیاسی هم لازم است فقیه جامع الشرایط بر اجرای احکام نظارت داشته باشد و طبیعتاً در این زمینه هم تبعیت از وی عقلاً واجب است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، در پایان، نشر عقاید سیاسی در حوزه های علمیه را منوط به تعلیم، تدریس و تفسیر این اصول تحت نظر مراجع تقلید دانست و گفت: مراجع تقلید با استنباط اصول فقه سیاسی اسلام از آیات و روایات، به منزله میزانی برای سنجش موارد صحت و سقم عقاید این گروه ها، می توانند از نشر عقاید مخالف با عقاید اسلام جلوگیری کنند./868/202/ب2

ارسال نظرات