۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۳۰۳۷۰۲
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا:

کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در جهان بی‌نظیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه در مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مرعشی نجفی گفت: کتابخانه‌هایی در سراسر جهان وجود دارد که حاوی میلیون‏ها جلد کتاب هستند؛ در عین حال، کتاب‏هایی که این مرجع وارسته جمع آوری و تألیف کرده است، در جهان همانند ندارد، چنان که کتاب سفینة البحار را بعد از قرآن کریم، بهترین کتاب می‏دانم.
سخنراني حجت الاسلام والمسلمين فاطمي نيا در سالگرد ارتحال آيت الله مرعشي نجفي حجت الاسلام فاطمي نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا، ‌استاد اخلاق حوزه علمیه در مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مرعشی نجفی با اشاره به فضایل این مرجع وارسته اظهار داشت: ایشان یک مرجع تقلید و فقیه تمام عیار بود؛ در کنار این جایگاه، صدها فضیلت اخلاقی داشت.

 

وی ابراز کرد: علوم اسلامی از طریق روایات به دست ما رسیده است و شناخت روایات از اهمیت بالایی برخوردار است؛ حدیث شناسی بسیار مهم است و هر کسی نمی تواند بدون تخصص در این زمینه وارد شود؛ بزرگان دین، به کسانی حدیث شناسی می‌آموختند که اهلیت داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا به ویژگی‏های اهلیت داشتن اشاره کرد و گفت: تقوا، تسلط بر زبان عربی و آشنایی با سخن و لحن اهل بیت(ع)، از ویژگی‏های فردی است که می‏تواند در علم حدیث و روایت وارد شود؛ برخی از افراد و روحانیون معروف، با وجود مقامات بالا و تألیفات زیاد، بر زبان عربی تسلط ندارند و از روی سهو حدیثی را به اشتباه معنی می‌کنند و باعث ایجاد انحراف در دین می‌شوند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه پخش برخی ادعیه از صدا و سیما را اشتباه دانست و تصریح کرد: بنده بارها در سخنرانی‌های مختلف گفته‌ام که ادعیه‌ای همانند عهد و توسل، مخصوص شیعیان است و پخش آن برای افرادی که با شیعه نامحرم هستند اشتباه است؛ چرا که اصلا معانی آن را درک نمی‌کنند؛ تعجب می‏کنم که چرا کسی پیدا نمی‏شود، تا این مسأله مهم را به مسؤولان صدا و سیما بگوید.

 

وی به کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی اشاره کرد و اظهار داشت: کتابخانه‌هایی در سراسر جهان وجود دارد که حاوی میلیون‏ها جلد کتاب هستند؛ در عین حال، کتاب‏هایی که این مرجع وارسته جمع آوری و تألیف کرده است، در تمام جهان مثل و مانند ندارند؛ بنده کتاب سفینة البحار را بعد از قرآن کریم، بهترین کتاب می‏دانم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در توضیح این مطللب که حالات معنوی، چگونه در بزرگان اسلام پدید می‏آید، ابراز کرد: چگونه است که علما و بزرگان دین، همیشه یک سر و گردن از ما بالاتر هستند؛ نماز و قرآن این افراد که با ما فرقی ندارد.

 

وی در پاسخ به این چگونگی، توضیح داد: دین ما دین عقل است؛ علمای اسلام با روزی صد رکعت نماز، به این درجه نرسیدند، بلکه ایشان ریاضت شرعی داشتند؛ معارف الهی به کسی داده می‏شود که همت بالایی داشته باشد و برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) تا پای جان پیش برود.

 

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در پایان از زحمات حجت الاسلام سید محمود مرعشی، فرزند حضرت آیت الله مرعشی نجفی قدردانی کرد و گفت: اگر سید محمود نبود، چراغی که حضرت آیت الله مرعشی نجفی روشن کرده بود، روشن نمی‏ماند.

 

گفتنی است، این مراسم با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس، سید مهدی صادقی استاندار قم، سردار کاظم مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی قم، علما، اساتید، روحانیون حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم قم برگزار شد./840/پ202/ف2

ارسال نظرات