۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۵۲۲
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی:

گسترش معارف دینی و فرهنگ رضوی مهم ترین رسالت آستان قدس رضوی در حوزه نشر کتاب است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه گسترش معارف دینی و فرهنگ رضوی مهم ترین اهداف و رسالت آستان قدس رضوی در حوزه نشر کتاب است، گفت: بیشترین کتاب‌های منتشر شده در آستان قدس رضوی متعلق به موضوع دین است که از ابتدای سال 1305 تاپایان سال 1393 بیش از 5 هزار و 261 عنوان کتاب در 30 میلیون و 588 هزار و 320 نسخه با موضوع دین منتشر شده است.
کتاب و کتاب خواني

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی در تشریح فعالیت های انتشاراتی آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال 1305 که اولین فعالیت آستان قدس رضوی در حوزه نشر کتاب کلید خورد، تا پایان سال 1357 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها 27 اثر منتشر شد.

 

حسینی با تاکید براینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحولی شگرف در فعالیت های فرهنگی و پژوهشی و نشر علوم و معارف اسلامی ایجاد شده است، ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی در توسعه فرهنگ مکتوب کشور ایفا کرده است و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت و ضرورت این امر انگشت تایید گذاشته و مدیریت عالمانه تولیت عظمی آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی این هدف بلند را عملی ساخته است.

 

وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی در پرتو عنایات امام هشتم(ع) با تحولی شگرف در فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی خود توانست به فعالیت های خود در حوزه نشر با ایجاد و تاسیس موسسات مختلف سرعت ببخشد و  جایگاه ویژه‌ای را در زمینه نشر علوم و معارف اسلامی به دست آورد.

 

حسینی تاکید کرد: هم اکنون با فعالیت 17 موسسه مختلف فرهنگی در حوزه نشر کتاب از جمله انتشارات به نشر، بنیاد پژوهش های اسلامی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، موسسه آفرینش های هنری و... توانسته ایم با انتشار سالانه بیش از 800 عنوان کتاب با شمارگانی افزون بر 3 میلیون جلد، به عنوان کانون تاثیرگذار در ترویج و تعمیق معارف اسلامی و شیعی در کشور مطرح شویم.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه گسترش معارف دینی و فرهنگ رضوی مهم ترین اهداف و رسالت آستان قدس رضوی در حوزه نشر کتاب است، افزود: بیشترین کتاب‌های منتشر شده در آستان قدس رضوی متعلق به موضوع دین است که از ابتدای سال 1305 تاپایان سال 1393  بیش از  5 هزار و 261 عنوان کتاب در  30 میلیون و  588 هزار و 320 نسخه  با موضوع دین منتشر شده است.

 

حسینی عنوان کرد:‌ در میان موضوعات مختلف، دین با 5 هزار و 261 جلد و کودک و نوجوان با  هزار و  904 جلد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند و سایر موضوعات چون علوم کاربردی با 897جلد، علوم اجتماعی با 757 جلد، ادبیات با 663 جلد، علوم طبیعی با 400 جلد، تاریخ و جغرافیا با 366 جلد و کلیات با 325 جلد رتبه های بعدی را دارند و بعد از آن‌ها موضوعاتی چون فلسفه و روانشناسی، هنر، زبان و کمک آموزشی قرار گرفته اند.

 

وی بیان کرد: در سال گذشته، 805 عنوان کتاب در 5 میلیون و 23 هزار و 310 نسخه توسط موسسات فرهنگی وابسته به بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام چاپ شده که از این تعداد 383 عنوان کتاب چاپ اول است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: انتشارات به نشر در سال گذشته با انتشار 317 عنوان کتاب رتبه نخست نشر کتاب را در آستان قدس رضوی خود اختصاص داده است و بنیاد پژوهش‌های اسلامی و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی به ترتیب با انتشار 233 و 155 عنوان کتاب در رتبه‌های بعدی موسسات آستان قدس رضوی در حوزه نشر قرار دارند./1310/101/ب3

ارسال نظرات