۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۴۰۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

برجام فتح الفتوح نیست/ هیچ اعتمادی به آمریکا در اجرای توافق هسته ای نیست

خبرگزاری رسا - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستآوردهای انرژی هسته ای ایران در زمان تحریم گفت: برجام نه فتح الفتوح بوده است و نه می توان آن را رد کرد.
محمد حسن آصفري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «پسا برجام و اصول انقلابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با همکاری انجمن علمی دانشجویی روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگاه مطالعات جهان پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.


بی اعتمادی به آمریکایی ها در لغو برجام
محمد حسین آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با بیان این که هیچ اعتمادی به آمریکایی ها در اجرای برجام و لغو تحریم ها نیست، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که آمریکایی ها در مجامع و سازمان های حقوق بشر علیه ما داشتند امروز نمی توانیم بگوییم که آنها دست از سیاست های جنگ طلبانه و خصمانه خود برداشته اند.


وی با اشاره به جنایت آمریکا و انهدام هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 اظهار داشت: در واقعه انهدام هواپیمایی مسافربری ایران آمریکا با آنکه مجهز به سیستم های قابل تشخیص بود این هواپیما را با تمام سرنشینان آن مورد هدف قرار دادند، با تجربه قرار دادن این مسائل طبیعی است که به آنها اعتماد نداشته باشیم.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حمایت از جنبش های اسلامی را بخشی از اصول قانون اساسی ایران برشمرد و عنوان کرد: حمایت از جنبش های آزادی خواه و ملت های مسلمان موضوع مهمی است و نمی توان کاری به حزب الله نداشت و نسبت به اتفاق های سوریه بی تفاوت بود.


کمک سوریه به ایران در جنگ تحمیلی

آصفری با اشاره به همکاری های سوریه در زمان جنگ تحمیلی گفت: در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد سوریه شیر نفت از حلب به بصره را قطع کرد و  مشکل اقتصادی برای رژیم بعث عراق به وجود آورد زمانی که ما برای تولید موشک های دور برد مشکل داشتیم شهید تهرانی مقدم در سوریه این فناوری را یاد گرفت و اولین موشک ها را ساختیم .


وی با تأکید براینکه نمی توان از حمایت جنبش مقاومت دست برداشت و ایستادگی در مقابل صهیونیسک را کنار گذاشت، ابراز داشت: در مورد برجام هیچ ضمانتی برای اجرای آن نیست و اینکه سیاست مقابله با رژیم اشغالگر صهونیستی کنار گذاشته شود قابل پذیرش نیست.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در توافق مطرح شده بود که ایران حق حمایت و فروش تجهیزات به جبهه مقاومت را ندارد، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده به صراحت گفتند که قطع نامه مورد پذیرش آنها نیست، زمزمه هایی شنیده می شود که حمایت از حزب الله لبنان و شعار مرگ برآمریکا کنار گذاشته شود این موضوع در توافق نیامده و حتی پیوستی در این رابطه به توافق الحاق نشده است.


عدم اختلاف نظر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در برجام

آصفری با بیان این که ما باید درست نگاه کنیم و ببینیم چه فرصت ها و چه تهدید هایی در پسا برجام وجود دارد، عنوان کرد: اگر به این تهدید ها و فرصت ها به درستی توجه شود از این پیچ به راحتی عبور خواهیم کرد.


وی با تأکید بر این که در منافع ملی بین دو جریان اصول گرا و اصلاح طلب نباید اختلاف باشد، اظهار داشت: در روند اجرایی برجام نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت و این نکته حائز اهمیت است، از جمله فرصت هایی که وجود دارد اهمیت منطقه غرب آسیا است که بخش اعظم انرژی از این منطقه عبور می کند و بنابراین غرب بیش از ما به اجرای این توافق نیاز دارد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکا برای روابط  با چین و روسیه باید به این موضوع توجه کند که  بحث اعظم انرژی در منطقه است، گفت: غرب باید در بیان توافق باید با ایران کنار بیاید، مسوولان ما باید متوجه این موضوع باشند چرا که جایگاه نفوذ ایران در منطقه ارزشمند است، نباید فکر کنیم که هیچ نداریم برای همین سیاست های طرف مقابل را دنبال کنیم.


برجام نه فتح الفتوح بود و نه می توان آن را رد کرد
آصفری با بیان این که غرب برای این که در رقابت اقتصادی که چینی ها ایجاد کردند عقب نماند ناچار به ارتباط با ایران است، گفت: ما باید درست عمل کنیم و حل مسائل داخلی و منافع ملی کشور و ارتباط با کشورهای دیگر معطوف به توجه به این موضوع است بنابراین بالا بردن پرچم آمریکا اشتباه فاحشی است و اگر این اشتباه را مرتکب شویم بر اساس تجربه آمریکایی ها با ناز و کرشمه به دنیال جایگاه خود در ایران هستند.


وی با یادآوری این که ما باید از فرصت های که در منطقه را داریم و این فرصت ها در اختیار غرب نیست به درستی استفاده کنیم، افزود: غرب مجبور است که دغدغه های ایران را در نظر بگیرد و سیاست های خود را در منطقه و ارتباط با ایران را در برنامه خود قرار دهد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام نه فتح الفتوح بوده است و نه می توان آن را رد کرد و نمی توان آن را منحصر به دولت خاصی دانست و همه دولت ها در آن تأثیر گزار بوده اند.


دستاورهای هسته ای ایران در زمان تحریم
آصفری با اشاره به دستآوردهای صنعت هسته ای ایران در دوران تحریم اظهار داشت:  تعداد سانتریفیوژها در تحریم ها به 20 هزار رسید، در زمان قبل از تحریم نقشه ای برای سایت اراک و فردو نداشتیم اما در تحریم همه آنها را به دست آوردیم، در آن دوره طرف مقابل حاضر نبود مذاکره کند چون دست خالی بودیم اما امروز دست پر هستم و توانایی نیروهای مسلح ایران در حدی است که می تواند تا دوهزار برد موشک پایگاه آمریکایی در بحرین و اقصی نقاط مختلف پایگاه های نظامی رژیم اشغالگرد صهیونیست را مورد هدف خود قرار دهد.


وی با بیان این که مقاومت و ایستادگی ملت ایران بود که انرژی هسته ای ایران به موفقیت دست یافت، افزود: مردم بودند که سختی ها را تحمل کردند بنابراین هیچ جریانی نمی توان آن را منحصر به خودش بداند و اگر این طور باشد از گذشته انرژی هسته ایران اطلاعی ندارد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جایگاه ایران در منطقه را مهم ارزیابی کرد و گفت: اهداف آمریکا برای پیاده کردن سیاست ها و راهبرد و دکترین در بعد نظامی در منطقه است و با مشکل تراشی های که ایجاد می کند پول های ایران را به نفع خودش و معاندین نظام در می آورد، بنابراین تا وقتی آمریکایی ها از سیاست خصمانه خود دست برنداشته اند اعتماد به آمریکا و ایجاد دفتر کنسولگری در ایران کار درستی نیست.


تجزیه کشورهای منطقه از برنامه های آمریکا است
وی با اشاره به اتفاقات بعد از پسا برجام در منطقه گفت: در آینده جنگ های بسیاری در غرب آسیا ممکن است صورت بگیرد که منجر به تجزیه طلبی کشورهای سوریه و عراق شود؛ کوچک سازی کشورهای منطقه خواسته آمرمکایی ها است که این برنامه را مدیریت می کنند.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه گفت: افغانستان حاضر به دادن حق آب رودخانه هیرمند نیست، مسوولان تلاش بیشتری برای ارتباط با کشورهای منطقه داشته باشند و نباید ارتباط ها کم رنگ شود.


مجلس برجام را رد و یا تصویب نکرد
 آصفری در رابطه با کمیسیون تشکیل شده برجام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گزارشی از برجام تهیه شد که دقیق و فنی بود و تمام معایب برجام در نظر گرفته شده بود.


وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی برجام را رد و یا تصویب نکرد، عنوان کرد: مجلس به دولت در رابطه با اینکه اگر برجام عملی شود مواردی را پیشنهاد داد و بررسی برجام همزمان با تعطیلات مجلس شد و در فرصت کمی که تا 26 مهر بود برجام را بررسی کرد./818/پ201/ج

ارسال نظرات