۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۳۷۳
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش:

برنامه‌های تعلیم و تربیت جامعه اسلامی به مرحله اجرا نرسیده است/ مقوله همکاری حوزه و آموزش و پرورش دوجانبه است

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به این که برای نمونه های تحول فقط نمی توان به اقامه نماز جماعت در مدارس اشاره کرد، گفت: چرا که نماز جماعت قبل و بعد از انقلاب هم بوده است و این درحالی است که تحول غیر از این‌ها است.
حجت الاسلام ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت‌الاسلام مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در نهمین نشست آموزشی، ترویجی سالانه‌ دبیران کمیته‌های استانی و ستادی و مدیران حوزه‌های علمیه سراسر کشور که امروز 27 آبان‌ماه در خانه معلم مشهد برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و با گرامیداشت یاد 36 هزار شهید دانش‌‌آموز، پنج هزار روحانی شهید و پنج هزار همکار فرهنگی شهید گفت: تولید علم، وظیفه آموزش و پرورش نیست، بلکه توزیع کننده آن است.

 

مقوله همکاری حوزه و آموزش و پرورش دوجانبه است

وی با بیان این که وظیفه تولید علوم اسلامی بر عهده حوزه است؛ افزود: علم تجربی را دانشگاه تولید می‌کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد و بر همین این اساس مقوله همکاری حوزه و آموزش و پرورش دوجانبه است.

 

حجت الاسلام ملکی اظهار کرد: نظام جدید آموزش و پرورش که محصول اروپاست، در چنین فضایی رشد کرده است و با وارد کردن این نظام به داخل کشور، مشکلاتی به وجود آمده است که یکی از مشکلات این است که آموزش و پرورش، برخاسته از فرهنگ و اندیشه و جامعه اسلامی ایران نبوده و با بقیه تحولات و نهادهای فرهنگی جامعه هم سازگاری نداشت.

 

نظام آموزش و پرورش فعلی، نظامی وارداتی از اروپاست که نگاهی لیبرال دارد

وی با بیان این که برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بر اساس جهان بینی انسان و نگاهی که او از جهان و انسان دارد، شکل می‌گیرد و نظام آموزش و پرورش، نظامی وارداتی از اروپاست که نگاهی لیبرال دارد، خاطرنشان کرد: غلبه نگاه انسان‌گرایی در مکتب لیبرالیستی بر همه روشن است و تفاوت نگاه اسلامی با نگاه لیبرالیستی در این است که اسلام حق و تکلیف را با هم می‌بیند ولی در آن جریان مادی با نگاه اومانیستی، فقط حق را می‌بینند.

 

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش دیگر اشکال نظام وارداتی آموزش و پرورش را ورود آن، بدون توجه به ظرفیت و زیر ساخت مورد نیاز جامعه دانست و افزود: به همین جهت پاسخگوی نیازهای ما نبوده است.

 

حجت الاسلام ملکی با بیان این مطلب که فرهنگ مقوله‌ای جدا از صنعت استخاطرنشان کرد: مقوله تربیت وقتی کارآمد است که محصول خود آن جامعه و متناسب با اندیشه‌‌ها و نگاه‌های اعتقادی جامعه باشد اما آموزش و پرورش در شکل جدید خود، محصول غرب است و به همین دلیل اگر فرهنگ با دیگر عرصه‌ها سنخیت نداشته باشد، دچار معضل می‌شود.

 

برنامه‌های تعلیم و تربیت جامعه اسلامی به مرحله اجرا نرسیده است

وی در تعریف تحول در آموزش و پرورش گفت: تحول این است که پس از دوازده سال که دانش‌آموزی را به جامعه تحویل می‌دهیم، نشانه‌های حیات طیبه و نتایج تربیت را در رفتار اجتماعی او ببینیم و اگر امروزه شاهد رشد طلاق و افزایش شمار معتادان به مواد مخدر و بزهکاری هستیم، اگر عدم تکمین در مقابل قانون تبدیل به رویه شده است، برای آن است که نتوانسته‌ایم برنامه‌های تعلیم و تربیت جامعه اسلامی را به مرحله اجرا برسانیم.

 

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: اگر زمانی بازیگران میدان تعلیم و تربیت فقط خانواده‌ها بودند، امروز اینگونه نیست و وسایل ارتباط جمعی و به ویژه فضای مجازی، آرام آرام جای خانواده و آموزش و پرورش را می‌گیرد از همین رو همکاری حوزه و آموزش و پرورش با این هدف شکل گرفته است.

 

سند تحول بنیادین به مثابه نسخه‌ای است که پزشک به بیمار خود ارائه می‌کند

وی با بیان این که آموزش و پرورش با 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی و به طور کل با والدین، با داشتن 40 میلیون مخاطب، دست نیاز به سمت تمامی مراکز آموزشی و فرهنگی دراز کرده تا کمک و اعلام آمادگی کنند، با تاکید بر مطالعه سند تحول بشری، اذعان کرد: سند تحول بنیادین به مثابه نسخه‌ای است که پزشک به بیمار خود ارائه می‌کند.

 

حجت‌الاسلام ملکی، با بیان روایتی مبنی بر این که از هر راهی دشمن وارد می‌شود، از همان راه باید وارد شد، تأکید کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری دشمن روی آموزش و پرورش است.

 

حوزه علمیه در بسیاری از حوزه‌های نوین و فضای مجازی در ردیف پیشتازان  

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با بیان این که دشمن آموزش و پرورش را هدف گرفته است بنابراین باید باید از همان راه وارد شویم و به مقابله بپردازیم، خاطرنشان کرد: چرا که امروزه حوزه‌هایی داریم که در بسیاری از عرصه‌ها پیشتاز هستند به گونه‌ای که حوزه علمیه در بسیاری از حوزه‌های نوین و فضای  مجازی، در ردیف پیشتازان قرار دارد.

 

وی درادامه با اشاره به این که برای نمونه های تحول فقط نمی توان به اقامه نماز جماعت در مدارس اشاره کرد، اظهار کرد: چرا که نماز جماعت قبل و بعد از انقلاب هم بوده است و این درحالی است که تحول غیر از این‌هاست.

 

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش نسبت به بیراهه رفتن در مسیر تحول هشدار داد و بیان کرد: باید مراقب باشیم که مبادا تحولی که به دنبالش هستیم،به دست نیاید و ما را به مسائلی که جز و اساس کار ما نیست، برساند./934/202/ب3

ارسال نظرات