۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۳۰۲۰۳۰
استاد حوزه علمیه قم:

تفاوت ارث زن و مرد تبعیض و اجحاف نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه احکام ارث در رابطه با زنان از روی تبعیض و تفاوت نیست، گفت: منشاء این نوع تقسیم ارث مسؤولیت‌های اجتماعی متفاوت میان زن و مرد است و خداوند با این تقسیم در حق زن احجاف نکرده است
احکام ارث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم حیدری مجد امشب در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه مهریه زن دین جاری است بر گردن مرد، گفت: مرد باید این دین را در اولین زمان ممکن پرداخت کند و منتظر نباشد تا از ارثش مهریه همسر او را پرداخت کنند.

 

وی افزود: اگر مردی مهریه همسرش را پرداخت نکرده و از دنیا برود فرزندانش باید قبل از اینکه ارثش را تقسیم کنند مهریه زن را بپردازند زیرا مهریه جز دیون بوده و دیون را باید قبل از تقسیم ارث پرداخت کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ارث زن از شوهرش یک چهارم است، گفت: میزان این ارث همین مقدار بوده و داشتن چند همسر موجب نمی‌شود که میزان سهم الارث تغییر کند؛ همچنین اگر مرد فرزند داشته باشد ارث به میزان یک هشتم به زن می رسد؛ اگر زنی از دنیا رفت و فرزند نداشت طبق آیات سوره نسا نیمی از دارایی او به شوهرش می‌رسد.

 

خانم حیدری مجد ادامه داد: همچنین اگر زنی فرزند داشته باشد و از دنیا برود شوهرش از اموال او یک چهارم را ارث می‌برد و مابقی اموال متعلق به فرزندان است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این احکام برای ارث زنان از روی تبعیض و تفاوت نیست، گفت: منشاء این نوع تقسیم ارث مسؤولیت های اجتماعی متفاوت میان زن و مرد است و خداوند با این تقسیم در حق زن احجاف نکرده و علت اینکه سهم فرزندان از ارث مرد بیشتر از سهم الارث زن از مرد است این بوده که شارع این موضوع را در نظر گرفته که ممکن است مرد فرزند صغیر داشته باشد.

 

وی افزود: اگر زمانی مردی فرزند صغیر داشت بهتر است تا زمانی که فرزندان صغیر مرد کبیر نشده‌اند ارث مرد تقسیم نشود و نگهداری این ارث تا زمان به بلوغ رسیدن فرزندان مرد بر عهده کفیل و سرپرست آن‌ها است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر زنی سرپرست فرزندانش شد و خواست ازدواج کند اجازه ندارد که براساس نظر همسر جدید خود ارث فرزندانش را خرج کند بلکه باید منتظر بماند تا فرزندانش به بلوغ برسند و اجازه مصرف ارث را به خود آن‌ها داده و تا آن زمان حق ندارد اموال فرزندانش را تباه کند./968/پ202/ف

ارسال نظرات