۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۳۰۱۸۱۵
در نشستی تخصصی بررسی شد؛

علل تجرد افراد بالای سی و پنج سال

خبرگزاری رسا ـ سلسه نشست‌ تخصصی با محوریت علل تجرد افراد بالای سی و پنج سال در مؤسسه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عصر امروز 20 آبان سلسه نشست‌ تخصصی که با حضوردو تن از صاحب نظران جامعه شناسی، شهلا اعزازی استاد دانشگاه و شیرین احمدنیا استاد دانشگاه علامه طباطبایی و با محوریت علل تجرد افراد بالای سی و پنج سال در مؤسسه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت فرهنگ وارشاد برگزار شد.

 

آمار تجرد رو به افزایش است

در این نشست با ابراز اینکه پروژه تچرد یکی از مسائل مهم روز است به همین منظور پروژه‌های متعددی را با هدف تغییر در نهاد خانواده برگزار می‌کنیم گفته شد: برخی به اختیار و برخی به اجبار خانواده ازدواج نمی‌کنند به گونه‌ای که در جامعه امروز یک میلیون وسیصدهزار جوان در شرف ازدواج وجود دارد که گامی برای ازدواج پیش نبرده‌اند و همین مساله سبب این شده که سیاست گزاری کشور به این امر مهم رسیدگی کند و نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است نگاه منفی خان‌ها به امر ازدواج است.

 

دکتر شهلااعزازی در ابتدا با بیان اینکه آمارافراد مجرد بالاسی وپنج سال رو به افزایش است گفت: تعداد زن‌های مجرد در این سن 90هزارنفراست و تعداد آقایان مجرد در این سن به 620هزار نفر می‌رسد و امکان اینکه این افراد تا سن 50سالگی ازدواج کنند متغیر است.

 

وی با اشازه به اینکه هدف از زندگی به صورت تجرد از دیدگاه جامعه شناسان یک نوع دیگری اززندگی است به بیان عقیده خود در مورد ازدواج پرداخت و گفت: ایده‌آل ترین سبک زندگی از دید ما والدین تشکیل خانواده به سبک و سیاق پیشین است به گونه‌ای که فرد بعد از تشکیل خانواده در نزدیکی والدین سکونت کند واز آن‌ها در حفظ قدرت واقتصاد خانواده یاری شود.

 

دکتراعزازی ادامه داد: وقتی از ایران سخن گفته می‌شود تهران مطرح می‌شود چرا که میزان جمعیت این استان به نسبت دیگران استان‌ها بیشتر است از همین منظر بیشترین علل تاخیر در ازدواج در این شهر دیده می‌شود.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دراین دوره با مهاجرت خانواده‌های تازه تشکیل یافته و به دنبال کار رفتن آن‌هادر شهرهای دیگر، خانواده‌های اصیل دچار تزلزل شده‌اند واین علتی شده است تا فرزند ازطرف خانواده کمتر مورد توجه قرار گیرد.

 

تصور زندگی فرزندان با والدین متفاوت است

وی گفت:والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که تصور آن‌ها از زندگی با تصور فرزندان متفاوت است.

 

این استاد دانشگاه باتصریح برعلت تجرد در دوره‌ پیشین و جدید گفت: در دوره‌های پیشین علت تجرد کمبود دارایی واقتصاد بود به گونه‌ای که فردی که مال و ثروت و زندگی راحتی داشت به راحتی ازدواج می‌کرد اما در دوره کنونی آنچه که بارز است شخص متمول نیز تمایلی به ازدواج ندارد و از علل آن می‌توان به علاقه این افراد به استقلال شخصی و سفر و اینکه آینده خود را در ازدواج نمی‌بیند باشد.

 

برای چه ازدواج کنم

وی به علت دیگر تجردگری در امر ازدواج پرداخت و گفت: از علت‌های دیگر تجرد طلبی افراد نگاهی است که شخص به زندگی خانواده‌های اطراف خود دارد است به گونه‌ای که وقتی از یک دختر در مورد مساله ازدواج پرسیده شود در پاسخ «برای چه ازدواج کنم» شنیده خواهد شد.

 

دکتر اعزازی تصریح کرد: دختران بیشترین توجه‌شان درازدواج به سلب حقوقشان از زندگی است به نحوی که با ازدواج کردن خود را محصور و عقب مانده از تفریحات و علایق شخصی می‌بینند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معیار‌ها برای ازدواج تغییر کرده است خاطرنشان کرد: در جامعه امروز برخی افراد به سبب بی‌علاقه‌گی به مساله ازدواج معیار جامعه را تغییر داده‌اند به طوری که هدف برخی افراد ازازدواج سرمایه دار بودن شوهر ویا تحصیلات آن است و این نشان از عدم وجود علاقه که مهم ترین هدف ازدواج می‌باشد است.

 

وی با بیان اینکه دختران امروز به سبب فعالیت‌های که در خارج از خانه دارند با دختران پیشین متفاوت هستند ابراز داشت: علت دیگر تاخیر در مساله ازدواج و به دنبال آن تجرد گرایی این است که«کجا شخص همسر آینده خود را ببیند» است وقتی دختر و پسری همدیگر را نبینند و نسبت به یک‌دیگر شناختی پیدا نکنند به یقین به سمت شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند و از این مسیر به دنبال همسر آینده خود می‌گردند که اکثر مواقع خلاف انتظار شخص است.

 

حرکت جامعه به سمت مدرن شدن و شکستن سنت‌های پیشین است

در قسمت دوم برنامه دکتر شیرین احمدنیا به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه جامعه به سمت پست مدرن شدن و شکستن سنتی بودن جامعه است گفت: این جدید شدن و حرکت به سمت آن اختلاف سلیقه‌های دوران پیشین با دوره جدید را به وضوح نشان می‌دهد و این اتفاق در کشور ایران به مراتب بیشتر از کشورهای خاورمیانه است.

 

وی افزود:گام برداشتن جامعه سمت مدرنیته شدن در فرد گرایی شخص تاثیر گذار است ؛ازنمونه‌های فردگرایی می‌توان به انتخاب همسر توسط خود شخص نام برد.

 

 

دکتر احمدنیا با تاکید بر اینکه تفاوت عمده‌ای در بین پسران و دختران ایجاد شده است گفت: دختران امروز با افزایش میزان تحصیلاتشان در سال‌های اخیر تقاضاهای متفاوتری را نسبت به دوره‌های پیشین از خود نشان می‌دهند.

 

وی یادآور شد: بعد از انقلاب میل دختران به سمت رشته پزشکی که با اهداف جمهوری اسلامی که پزشکان زن به سبب محرمیت با زنان در جامعه وجود داشته باشند بیشتر شد به گونه‌ای که درجامعه امروز به دلیل افزایش پزشکان زن در جامعه،  ورودیه این رشته را درصدی کردند و50درصد دختران حق ورود به این رشته را دارند.

 

این استاد دانشگاه ابراز داشت: هدف از ازدواج در گذشته بیشتر بر مبنای ادامه نسل و افزایش تعداد نیرو رایگان در خانواده بود و حال این موضوع ادامه نسل کم‌رنگ و حتی کم ارزش شده است و فرزند را بیشتر فرد مصرف کننده می‌بینند.

 

دکتر احمدنیا تاکید کرد: آنچه که امروزه به عنوان هدف ازدواج برای جوانان می‌توان اشاره کرد تنها رفع میل جنسی است.

 

آسیب اساسی ازدواج زودرس است

وی با شاره به اینکه آسیب اساسی در این دوره ازدواج زودرس درجامعه است اظهار داشت: در برخی خانواده‌های دخترهای بین10 تا14سال را به ازدواج وا می‌دارنداین ازدواج جز مشکل برای زوج چیز دیگری را دربر نخواهد داشت و از جمله آسیب‌های این دختران در هنگام زایمان است که برخی اوقات موجب مرگ آنان می‌شود.

 

این استاد دانشگاه از نزدیکی سبک زندگی دختران به پسران گلایه کرد وگفت: این اتفاق در جامعه ضررات مانند مصرف سیگار،قلیان و موادمخدر و گردش‌های شبانه بی‌جا را بین دختران رواج داده است.

 

دکتر احمدنیا عنوان کرد: آنچه که امروزه برای زنان سخت و دشوار است نبود امنیت شغلی و حمایت حقوقی از زنان با و جود تعادل کار در بین زنان و مردان است.

 

در ادامه سخنرانی دکتر شهلا اعزازی گفت: معیار ازدواج و نسبت سنی به خصوص در ازدواج‌های دانشجویی بهم خورده است به نحوی که حتی در چهره‌های مشهور ازدواج از این قبیل رو به افزایش است.

 

وی به تشریح سبک زندگی مردم از دوران قدیم تا جدید پرداخت و گفت: در گذشته مردم به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند که در این زندگی تمام اقوام در یک منطقه ودرکنار هم زیست می‌کردن و بعدها خانواده‌های هسته ای شکل گرفت که در این زندگی دختر خنواده بعد از ازدواج از پدر و مادر خود جدا می‌شد و بعد از مدتی زندگی والد تنها شکل گرفت که در این خانواده فرزند با یکی از والدین خودزندگی می‌کرد که این‌ها ازهم جدا بودند و بعد از آن فرد گرایی و تجرد شکل گرفت.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اتفاق تجرد گرایی را جامعه شناسان قدیم پیش بینی کرده بودند و آن را نوع دیگری از زندگی می‌نامند.

 

وی اظهارداشت: برای اینکه یک دختر در جامعه بخواهد به تنهای زندگی کند باید برای خود اقتصاد و امنیت ایجاد کند حال آنکه زندگی پسران در جامعه تنها رفع نیاز اقتصادی شرط است.

 

دکتر اعزازی بیان داشت: مشکل دختران امروز حرکت آن‌ها به سمت ازدواج با مهریه بالا هستند و اینکه باید مرد زندگی‌شان پابه پا آن‌ها حرکت کند است.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:باید روشنفکرهای ما بدانند که در دهه‌های قبل روشنفکرهای ما وقتی ازدواج می‌کردند با کمترین درآمد و حقوق تن به ازدواج می‌دادند.

 

ازدواج و ارضای میل جنسی دو مقوله جدا هستند

وی ازدواج  و ارضای میل جنسی را دو مقوله جدا از هم خواند و ابراز داشت: ازدواج‌های موقت که بیشتر برای رفع میل جنسی پیوند خورده می‌شود باید از ازدواج رسمی تفاوت فاحشی دارد و در ازدواج رسمی ودائمی بین زوج علاقه حاکم است.

 

در پایان دکتر شیرین احمدنیا به بیان معضلات جامعه پرداخت و گفت: از مشکلات امروز جامعه ای است که دختران به راحتی در اختیارپسران سود جو قرار می‌دهند به گونه‌ای که این اتفاق سبب کاسبی پزشکان در ترمیم بکارت شده است؛از دیگر مشکلات روی آوردن جوانان به زندگی سفید است./9668/201/ب2

ارسال نظرات