۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۳۰۱۸۱۴
حجت الاسلام رستم نژاد:

خطبه امام سجاد خفقان ۴۰ ساله شامیان را در هم شکست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تفسیر و علوم قرآن برنامه تلوزیونی زمزم معرفت فصل سوم از خطبه امام سجاد را طولانی‌ترین فصل خطبه حضرت امام سجاد(ع) تحلیل کرد و گفت: از ادبیات ایدئولوژیک امام سجاد(ع) می‌توان اثبات کرد که حضرت پس از این فراز طولانی به دنبال تبیین شخصیت والای امام علی(ع) و در هم شکستن خفقان ۴۰ ساله شام بودند.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد، امشب در برنامه تلوزیونی زمزم معرفت که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد به تفسیر خطبه امام سجاد(ع) در مجلس یزید پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در بخش از خطبه خود می‌فرمایند «ایها الناس انا ابن مکة و منى انا ابن زمزم و الصفا انا ابن من حمل الرکن باطراف الردا انا ابن خیر من ائتزر و ارتدى انا ابن خیر من انتعل و احتفى انا ابن خیر من طاف وسعى انا ابن خیر من حج ولبى انا ابن خیر من حمل على البراق فی الهواء انا ابن من اسری به من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى».

 

کارشناس تفسیر و علوم قرآن برنامه تلوزیونی زمزم معرفت به تبیین این فراز از خطبه حضرت پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در جمعی که از خطبه خوانی ایشان به شدت در هراس بودند به نحوی خود را معرفی کردند که بازخوانی بت شکنی ابراهیم خلیل الله برای مردم مجسم شد.

 

وی افزود: این فراز خطبه آن چنان در فتنه زدایی مؤثر واقع شد که مردم پس از شنیدن این خطبه متوجه مشکلات خود که مشابه زمان بعثت رسول الله(ص) بود شدند.

 

حجت‌الاسلام رستم نژاد با اشاره به این فراز از خطبه که حضرت فرمودند« انا ابن من دنا فتدلى فکان قاب قوسین او ادنى انا ابن من صلى بملائکة السماء انا ابن من اوحى الیه الجلیل ما اوحى انا ابن محمد المصطفى»، اظهار کرد: در فرازهایی که امام سجاد(ع) به معرفی خود پرداختند به وضوح می‌توان تأثیر تبیلغات مسموم 40 ساله را در شامن مشاهده کرد؛ بنابراین امام وقتی در مسجد شام به ایراد این خطبه پرداختند نشان از آن است که حضرت در ابتدا خود را پس از مقدمات تاریخی به جدش حضرت رسول اکرم(ص) اشاره دارند.

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) به این دلیل خود را ابتدا به عنوان نزدیک‌ترین شخص محفل به رسول کرم(ص) معرفی می‌کنند که در شام مردم به طور کل امام علی(ع) را بر اثر خفقان و تبلیغات سوء نمی شناختند.

 

کارشناس تفسیر و علوم قرآن برنامه تلوزیونی زمزم معرفت فصل سوم از خطبه امام سجاد(ع) را طولانی‌ترین فصل خطبه حضرت امام سجاد(ع) تحلیل کرد و گفت: از ادبیات ایدئولوژیک امام سجاد(ع) می‌توان اثبات کرد که حضرت پس از این فراز طولانی به دنبال تبیین شخصیت والای امام علی(ع) و در هم شکستن خفقان 40 ساله شام بودند.

 

حجت‌الاسلام رستم نژاد به تبیین استراتژی فصل سوم خطبه امام سجاد(ع) پرداخت و ابراز کرد: امام سجاد(ع) ادبیاتی در ایراد خطبه به کارگرفتند که در حقیقت در خود همین خطبه به بیان ویژگی‌های شخصی، شخصیتی، آیات نازل شده در شأن امام علی(ع) و از فعالیت های برجسته امیرالمومنین(ع) که در احادیث حضرت رسول اکرم(ص) به امضای ایشان رسیده بود پرداختند که در فضای غبارآلود فتنه شام همه مخاطبان را جذب کرده بود.

 

کارشناس تفسیر و علوم قرآن برنامه تلوزیونی زمزم معرفت فراز سوم امام سجاد(ع) در وصف حضرت امیرالمومنین(ع) را شنیدنی عنوان کرد و گفت: در این خطبه دوباره پرونده درخشان و ملکوتی امیرالمومنین(ع) برای بشریت از سوی امامی معصوم و بسیار سجده کننده ارائه می‌شد.

 

حجت‌الاسلام رستم نژاد فراز نشیب این فراز خطبه را نشان از تأثیر گذاری آن در مخاطبین توصیف کرد و گفت: پایان این خطبه که تصدیق های حدیثی اذهان شامی آن را تائید می‌کرد بلاخره با نام مبارک امیرالمومنین(ع) پایان یافت که می‌توان چهره‌های متعجب شامیان را از این پایان متصور بود./837/پ202/ف

ارسال نظرات