۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۳۰۱۴۱۷
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:

خشونت، ناامنی و تروریسم عوامل برهم زننده همزیستی اسلامی است

خبرگزاری رسا، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مساله ترور، ناامنی، خشونت، خوف و وحشت به میان می آید، همزیستی مورد نظر دین محقق نمی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نشستی علمی تحت عنوان «دین و همزیستی دینی» در قم با اشاره به آیه (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ آَمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکَانٍ) گفت: بر اساس مستفاد از این آیه، اسلام خواهان فراهم آمدن عیش رغد، برای جامعه است.

 

وی اظهار داشت: رغد همانطور که از آیه هم استفاده می شود به عیشی گفته می شود که گوارا، خالی از سختی و نگرانی، پایدار و مستقر باشد، و چنین عیشی بر اساس مستفاد از همین آیه، به قرینه آمدن رزق از هر مکان، بدون برقراری یک سطح مطلوب همزیستی تحقق نمی یابد.

 

مصلحت امت در همزیستی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که فرمودند، مصلحت مردم در تعایش و همزیستی است، گفت: امام مصلحت را به همزیستی گره می زند و بعد هم دو سوم تعایش زیرکی و یک سوم آن را تغافل معرفی می فرمایند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، امنیت، احترام متقابل، وفای به عهد و تغافل ورزی نسبت به هم را از جمله اصول همزیستی دانست و ابراز کرد: همزیستی دارای اصولی است که بستر و چارچوب آن را فراهم و از آن محافظت می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در امت اسلامی تا مادام که تروریسم، ناامنی، پیمان شکنی وجود دارد و اتباع مذاهب نیز در قبال هم، رفتار تغافل ورزانه ندارند، همزیستی استقرار پیدا نمی کند.

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید با طرف همزیست خود بر اساس احترام متقابل رفتار کنیم، گفت: این احترام نسبت به هویت، دین و مقدسات طرف مقابل باید رعایت گردد. 

 

وی خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم دین مطلوب و متبوع خود را به دیگری اکراه کنیم و طرف را وادار به پذیرش این دین مطلوب کنیم؛ چرا که طرف مقابل هم در این صورت در صدد واداشتن ما و نسل ما به پذیرش دین و یا مذهب مقبول خود بر می آید و در این صورت جامعه به تنش می افتد در این صورت امت ضرر می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: البته پیروان هر مذهب می توانند تبیین آرامی از مذهب خود داشته باشند اما این که هر گروه استراتژی خود را در صحنه روابط با دیگری بر دعوت به مذهب خود قرار بدهد، نادرست است وچنین امری به وهن اسلام، تضعیف دین و امت و وهن حتی مذهب می انجامد./840/د101/ف

ارسال نظرات