۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۳۰۱۳۳۶
معاون فرهنگی رییس قوه قضائیه:

نماز، مراسم آشتی کنان بنده گناه کار با خداوند است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی رییس قوه قضائیه با اشاره به این که نماز بازگشت دوباره بنده گناه کار به درگاه الهی است، گفت: وقتی انسان در برابر خداوند حضور پیدا می کند یعنی دوباره بازگشته است به این سوی و با خداوند آشتی کرده است و به قول بزرگان، نماز مراسم آشتی کنان بنده گناه کار با خداوند است.
حجت الاسلام صادقي،‌ معاون فرهنگي قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی رییس قوه قضائیه، امروز در همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در زنجان که در محل دانشگاه آزاد ین شهر برگزار شد با اشاره به وظایف مسؤولان نظام اسلامی گفت: هر چه درباره نماز بکوشیم و تلاش کنیم تازه در ابتدای راه اقامه نماز هستیم چرا که وقتی به آیه «الذین ان مکناهم فی الارض ...» می رسیم آیه شریفه دستور می دهد که در صورت ایجاد یک حکومت اسلامی، اولین کار باید اقامه نماز باشد و با دیدن این آیه باید مسؤولان جمهوری اسلامی بر خود بلرزند.

 

وی در ادامه، نماز را عاملی برای رشد فضائل در جامعه خواند و افزود: با اقامه نماز می توان انتظار داشت فضائل در بین مردم جامعه اسلامی رشد کرده و مردم به جنبه های قابل توجهی از رشد عقلانی برسند چرا که انسان از طریق نماز است که می تواند به آنچه که باید برسد از سوی مبدأ متعالی، می رسد و از این طریق می تواند به کمال واقعی دست پیدا کند.

 

این مقام مسؤول در ادامه اظهار داشت: انسان بریده از اصل و مبدأ خود نیست بر خلاف دیدگاه کسانی که انسان را چنین موجودی می پندارند بلکه از دیدگاه مؤمنان هر چند انسان به عرصه برهوت دنیا قدم گذاشته است اما ارتباط او با عالم بالا و غیب قطع نشده و هر روز برای ارتباط با مبدأ خود 5 بار باید در پیشگاه الهی حضور یافته و با کمال خضوع اظهار بندگی نماید.

 

حجت الاسلام صادقی در ادامه با تشبیه نماز به سیم شارژ انسان تصریح کرد: انسان مثل یک باتری است که وقتی پا به دنیا می گذارد به اندازه کمی شارژ دارد که پس از اندک زمانی آن نیز به اتمام می شود و در این دنیا نماز حکم سیم اتصال شارژر را دارد که وی را دوباره برای بازیابی انرژی از دست رفته اش، آماده و شارژ می کند و اگر انسان از نماز روگردان شود در برهوت دنیا سرگردان و حیران خواهد بود و در اصل یکی از فلسفه های نماز همین خروج انسان از حالت رکود و ایستایی و سرگردانی است.

 

وی در ادامه نماز را جلسه گفت و گوی انسان با خداوند خویش توصیف و تأکید کرد: فقط در نماز است که انسان می تواند رازهای خصوصی و مگوی زندگی خود را بازگو کرده و خود را سبک نماید چرا که در زندگی هر کسی یک راز پنهان وجود دارد که حتی نمی تواند به نزدیک ترین اقوام خود نیز بگوید، در این حال است که خداوند می فرماید بنده من بیا و با من سخن بگو؛ حتی اگر کار را خراب کرده ای بیا و توبه کن و بازگرد دوباره به سوی درگاه من.

 

معاون فرهنگی رییس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به این که نماز بازگشت دوباره بنده گنه کار به درگاه الهی است افزود: وقتی انسان در برابر خداوند حضور پیدا می کند یعنی دوباره بازگشته است به این سوی و با خداوند آشتی کرده است و به قول بزرگان، نماز مراسم آشتی کنان بنده گنه کار با خداوند است که مسیر توبه و بازگشت را انتخاب کرده و در این حالت است که تمامی مشکلات روحی و معنوی او به طمأنینه رسیده و روحش آرامش می یابد.

 

وی در ادامه با بیان این که هدف از نماز زدودن آسیب های اجتماعی نیست بلکه اهداف بالتری دنبال می شود اظهار داشت: نماز آسیب های فردی و اجتماعی را تطهیر و ترمیم می کند البته نماز داریم تا نماز؛ چرا که نماز بی عمق و دم دستی انسان را نمی تواند بالا ببرد اما این نماز عمیق یک انسان است که وی را تا ملکوت اعلی بالاتر برده و به ذکر الله اکبر می رسد که هدف از نماز نیز رسیدن به همین نقطه است نه زدودن آسیب های فردی و اجتماعی.

 

این مقام مسؤول در پایان با اشاره به این که نماز جماعت یکی از هنرهای اسلامی است تأکید کرد: انسان در نماز جماعت نیز با خدای خود خلوت می کند و این یکی از هنرهای اسلام است که بین حالت محرمانه و خصوصی انسان با حالت اجتماعی وی جمع کرده و او را در عین حالی که بین مردم است در خلوت با خدای خویش قرار می دهد. /949/202/ب3

ارسال نظرات