۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۳۰۰۷۲۶
مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا تشریح کرد؛

نقش طلاب و روحانیان در مبارزه با معضل اعتیاد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا با تأکید بر ضرورت تعامل حوزه های علمیه با مراکز فعال در عرصه مبارزه با معضلات و اسیب های اجتماعی گفت: نقش سازنده دین، و طلاب به عنوان متولیان امور مذهبی جامعه، در مقابله با آسیب های اجتماعی ضرورت این مسئله را ایجاد می کند که، ضمن آشنایی طلاب با اینگونه معضلات و آسیب ها، از ظرفیت و توانایی آن ها در مقابله با این‌گونه موارد، استفاده شود.
اعتياد

اکرم السادات قریشی، مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، عنوان کرد: با اینکه انسان برترین مخلوقات است، دارای مجموعه ای از آفت ها، عیوب و ضعف های طبیعی نیز می باشد، آدمی برای رسیدن به کمال و سعادت چاره ای جز چیره شدن بر این ضعف ها و نقص ها ندارد و طلاب و مبلغان در مقابل ایمنی جامعه در برابر عیوب و نقایص وظایف مهمی بر عهده دارند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات جوامع امروزی اعتیاد است، جوانان به عنوان سرمایه انسانی یک جامعه هستند و این در حالی است که اعتیاد گریبان گیر این سرمایه ارزشمند شده و آنها را از پای در می آورند.

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا تأکید کرد: یک مبلغ موفق زمانی می تواند به اهداف هدایتگری خود دست یابد، که بعد از خودسازی و تزکیه، برای رفع آفت های اجتماعی، آگاه به مخاطب، ویژگی ها و علایق او، و همچنین زمینه های بروز آسیب ها و رذائل باشد و سپس برای برطرف کردن آن راهکارهایی بیابد.

 

قریشی عنوان کرد: زمینه های بروز آسیب های اجتماعی ممکن است وراثت یا محیط باشد، ومحیط نیز  یا غیرانسانی مانند شرایط جغرافیایی، تلویزیون و رسانه ها است و یا انسانی است مانند مدرسه، اجتماع و دوستان.

 

وی گفت: مبلغان باید با روشنگری و آگاهی رسانی، خانواده را به کانون مهر و محبت تبدیل کنند تا فرزندان نیازهای خود را در درون خانواده بیابند، مهارت«نه» گفتن مقدس را به مخاطبان یاد بیاموزند تا بتوانند در مقابل خواسته ی نابجای دیگران، حتی با اصرار و پافشاری ایشان، از خود مقاومت نشان دهند.

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا  در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پل طلایی و ساده گذر ترانزیت مواد مخدر، از جنوب شرق آسیا به ایران است. با توجه به این‌که اقدامات زیادی نیز برای مبارزه با مواد مخدر در سطوح مختلف کشور صورت گرفته، اما نظ به گستردگی مسئله این اقدامات کافی نبوده است.

 

قریشی علت عمده روی آوری افراد به مواد مخدر و اعتیاد  را نا آگاهی آن ها دانست و افزود: در کنار این مسئله، اموری همچون غفلت، بیکاری، سایر معضلات اجتماعی نظیر طلاق، سردرگمی و به بن بست رسیدن عاطفی را می توان نام برد.

 

وی تأکید کرد: در اسلام، تخدیر و هر آنچه که موجب ضرر برای انسان باشد به اتفاق نظر مراجع حرام است و دفع ضرر نیز بر انسان عاقل واجب است.

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا سیاست کلی حوزه های علمیه را تبیین و روشنگری و ترسیم جوانب مثبت و منفی امور و به ویژه مسائل اجتماعی دانست و افزود: نحوه ورود حوزه ها برای حل این معضل، باید بر اساس برقراری ارتباط و ارشاد و راهنمایی افراد و خانوادهای درگیر با این مسئله و بیان آثار شوم اعتیاد باشد.

 

قریشی تصریح کرد: حوزه علمیه می توانند، با تربیت مبلغان توانمندی که بتوانند با حضور در میان جوانان و با برقراری رابطه ای سازنده، در بین آنان اطلاع رسانی و آگاه سازی کنند، جامعه را از خطرات جنگ نرم و ابتلا به دست آوردهای ناتوی فرهنگی ایمن کنند.

 

وی اذعان کرد: متأسفانه به دلیل عدم شناخت بسیاری از مردم و حتی مسئولان نسبت به انواع و اقسام مواد مخدر سنتی و صنعتی، تا اندازه ای تبیین جوانب این آسیب بزرگ فرهنگی و اجتماعی، دشوار شده است.

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا  اظهار کرد: از جمله اقدامات حوزه های علمیه در این خصوص، به ویژه در زمان هایی که نیاز بیشتری به اعزام مبلغ وجود دارد، ارائه جزوه های آموزشی به روحانیان جهت آموزش مضرات و آسیب های مواد مخدر برای مردم است.

 

قریشی با تأکید بر لزوم مبارزه فراگیر با مواد مخدر گفت: این مسأله باید از جنبه حاکمیتی خارج شده و با استفاده از ظرفیت تمام اقاشر مردم، برای مقابله با آن اقدام شود.

 

وی اظهار کرد: متاسفانه سن اعتیاد به شدت پایین آمده و حتی در میان زنان نیز این مسئله به چشم می خورد، از این جهت، مبارزه با این پدیده شوم نیازمند بسیج عمومی نیروهای جامعه است، چراکه اگر مردم نسبت به جوانب آن آگاهی یابند مصرف این مواد نیز کاهش می یابد.

 

مدیر حوزه علمیه معصومیه شهرضا در پایان، با تأکید بر ضرورت تعامل حوزه های علمیه با مراکز فعال در عرصه مبارزه با معضلات و اسیب های اجتماعی گفت: نقش سازنده دین، و طلاب به عنوان متولیان امور مذهبی جامعه، در مقابله با آسیب های اجتماعی ضرورت این مسئله را ایجاد می کند که، ضمن آشنایی طلاب با اینگونه معضلات و آسیب ها، از ظرفیت و توانایی آن ها در مقابله با اینگونه موارد، استفاده شود./868/302/ب2

ارسال نظرات