۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۳۰۰۳۶۵

پنجمین نشست جشنواره تئاتر «اولین تجربه» با موضوع درام و اصول آن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین نشست تخصصی تئاتر در قالب جشنواره تئاتر‌های کارگاهی «اولین تجربه» با حضور سید حسین فدایی حسین برگزار شد.
سالن سوره حوزه هنري قم

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایش «نقش زن» نوشته فرهاد آئیش به کارگردانی زهرا قربانی و بازی شیوا خادمیان عصر چهارشنبه 13 آبان ماه 1394 در قالب جشنواره تئاتر «اولین تجربه» به اجراء در آمد. در پایان دو اجرای این نمایش که در سالن سوره حوزه هنری به روی صحنه رفت، نشست تخصصی کارگردانی با حضور سید حسین فدایی حسین برگزار شد.


فدایی حسین در ابتدای این نشست با تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: «این جشنواره به دلیل رعایت شرایط مساوی برای همه گروه‌ها در تولید و نیز رویکرد آموزشی و هدایت‌گر، شکلی متفاوت پیدا کرده‌است.»
وی مباحث تخصصی خود را بر مبنای لزوم شناخت ماهیت درام و اصول آن ادامه داد و تاکید بر تضاد و نیز تقویت آن را اصل مهم در درام معرفی کرد و از کارگردانان و نویسندگان درخواست کرد تا با دقت عنصر تضاد را در تمام اجزاء درام رعایت کرده تا بدین وسیله جذابیت لازم برای مخاطب را فراهم آورند.


این مدرس تئاتر شخصیت را دیگر عنصر مهم در شکل گرفتن درام معرفی و لزوم تقویت تضاد و ایجاد درگیری با خود، دیگری، طبیعت و جامعه را متذکر شد.


دیگر عناصر تقویت کننده درام از نظر فدایی حسین، زمان و مکان مشخص و شیوه‌های ایجاد تضاد در آن‌ها بود. این کارگردان و کارشناس تئاتر در تبیین سخنان خود نمونه‌ها و مصادیقی از نمایش اجراء شده‌ی «نقش زن» را برشمرد و از کارگردان این اثر نمایشی خواست تا حتی در استفاده از وسایل و امکانات صحنه ترتیبی اتخاذ کند تا ضامن خلق تضاد باشد.


نمایش «نقش زن» در حالی توسط هنرجویان تئاتر در پنجمین روز جشنواره «اولین تجربه» به روی صحنه رفت که پیش از این مرحومه «آمنه حسینی» بازیگر فقید تئاتر قم به ایفای نقش این نمایش پرداخته بود. بر همین اساس حاضران با ادای احترام و خواندن فاتحه، یادش را گرامی‌داشتند.


عصر پنجشنبه 14 آبان ماه 1394 نمایش «خاک بکر» در آخرین روز از اجراهای کارگاهی جشنواره تئاتر «اولین تجربه» به روی صحنه خواهد رفت و روز جمعه 15 آبان ماه 1394 در مراسمی برگزیدگان معرفی و از آنها تقدیر خواهد شد./843/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قم

ارسال نظرات