۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۳۰۰۲۶۷
استاد حوزه علمیه:

دیدگاه متعادل و متعالی احکام شرعی درباره بانوان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه اسلام در خصوص احکام مختص بانوان دیدگاهی متعالی و متعادل دارد، گفت: برخلاف اسلام احکام دین یهود و مسیحیت که به دست بزرگان دین آن‌ها تحریف شده در خصوص بانوان جانب تعادل را رعایت نکرده و مسیری افراط گونه و تفریط گونه در پیش گرفته است.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جلال کریمی، استاد حوزه علمیه، ظهر امروز در برنامه تا آسمان از رادیو معارف با بیان اینکه احکام اسلام نسبت به بانوان دیدگاه متعادلی را در پیش گرفته است، افزود: برخلاف اسلام بقیه ادیان نسبت به زن دیدگاه متعادلی نداشته و صراط افراط و تفریط را در پیش گرفته اند.

 

وی تصریح کرد: برای مثال در خصوص قاعدگی بانوان آیه 222 سوره بقره بیان می کند که این حالت برای زنان رنجی مفید است و باید در این دوره از بانوان کناره گیری شود تا پاک شوند و همچنین از انجام واجبات دینی در این دوره معاف هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اما در خصوص دین یهود و مسیحیت این وضعیت در خصوص بانوان متفاوت بوده و یهودیان بانوان را در دوران قاعدگی نجس دانسته و به طور کامل از آن‌ها دوری کرده و با آن‌ها همسفره، هم غذا و هم کلام نمی‌شود و در مقابل پیروان مسیحیت در این زمینه راه تفریط را در پیش گرفته و تفاوتی میان زن قاعده و زن پاک قائل نیستند و هر نوع معاشرتی با زن را در دوران قاعدگی جایز می دانند.

 

حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه اسلام در این دوران وضعیت روحی و روانی زن را در نظر گرفته و بر همین اساس برای او حکم وضع کرده است، گفت: شرع اسلام در این دوران بیشترین مدارا را در حق زنان رعایت کرده و با احکام خود از ابتلای بانوان به انواع بیماری‌های جسمی و روحی در دوران قاعدگی جلوگیری می کند.

 

وی ادامه داد: اسلام به وسیله وضع همین احکام بنیان خانواده را تحکیم کرده و از زنان به عنوان نقطه ثقل خانواده حمایت های مادی و معنوی به عمل می آورد.

 

استادحوزه علمیه قم اظهار کرد: یادگیری احکام بر همه اقشار واجب بوده و بانوان هم باید در این زمینه احکام مختص به خود را یاد بگیرند و اگر حکمی را نمی‌دانند بپرسند و حیا را بهانه ندانستن و عدم انجام یک حکم قرار ندهند زیرا این‌گونه حیا یک حیای ناپسند بوده و قرآن کریم به شدت از چنین حیایی کراهت داشته و آن را مورد مذمت قرار داده است.

 

حجت الاسلام یادآور شد: حیا در جای خود پسندیده است اما حیایی که موجب نادانی انسان نسبت به یک حکم الهی به‌خصوص یک حکم واجب الهی شود حیایی احمقانه بوده است./968/پ202/ف2

ارسال نظرات