۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۰۲۱۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

سیر تطور و تکامل معنوی انسان بعد از مرگ

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی با اشاره به سیر تطور و تکامل عقلی و معنوی انسان بعد از مرگ گفت: مراحل یادگیری در عالم برزخ با این جهان متفاوت بوده و فرآیند یادگیری در آن عالم برای انسان دشوارتر است، در حالی که در این جهان، انسان به راحتی می‌تواند برای یادگیری معارف مختلف اقدام کند.
حجت الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی پیش از ظهر امروز در برنامه پرسمان اعتقادی از رادیو معارف با اشاره به اینکه انسان برای تکامل خلق شده است، افزود: تکامل مرحله‌ای نیست که پس از مرگ در زندگی انسان متوقف شود، بلکه این تکامل تا بی نهایت ادامه دارد.

 

وی افزود: عده‌ای تصور می‌کردند همین که مرگ، انسان را فرا گرفت در عالم برزخ مشغول اعمال خود شده و پیشرفت روحی، فکری و عملی او متوقف می‌شود در حالی که باید گفت، رنج‌ها و سختی‌ها و حتی نیکی هایی که در عالم برزخ بر انسان وارد می‌شود تکامل او را در پی دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حتی در عالم برزخ انسان به وسیله این سختی‌ها تربیت شده و تربیت نتیجه مستقیم رنج یا نعمات برزخی است.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه امام کاظم(ع) در یک حدیث بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و بیان فرموده اند که «هر کسی از شیعیان ما قرآن را خوب یاد نگرفته، در عالم برزخ به او یاد می‌دهند، تا براساس آموختن قرآن بر مدارج علمی او افزوده شود»، اظهار کرد: این حدیث خود صحه ای بر تکامل روحی و معنوی انسان در عالم برزخ است.

 

وی اظهار کرد: کسانی که در این دنیا در مسیر آموختن قرآن و معرفت خاصی گام بردارند در عالم برزخ نیز همان مسیر را ادامه می‌دهند تا روز قیامت آن را به اوج برسانند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در بهشت و در عالم برزخ نقس جسمانی و عقلانی راه ندارد، یادآور شد: کسانی که در این دنیا دیوانه بوده یا نقص عضوی داشته‌اند، در آن دنیا نقص آن‌ها برطرف می‌شود و مانند انسان‌های عادی مراحل کمال و یادگیری احکام و اصول دین برای آنها آغاز شده و تا روزقیامت معارف مختلف به آن‌ها آموخته می‌شود، بلکه مراحل یادگیری در عالم برزخ با این جهان متفاوت بوده و فرآیند یادگیری در آن عالم برای انسان دشوارتر است، در حالی که در این جهان، انسان به راحتی می‌تواند برای یادگیری معارف مختلف اقدام کند./968/پ202/ف2

ارسال نظرات