۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۹۹۹۱۲
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

برداشت نادرست از سیاست تعامل با دشمن/ فرهنگ جهاد مبارزه با ظلم و اصلاح امور است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فرهنگ جهاد مبارزه با ظلم و اصلاح امور است، سیاست تعامل با دشمن در همه امور را نادرست خواند و گفت: این معادله که هر امری که منجر به صلاح و رسیدن به نتیجه مطلوب باشد، باید با ملاطفت و نرمی همراه شود؛ صحیح نیست.
افتتاح رزمايش وارثان انبياء و اردوهاي جهادي در مشهد

حجت الاسلام علیرضا موفق، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به فرهنگ جهاد و ایثار در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: در زمینه جهاد دو تفکر افراطی و تفریطی وجود دارد که در نوع تفریطی آن جهاد را زمینه‌ساز خشونت در جامعه معرفی می‌کند که در عصر حاضر غیرقابل قبول است.

 

حجت الاسلام موفق افزود: در مواجهه با این نوع تفکرات باید گفت که 600 آیه قرآن درباره جهاد است؛ ماهیت این آیات نشان می‌دهد که باید موضع‌گیری شدیدی در برابر دشمن وجود داشته باشد، یعنی نوع عمل و رفتار به گونه‌ای نباشد که دشمن خود را برای نفوذ هرچه بیشتر آماده کند.

 

وی ابراز داشت: برخورد شدید با دشمنان از مشخصات اسلام است که این مسأله در تاریخ اسلام ثابت شده است و مسلمانان در برابر تهاجم دشمن، موضع می‌گرفتند، تا به این وسیله از بنیاد فکری و معنوی خودشان دفاع کنند و در صفوف دشمن رعب و ترس بیاندازند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سیاست تساهل و تسامح در برابر دشمنان تصریح کرد: در تمام مسائل مربوط به اسلام و مسلمانان نمی‌توان فقط به جنبه مسالمت‌آمیز عمل کرد؛ برخلاف مسیحیت که این مسأله را برای خود اصل می‌دانند؛ بنابراین اگر دشمنان بخواهند به اسلام ضربه بزنند، با واکنش‌های تند و خشن مواجه خواهند شد.

 

وی به گروه‌های تکفیری اشاره کرد و یادآور شد: دیدگاه افراطی درباره جهاد که امروزه از سوی گروه‌هایی همچون داعش مطرح می‌شود؛ آموزه‌های دینی را به شکلی معرفی می‌کنند که در اسلام مقوله‌ای به نام صلح وجود ندارد و همه مواضع دین اسلام به این شکل است.

 

حجت الاسلام موفق افزود: مقوله‌هایی همچون انسانیت، عقلانیت و صلح در دین اسلام به هیچ عنوان با مقوله جهاد در تعارض نیست؛ بلکه این مسائل در پایه‌های اصل جهاد نهفته شده است.

 

وی هدف از جهاد در دین اسلام را بازدارندگی خواند و تأکید کرد: هدف از جهاد در اسلام، خالی کردن بغض‌ها و آلام درونی نیست و افراد در جامعه اسلامی برای عقده‌گشایی و لجبازی دست به خشونت نمی‌زنند، بلکه هدف اصلاح امور و مبارزه با ظلم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) آداب جهاد را رعایت کردند و در جهت دستیابی به هدف انسانی و عقلانی خاصی، موضع‌گیری شدید کردند که این مسأله باید موضوع همایش‌ها و تفکرات قرار بگیرد؛ بنابراین اسلام دین صلح و محبت است، اما در جایی که لازم باشد، دست به موضع‌گیری شدید نیز می‌زند.

 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب، جهاد اعظم را جهاد فکری، فرهنگی، اقتصادی و معنوی می‌دانند؛ از این‌رو اهداف دین اسلام، فقط نظامی‌گری نیست؛ بلکه جهادهای مختلفی در اسلام برای ارتقای انسانی و عقلانی وجود دارد.

 

حجت الاسلام موفق، سیاست تعامل در همه امور را نادرست خواند و افزود: این معادله که هر امری که منجر به صلاح و رسیدن به نتیجه مطلوب باشد، باید با ملاطفت و نرمی همراه شود؛ صحیح نیست؛ زیرا طبق گواهی تاریخ در بسیاری از دوران‌ها، نرمی و ملاطفت با ظالمان و مستکبران مؤثر نبوده است، اما زمانی که موضع‌گیری جهادی انتخاب شود، کارها به نتیجه می‌رسد./908/ت302/ی

ارسال نظرات