۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۲۹۹۵۵۳

چند خبر کوتاه از مشهد

خبرگزاری رسا ـ اجرای طرحی نو برای زیارتی منظم تر، برگزاری بیش از 230 «حلقه معرفت»، حضور شیعیان ژاپنی در عزاداری های حسینی، برگزاری 5 هزار جلسه سخنرانی و بیان احکام و روایت یک تازه مسلمان آلمانی در بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) از عناوین اخبار کوتاه حرم مطهر رضوی است.
حرم رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سیدخلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از آغاز طرحی جدید برای زیارت منظم­تر زائران در روضه منوره رضوی خبر داد.

 

منبتی اظهار کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و سهولت مسافرت با وسایل نقلیه شخصی، هواپیما و قطار، شاهد افزایش صعودی میزان تشرف شیفتگان و اردتمندان به حرم مطهر رضوی هستیم و از آنجا که طبیعتا همه زائران مشتاق تشرف به روضه منوره حضرت علی بن موسی الرضا(ع)هستند، ازدحام جمعیت در این مکان مقدس مشکلاتی را بوجورد آورده بود و گروه قابل توجهی از زائران مانند بیماران، سالمندان، کودکان و زنان باردار برای تشرف به روضه منوره با مشکلاتی روبه رو بودند.

 

وی تصریح کرد: در طرح جدید، تشرف به روضه منوره از دو مکان در اطراف ضریح مطهر و در قالب صفهایی منظم صورت می گیرد و زائران و مجاوران گرامی از بالاسر حضرت و پایین پای مبارک به کنار مضجع نورانی مشرف شده و کسب فیض می کنند.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: با بررسی ها و مطالعات انجام شده در خصوص فضای موجود در اطراف ضریح مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) و اجرای این طرح در ماه گذشته به صورت آزمایشی در رواق دارالاجابه که رضایت صددرصدی زائران را به دنبال داشت، اجرای این طرح در اطراف ضریح مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آغاز شد.

 

وی ضمن تشکر از همراهی زائران و مجاوران گرامی با خادمان این بارگاه منور بیان کرد: از زائران عزیز درخواست داریم تا با رعایت و حفظ نظم و همکاری با خادمان خود در روضه منوره زمینه زیارتی سرشار از معنویت و آرامش را برای خود و دیگران زائران فراهم نمایند.

 

منبتی اظهار کرد: شایسته است زائران عزیز به هنگام زیارت، آداب عملی زیارت را رعایت کنند تا با رعایت آداب زیارت و شئونات بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مشمول عنایات ویژه آن امام همام قرار گیرند.

 

یادآور می شود؛ تلفن 32003200 و سامانه پیامکی 30007878 در طول شبانه روز آماده دریافت نظرات ، پیشنهادات و پیگیری موارد خاص اعلامی از سوی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی می باشد.

 

برگزاری بیش از 230 «حلقه معرفت»

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: طی دهه اول ماه محرم بیش از 230 حلقه معرفت ویژه خواهران و برادران برگزار شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی با بیان این خبر افزود: حلقه‌های معرفت در ایام دهه اول ماه محرم به صورت شبانه روزی، همه روزه در مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی و رواق‌های دارالحجه، امام خمینی(ره) و دارالاجابه برگزار شد.

 

وی با اشاره به اینکه در طول شبانه روز بیش از 23 حلقه معرفت برگزار می شود، درباره موضوعات این حلقه ها گفت: با توجه به ایام محرم و قیام ابا عبدالله الحسین(ع)، موضوعات حلقه های معرفت بیشتر در حوزه فلسفه عاشورا، سبک صحیح عزاداری، ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) و اصحاب با وفایشان، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی، ... تدارک دیده شده بود. 

 

وی از برگزاری بیش از 14 حلقه معرفت ویژه کودکان خبر داد و افزود: در دهه دوم و سوم ماه محرم نیز، روزانه بیش از 13 حلقه معرفت ویژه برادران و خواهران در صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است.

 

حجن الاسلام حسینی ادامه داد: حجج الاسلام حیدری فر، قلندری، روحبخش، فیض آبادی، کشاورز و مهدوی نیا برخی از اساتید حلقه‌های «معارف رضوی» هستند.

 

وی مهم‌ترین اهداف اداره پاسخ‌گویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی را ایجاد فضای مناسب برای پرسش و پاسخ ذکر  و ابراز کرد: پرسشگری یکی از شاخص‌‌های حیاتی در رشد و تعالی فکر و اندیشه است که با برگزاری چنین جلسات پرسش و پاسخی، این مهم صورت می‌گیرد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در ارتباط با نحوه برگزاری جلسات حلقه «معارف رضوی» در حرم مطهر رضوی گفت: در آغاز هر جلسه، هر یک از اساتید مدعو که محققان و کارشناسان دانشگاه و حوزه می باشند، به مدت 20 دقیقه در مورد موضوع جلسه سخنرانی کرده و در ادامه به پرسش های زائران حاضر در نشست به صورت حضوری پاسخ می دهند.

 

حضور شیعیان ژاپنی در عزاداری های حرم رضوی

مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور جمعی از شیعیان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که از کشور ژاپن به حرم مطهر رضوی مشرف شده بودند، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

 

 حرم مطهر رضوی در این ایام میزبان جمعی از شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) مقیم ژاپن بود که برای عرض تسلیت به پیشگاه حضرت رضا(ع) به مشهد مقدس و به پابوسی ایشان مشرف شده بودند.

 

مدیر این کاروان با بیان اینکه برای پنجمین بار است که به پابوسی حضرت رضا(ع) مشرف می شود، عنوان کرد: عزاداری ایرانیان رنگ و بوی متفاوتی دارد و مردم این سرزمین با شور و حرارت ویژه ای مراسم عزاداری خود را برپا می کنند که این نشان از محبت خاص مردم ایران اسلامی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد.

 

«علی سوزوکی» گفت: به عنوان یک محب اهل بیت(ع) تمام تلاشم این است که زندگی خود را مبتنی بر سیره و روش اهل بیت(ع) قرار دهم و از آن ها بخواهم به ما درک و شناخت واقعی از سیره معصومین(ع) عنایت کنند تا بتوانیم مسیر زندگی خود را در مسیر زندگی این بزرگواران قرار دهیم.

 

وی اظهار کرد: ما مسلمانان باید تلاش کنیم تا سیره رضوی در زندگی ما نمود عینی پیدا کند تا زمانی که وارد صحن و سرای حرم مطهر می شویم بتوانیم زیارتی همراه با معرفت داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: ما در توکیو حسینیه ای با عنوان «محمد(ص) آل محمد(ص)» راه اندازی کردیم که مشتاقان زیادی از کشورهای مختلفی همچون لبنان، امارات، عربستان، پاکستان، هندوستان و افغانستان برای نشان دادن ارادت و اخلاص خود به اهل بیت عصمت و طهارت در این مرکز گرد هم جمع می شوند.

 

این زائر ژاپنی افزود: این مرکز علاوه بر اینکه موجب انسجام و اتحاد بیشتر مسلمانان می شود، همدلی و همفکری ما را در مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان اسلام بیشتر می کند.

 

وی در ادامه بازدید از موزه آستان قدس رضوی، این مجموعه را بسیار تاثیرگذار و جذاب عنوان کرد و گفت: موزه های آستان قدس رضوی گنجینه ای ارزشمند و الهام بخش است که انسان را ساعت ها به تفکر و تعمق وا می دارد.

 

سوزوکی ادامه داد: تمام زوایای تاریخ با قدم در این محیط برای انسان روشن می شود و انسان را با دنیای بی نظیری از واقعیت ها رو به رو می کند.

 

وی با بیان اینکه زیارت خود را به تمام مشتاقان حضرت رضا(ع) در سراسر دنیا تقدیم می کند، افزود:  حضرت رضا(ع) ولی نعمت همه شیعیان جهان است و ما همیشه از الطاف ایشان بهره مند هستیم.

 

لازم به یادآوری است؛ این گروه پس از برپایی مراسم عزاداری و نوحه خوانی در جوار بارگاه منور رضوی و بازدید از موزه مرکزی و مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی از خوان متبرک حضرت رضا(ع) نیز بهره مند شدند.

 

برگزاری 5 هزار جلسه سخنرانی و بیان احکام

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در شش ماه نخست امسال پنج هزار و 181 سخنرانی و بیان احکام در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان این خبر اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال یک هزار و 827 سخنرانی ویژه عموم زائران و 657 سخنرانی ویژه خواهران در بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شده است

 

وی به برگزاری سخنرانی های ویژه زائران غیرایرانی اشاره کرد و گفت:  از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از  یک هزار و 386 سخنرانی و بیان احکام ویژه زائران عرب، اردو، انگلیسی و آذری زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شده است.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در دوره های زمانی خاص همچون دهه کرامت، دهه ولایت و ایام ماه مبارک رمضان سخنرانی ها و بیان احکام نسبت به ایام عادی افزایش می یابد، ابراز کرد:  این معاونت تلاش می کند تا از  بهترین اساتید، خطبا و سخنران های مطرح کشور دعوت کند.

 

وی به برگزاری جلسات مداحی در حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 738 جلسه مداحی عمومی و 62 مداحی ویژه خواهران برگزار شده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی ادامه داد: بیش از یک هزار و 512 قرائت زیارت، یک صد و 19 مناجات خوانی، 85 تواشیح و یک صد و 48 قرائت ادعیه در این ایام در بارگاه منور رضوی برگزار شده است.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه مدیریت پژوهش معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی وظیفه نظارت و ارزیابی بر سخنرانی ها و بیان احکام را بر عهده دارد، گفت: مدیریت پژوهش، برنامه های هفتگی و مناسبتی اداره های مختلف آستان قدس را دریافت می کند و پس از نظارت، تکمیل فرم ها، طبقه بندی و ثبت اطلاعات این برنامه ها را مورد ارزیابی قرار می دهد

 

روایت یک تازه مسلمان آلمانی در بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع)

بسیارند متفکرانی که پس از تدبر و تعمق در آیات قرآن و آشنایی با آموزه های آن، دین مبین اسلام را به عنوان دین رهایی بخش پذیرفته اند و از مذهب خود روی برگردانده و به این دین گرویده اند.

 

«روبرت اینتسینگر» از جمله ره یافتگان به دین اسلام است که در طول دوران تحصیل خود در مدرسه با اسلام آشنا شد و به دنبال مطالعات و تحقیقات چند ساله خود به اسلام و ائمه اطهار(علیهم السلام) تمایل قلبى و یقین عقلانى پیدا کرد.

 

وی پس از علاقه وافری که نسبت به این دین و به ویژه تشییع پیدا کرد، به دنبال گمشده خود به ایران سفر کرد و در جوار بارگاه نورانی حضرت رضا(ع) به دین مبین اسلام گروید و شیعه اثنى عشرى را پذیرفت و از جمله نجات یافتگان شد.

 

او در آلمان و در خانواده ای مسیحی از شاخه کاتولیک متولد شد و تحصیلات آکادمیک خود را در یکی از دانشگاه های شهر کلن ادامه داد. او پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه های متعدد به تدریس در رشته های مسیحیت، تاریخ ادیان، فلسفه و روش تحقیق پرداخت.

 

این استاد رهیافته در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی علت مسلمانی خود را این گونه بیان کرد: در تحقیق کلاسی مطالعه درباره پنج دین را به همراه دوستانم شروع کردیم و هر یک از دوستانم یک دین را انتخاب و من دین اسلام را پذیرفتم.

 

اینتسینگر ادامه داد: با توجه به مطالعاتی که در تاریخ اسلام انجام دادم، نحوه انتشار اسلام به صورت صلح آمیز در خاورمیانه برایم جالب بود و این سؤال برایم ایجاد شد که چرا مردم این منطقه زود مسلمان شدند؛ در نهایت به این نتیجه رسیدم که اسلام یک دین منطقی و دین صلح و دوستی است و بدون جنگ و خونریزی در دل مردم رسوخ کرده و به مردم عرضه شده است.

 

وی گفت: مطالعه قرآن به زبان آلمانی از دیگر عواملی بود که مرا راغب به انتخاب این دین کرد. این کتاب آسمانی دارای معجزات زیادی است و با ذهن انسان صحبت می کند و تصمیم گرفتم آن را به عنوان دین رسمی خودم بپذیرم.

 

این جوان تازه مسلمان شده ادامه داد: عاملى که مرا به ترک دین غربى و پذیرفتن دین اسلام فرا خواند، عواطف و احساسات نیست، بلکه مطالعات بسیار، تفکر عمیق و اجابت نیایش ها و مطالباتم از جانب خداوند عامل اصلی این انتخاب است و من با مطالعه و بحث و تبادل نظر با بزرگان دین به این نتیجه رسیده ام.

 

وى تصریح کرد: اسلام دین الهى و دارای ارزش های فراوانی است که کسى را بر کسى برتر نمی‌داند و هر مسلمان با هر فرقه‌اى را زیر لوای خود قرار می دهد.

 

این جوان تازه مسلمان افزود: برای من پس از تشرف به دین اسلام ارزشمندترین دستاورد حضور در جوار بارگاه حضرت رضا(ع) است و قطعا لطف ایشان که امام رئوف و مهربانی است شامل حال من شده تا در این فضای معنوی راه درست را برگزینم. 

 

وی ضمن تقدیر از مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی که مسئولیت راهنمایی و برطرف کردن شبهات و پاسخ به سئوالات در زمینه دین اسلام را بر عهده دارد، از ارائه خدمات و هدایای فرهنگی این مدیریت تشکر کرد.

 

لازم به یادآوری است؛ در پایان این مراسم هدایای ویژه‌ای از جمله، قرآن مجید به زبان‌های مختلف، سنگ مضجع و کتب شناخت اسلام از سوی این اداره به این تازه مسلمان اهدا شد./1308/203/ب3

ارسال نظرات